Byggahus.se

Siemens diskmaskin programmet tar aldrig slut

260 läst  10 svar

1. Dagisak
    Medlem Nivå 4
    Hej på er!

Jag har letat internet runt och ger snart upp, om det inte finns någon här som sitter på expertisen :)

Har en integrerad Siemens SE64E331EU/74 diskmaskin som börjqt krångla rejält.

Började med att programmen tog oerhört lång tid och fastnade länge i tömningsläget. Har skruvat isär maskinens högra sida (från maskinens håll).

Fick göra rent rören och "vattenuppsamlingarna". Och märkte att flotören hade svårt att gå upp o ner som den skulle så gjorde rent allt som synes på bilden. Testade även så brytaren till avloppspumpen fungerade och det gör den.

Därefter kollade jag så vatten kommer som det skall och avloppet tömmer även som det skall.

Därefter startar jag maskinen o den tycks gå som den skall men den avslutar aldrig programmet, den tycks aldrig komma till torkning. Den fortsätter i timmar, i natt kördes den från 0.00 till 4.00 utan att bli klar.

(Samtliga filter och armar är rengorda, vattentillförsel med. Avlopps pump snurrar och tycks gå som den skall)

Försköljningsprogrammet fungerar som tänkt.

Enda felkoden jag kan upptäcka då den saknar display är att saltet skall fyllas på, det var ett tag sedan vi gjorde och jag skall åka o köpa salt till den idag. Men den borde endå avsluta programmet.

Vad är näst att felsöka?

2. H
    Moderator · Nivå 25
    Min grova gissning är att den inte får ur sig vattnet till avloppet, eller inte detekterar att den tömt. Så den tror att den måste fortsätta försöka tömma.

3. Dagisak
    Medlem Nivå 4
    Sköljproggrammet fungerar som det skall med tömningen.

Flotörer rör sig fint och när vattennivån når till sitt läge tömmer pumpen som den skall. Inget vatten kvar i maskinen.

Jag kan köra ett reset läge där maskinen avslutar programmet genom att tömma ut vattnet och det fungerar.

4. Bästa svaret

torbeno
    Husägare · Nivå 11
    Dunkar maskinen när den fyller på vattnet?

Det är viktigt att detta rör är rent så att vattnet kan flöda igenom.

• Laddar…
  5. Dagisak
    Medlem Nivå 4
    Nej allt känns precis som det skall, inga missljud inget extra ordinärt. :thinking:

6. Dagisak
    Medlem Nivå 4
    Stänger jag av maskinen efter 2 timmar är disken relativt ren. Lite spår finns men det kan vara saltet som saknas. Alternativt att disken nu stått ett tag

7. Dagisak
    Medlem Nivå 4
    Det är väl det sista jag har att göra rent, jag skall ta och testa få rent det röret med, innebär att jag behöver ta loss halva maskinen då det är inkappslat. Men värt att testa.

Känns endå märkligt att disken tvättas näst intill klart, och sköljproggrammet fungerar felfritt.

8. torbeno
    Husägare · Nivå 11
    Ja, du måste lossa framtill. Avlånga plåten och gärna ytterluckan. Ta gärna en bild på den

9. Dagisak
    Medlem Nivå 4
    Ja det var ju mycket lättare än jag trott. De var lite klägg i den, kör nu em testomgång medans jag åker till affären o köper salt.

Beskrev problemet för Siemens o de trodde det var fel på kretskort eller något elektroniskt o hänvisar till service.

Håller tummarna att det var klägget som spökar även om den verkar kört igenom. Uppdaterar om någon timma

10. D
    Medlem · Nivå 4
    Har du gjort en avkalkning?
    Hade en maskin som hängde sig pga att kalkavlagringar bla gjorde att flottören hängde sig.
    Kalkade av maskinen och sen funkade den i ett par månader till innan värme-elementet gav upp...

11. Dagisak
    Medlem Nivå 4
    Problemet löst. Det var det lilla som var kvar i röret som spökade, gjorde en avkalkning/genomkörning på hetaste med diskmaskinsrengöring o nu går den för fullt :)

Tusen tack för tipsen!!!

Bevaka ämnet och häng med när det uppdateras.
Bevaka