Hej
Jag har sökt och sökt och sökt men finner inte svar på mitt problem. Det finns forumstrådar som tangerar mitt problem men berör andra felkällor.
Så jag provar att skapa en ny tråd. Om någon är bättre på att söka än mig får man gärna bifoga länk i tråden.

Jag har en siemens diskmaskin, SN45M207SK/97, ca 5 år gammal som inte tömmer ut vattnet. Oftast stannar den mitt i programmet och indikerar 0:00 på displayen. Vatten kvar i botten. Ibland lyckas den köra hela programmet men tömmer inte. Det visas aldrig någon felkod. Det händer (dock sällan) att den kör fullständigt program och tömmer vattnet.
När felet inträffar så är lösningen att stänga av maskinen och starta ett nytt program. Då tömmer den. Så det är inga fel på pumpen.
Jag har provat att hänga om avloppsslangen på olika sätt utan framgång.

I vissa trådar diskuteras det pressostat och/eller vattentempgivare.

Är det någon som känner igen detta och kan hjälpa mig?

mvh/ Richard
 
P
den visar inga felkoder?
då faller det tillbaka på kretskortet.
I det här fallet är det lättare att någon med vana kan lyssna på maskinens alla faser det kan vara en skitbagatell någonstans, tex att den inte värmer
 
Hej
Nej, inga felkoder tyvärr. För ca 1 år sedan bytte jag värmepump i den eftersom den, vid det tillfället, inte värmde disken. Då gav maskinen felkod E9.
Är det ett kretskort som styr/reglerar allt? Vart sitter det?
Tack för återkoppling.

mvh/ Richard
 
R richjo skrev:
Hej
Nej, inga felkoder tyvärr. För ca 1 år sedan bytte jag värmepump i den eftersom den, vid det tillfället, inte värmde disken. Då gav maskinen felkod E9.
Är det ett kretskort som styr/reglerar allt? Vart sitter det?
Tack för återkoppling.

mvh/ Richard
Sitter på högersidan sett framifrån
 
P
R richjo skrev:
Hej
Nej, inga felkoder tyvärr. För ca 1 år sedan bytte jag värmepump i den eftersom den, vid det tillfället, inte värmde disken. Då gav maskinen felkod E9.
Är det ett kretskort som styr/reglerar allt? Vart sitter det?
Tack för återkoppling.

mvh/ Richard
Där el sladden går in
 
Hej
Tack för svaren. Jag skall ta mig en titt.

mvh
 
Hej
Har kollat kretskortet men såg inget uppenbart. Gjorde rent alla stift. Provade maskinen. Fortfarande samma problem. Någon som vet om det är någon speciell komponent på kretskortet som brukar ge sig eller är det bara att köpa ett helt nytt och hoppas på att det är kretskortet som är felet?

mvh/ Richard
 
Hej igen
Kretskort bytt. Ingen skillnad.
Någon som har mer tips?

mvh/ Richard
 
Läs: https://www.heimhelden.de/waschmaschine-bleibt-im-programm-stehen-welche-ursachen-kann-das-haben
Verkar vara ett tyskt systerforum.

Gäller tvättmaskin men metodiken är sund. Kan även appliceras på diskmaskin.

Außerdem sollten Sie folgende Fragen beantworten:

  1. Hält die Waschmaschine immer am gleichen Punkt oder zu verschiedenen Zeitpunkten an?
  2. Stoppt das Gerät auch in anderen Programmen?
  3. Welcher Vorgang wird zum betreffenden Zeitpunkt ausgeführt (Schleudern, Wasserzulauf, Abpumpen)?
  4. Läuft das Programm später noch einmal weiter oder ist ein Neustart notwendig?
  5. Wie alt ist Ihre Waschmaschine bereits?
  6. Welche Art von Steuerelektronik nutzt das Gerät?
I korthet: Stannar maskinen alltid på samma plats i programmet (tid från start), stoppar maskinen i andra program, vad gör maskinen när den stannar, går det att köra ett program igen eller är nystart nödvändig...?

I den mån man inte förstår tyska används med fördel översättningsprogram.

Även denna verkar vettig:
https://vangerow.de/geschirrspueler-bleibt-im-programm-haengen/
 
Redigerat:
Hej
Den stannar på 2 olika ställen. Oftast efter 10-15min så tvärstannar den. 0:00 visas i display.
I det läget brukar jag stänga av på ON/OFF-knappen och sen på igen. Startar ett nytt (samma) program. Sen kan den hålla på så ett par gånger för att på tredje eller fjärde försöket genomföra hela programmet utan problem.

Men ibland så genomför den hela programmet på en gång men tömmer inte sista tömningen. Den som skall ske när det är ca 1-2mim kvar.

Detta/dessa fel uppstår på samtliga program.

jag provade att mäta upp vattenflödet idag. 4 liter på 15 sekunder.
Men maskinen har fungerat förr om åren med troligtvis samma flöde som nu.

mvh
 
Vi har sama problem med vår Siemens SL6P1S. Den stannar 15-20 min in i programmet och visar 00:00 på återstående tid. Den tänder även lampan för vattentillförsel som att den inte får vatten. Men vi har inte ändrat på något och den har fyllt maskinen och startat en disk och tagit sig halvvägs.. Inga andra felkoder. Värmen fungerar. Pumpen fungerar. Nån som har en ide?
 
P
C chokonanana skrev:
Vi har sama problem med vår Siemens SL6P1S. Den stannar 15-20 min in i programmet och visar 00:00 på återstående tid. Den tänder även lampan för vattentillförsel som att den inte får vatten. Men vi har inte ändrat på något och den har fyllt maskinen och startat en disk och tagit sig halvvägs.. Inga andra felkoder. Värmen fungerar. Pumpen fungerar. Nån som har en ide?
Det kan ju oxå vara att den inte tömmer alls eller för långsamt, enklast för att utesluta detta är att köra maskinen med avloppsslangen lös.
annars kan det ju vara tömningen av värmeväxlaren som strular
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.