L
Hej,

Vi gör om köket och planerar för en 70 eller 75 cm bred kombinerad fristående kyl/frys. Krav är rostfri finish, automatisk avfrostning och ingen display på dörren. Märken vi tittat på är Siemens eller Liebherr och modellerna:

Siemens KG49NEICU: https://www.siemens-home.bsh-group....skap-och-frysskap/kombiskap-kylfrys/KG49NEICU

Liebherr CNsfd 7723 Plus: https://www.liebherr.com/sv-se/p/cnsfd-7723-3223672

Det som talar för Siemens är att den är drygt 3000 kr billigare, den riktig rostfri dörr medan Liebherr har någon form av laminat. Siemens har också lägre elförbrukning och den länkade modellen går att få med 5 års garanti. Garantitiden för Liebherr är jag osäker på men troligen 2 år men märket borgar förhoppningsvis för kvalitet. Liebherr är även lite större och har "EasyTwist-Ice" (ingen riktig ismaskin men bättre än inget).

Ett tredje alternativ vore väl att gå upp till en Liebherr som är mer premium men då blir det ytterligare ca 7000 kr dyrare. (https://www.liebherr.com/sv-se/p/cnsdd-775i-3223672). Det verkar inte finnas någon Bosch/Siemens i premiumsegmentet som passar in med våra önskemål.

Är det någon som har erfarenheter av ovanstående modeller eller liknande? Är Liebherr bra även om man är i deras budgetsegement? Det faktum att man använder fejk-rostfritt oroar mig.

Jag är tacksam för all input.

Miele har en 75 som är ”samma” som Liebherr, den kan vara ett alternativ. Men det har handtag. Kostar mellan 24-27kkr.

Vi var i samma situation nyligen. Jag köpte dock till slut Boschvarianten av Siemensskåpet, då det kostade 13kkr istället för 19kkr. Det har dock temperaturvisning i dörren. Dörren ser ut som lackad rostfri, möjligen lite mörkare, men får mindre fingeravtryck osv. Rätt okej faktiskt, men lite mattare än jag tänkt. Boschskåpet är tillverkat i Polen nuförtiden (tidigare generationer i Turkiet). Liebherrs/Mieles 75a i Tyskland eller Polen tror jag.

Liebherr är nog lite vassare kvalitetsmässigt, men kanske inte riktigt motiverar dubbla priset. 75an rymmer ju mer, men kolla att ni har ordentligt med plats för att öppna dörren, den blir väldigt stor i rummet.

Har du kollat på siemensskåpet live? Så det verkligen är rostfri dörr? Bosch och Siemens fuskar också rätt friskt med benämningen här nämligen. Om jag inte minns fel så är det bara Elon som brukar sälja den varianten du länkar till.

Redigerat:
  • Gilla
LJC
  • Laddar…
Det är förresten väldigt lite som skiljer Liebherrs 75 modeller, mest några skillnader på inredningen eller om de är uppkopplade, förutom dörrens design. Samma grundskåp annars.

Rena rostfria dörrar tenderar att få bucklor lättare, det kan vara en parameter.

Det är väldigt få av de dyrare modellerna oavsett tillverkare (”premium” eller ej) som har äkta rostfria fronter nuförtiden. Utan de behandlar stål eller aluminium med lacker och så vidare för att få en rostfritt utseende. Så bäst är att kolla live innan köp om man vill vara säker.

Det finns några designmärken (Smegfamiljen) som har riktiga rostfria fronter (och 70-75 bredd) för att de ska se ut som proffsskåp, men de är simplare rent funktionellt än tex Liebherrs.

• Gilla
LJC
  • Laddar…
L
Nej jag har tyvärr inte sett varken Siemensskåpet eller Liebherr på riktigt. Jag har inte hittat något ställe man kan se dem. Elon säljer som du skriver den Siemensmodellen jag länkade till men hade den inte uppställd i butiken trots att den finns i butikens lager enligt deras hemsida (vilket jag insåg efteråt). Jag får fråga om de kan plocka fram ett skåp så att man får kolla på det.

Jag vet faktiskt inget ställe i Göteborgstrakten där man kan se Liebherrs skåp heller. Mycket pengar att betala för något man inte får titta på innan och som inte är jättesmidig att returnera om man blir missnöjd.

Exakt samma problem här i Stockholm, nästan ingen har dem i butik. Därför valde jag det billigare Bosch på chans denna gången (också 35dB varianten). Vi hade nämligen tidigare ett 70cm Siemens från en generation tidigare än det du länkar till (dock med tempvisning i dörren). Det lät ganska mycket (40dB) och var tillverkat i Turkiet. Så köp inte de äldre modellerna (de som har 40dB och högre energiklass). Det hade heller inte äkta rostfri dörr. Sidorna på alla dessa skåp från BSH är grålackade, samt blir varma så ventilation på sidan är bra, dvs det ska helst inte stå dikt an en skåpstomme.

• Gilla
LJC
  • Laddar…
Allt som allt är BSH 70-skåpen (35dB) rätt bra, det jag stör mig mest på är att de har lite för få slitsar i sidorna när det gäller att välja placering på hyllorna vilket gör det svårare att hitta exakt rätt höjd mellan planen. Samt att glaset känns tunt på dessa, de buktar nedåt om man lastar tungt. Liebherr är jättebra också skulle jag säga, men kostnaden rätt mycket högre. Liebherr har 70 cm skåp också, dessa är jag dock osäker på om de själva tillverkar. Eller om de görs tillsammans med någon annan.

• Gilla
LJC
  • Laddar…
L
Tack så mycket @plv! Jag får göra ett nytt försök att kika på Siemensskåpet eller motsvarande. Kan man få ett bra Siemens/Bosch för 13 tkr ska det vara en kännbar kvalitetsskillnad för att motivera minst 10 tkr till för Liebherr. Jag ska ändå försöka mig på att hitta ett sånt att kika på också.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.