pean.wa pean.wa skrev:
[media]
Verkar som man måste demontera hela bottenstycket vilket är en ganska omfattande procedur iom vattentanken på vänstra sidan. Jag gick bet idag, satte ihop allting igen, gick back på tid nedlagd kontra resultat.

Har bokat en reparation på torsdag och tvivlar jag har tid att försöka igen innan dess.

Noterade också att det var ganska mycket smuts på ett ställe i vattentanken. Känns därmed som en tidsfråga innan utpumpningen också lägger av.
nä det är jättelätt, bara ta fram maskinen och ta bort höger sida och isolerningen så ser du pumpen
ryck ur kretskortet och ta ett rejält tag i motorn , vrid den medurs och ut

rakt09 rakt09 skrev:
har du alltså lyft ut fascian i botten av brunnen, lokaliserat impellern i ett av sidorören, och kollat att inget hindrar att den snurrar? det skall kännas ett pulserande motstånd från motorn...
du tänker på den äldre plattformen? den ny har ingen pulserande pump

pean.wa pean.wa skrev:
Fattade inte riktigt vad du menade med "fascian". Jag tog ur silen i botten inuti maskinen, tog bort de små plastgrejerna som sitter för dräneringepumpen och cirkulationspumpen, hittade inget som hindrade någon av dem och de snurrade fritt som du beskriver.
jo det var väl det hon menade

• Gilla
pean.wa
  • Laddar…
D Det Ni inte visste skrev:
vad har du för maskin då?
IQ500

nä det är jättelätt, bara ta fram maskinen och ta bort höger sida och isolerningen så ser du pumpen
ryck ur kretskortet och ta ett rejält tag i motorn , vrid den medurs och ut
Jag var på god väg och det hade nog gått om det inte var så att det sitter luftkanalen som hör till torkningen att gärna med tillhörande fläkt (tror jag) och jag är ganska säker på den inte går att få ut från sidan som den är monterad.

Det kanske går att få ut pumpen men desto svårare att få i den igen. Här någonstans insåg jag att jag fel väg, tiden tog slut och lite tålamodet för dagen och jag slog ihop alltihopa igen.

Bifogar en bild, inte så bra men det är den bästa jag har.

• Inre delen av en torktumlare med synliga kablar och anslutningar, där luftkanalen och en komponent av plast är i fokus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
du tänker på den äldre plattformen? den ny har ingen pulserande pump
jag tänker på att impellern rör sig sas magnetiskt i mjuka steg. brukar vara typiskt för borstlösa motorer. de bosch/siemens jag känt på har denna egenskap, både nyare och berydligt äldre.

pean.wa pean.wa skrev:
Tack för svar. Min maskin är bara två år gammal men passerade såklart garantitiden för någon månad sedan.

I mitt fall verkar det komma vatten från armarna men trycket verkar för lågt för att det ska snurra.

Ska dra fram maskinen idag och se om det kan vara något med vattentillförseln.
Du har 3 års reklamationsrätt i Sverige, hänvisa till det.

rakt09 rakt09 skrev:
jag tänker på att impellern rör sig sas magnetiskt i mjuka steg. brukar vara typiskt för borstlösa motorer. de bosch/siemens jag känt på har denna egenskap, både nyare och berydligt äldre.
motorn är iof borstlös men det är utan magneter fö att det är en trefasmotor

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.