Hej, vår Siemens diskmaskin (helintegrerad) har gått sönder och vi behöver en ny. Alla vitvaror vi har är Siemens och vi fortsätter gärna med det, men 9 av 10 av maskinerna har den förbannade toppkorgen - tar hur lång tid som helst att lägga i besticken.

Men om man ska ha en av de bättre modellerna, 14 kuvert, bra prestanda, energiklass etc, så är det ju nästan omöjligt att hitta en modell med bestickkorg.

Det är för mig obegripligt att alla verkar vilja ha toppkorg. Finns det någon modell jag har missat? Eller borde jag kolla något annat märke, och i så fall vilket?

Smaken är som baken. Den extra tid det tar att fylla toppkorgen har man igen när man tömmer. Greppa alla gafflar i ena handen och alla skedar i andra. Klart!

H Hasse C skrev:
Håller med. Jag gillar inte heller toppkorgen. Jag har en Siemens som gått dagligen i 14 år. Bra kvalitet!
Sökning på Siemens hemsida ger 33 träffar på maskiner med bestickkorg:

[länk]
Ja, det finns några. Men sorterar man bland de 33 träffarna och väljer helintegrerad samt rätt storlek så blir träffarna färre. Och tittar man närmare på träffarna ser man att nästan alla ändå har toppkorg. Vissa av dem har toppkorg OCH bestickkorg, men då ofta en mindre korg.

Jag har fortfarande inte hittat en Siemens som fortfarande finns att köpa, med riktig bestickkorg och 13-14 kuvert samt bra energiklass (A-C).

Cruzze Cruzze skrev:
Smaken är som baken. Den extra tid det tar att fylla toppkorgen har man igen när man tömmer. Greppa alla gafflar i ena handen och alla skedar i andra. Klart!
Håller inte med. Man lyfter ut korgen och står vid besticklådan, går hur fort som helst. Man tjänar kanske lite tid, men inte i närheten av tiden (och frustrationen) som går när man fyller. Med det sagt förstår jag att folk tycker olika. Men det borde finnas ett större utbud av maskiner med korg kan jag tycka.

Ja folk är olika...jag tycker behållningen är att stå och sortera in besticken när man fyller maskinen, gafflar i en rad, knivar i en rad osv. Sen är det så j-la skönt att slippa den eländiga korgen!! 😉

• Gilla
Sthlm_ och 1 till
  • Laddar…
Unikt namn
Kan man inte bara strunta att montera topp-hyllan?

Jag har både korg och hylla i min maskin.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.