Fairlane
Hej,

Vår Siemens diskmaskin (SN44T530SK) började strul igårkväll. Jag har under kvällen försökt att felsöka, men jag får väl erkänna att jag inte är särskilt duktig på diskmaskiner.

Det jag har kommit fram till är att vatten kommer in i maskinen och pumpas ut. Vattnet värms också och torkning körs, dvs hela programmet körs. Problemet verkar vara att inget vatten kommer till de två roterande armarna.

Finns det en solklar förklaring till vad felet är?
Knepigt / dyrt att åtgärda?

Tackar på förhand

L
Elektroniken tror att allt är som det ska
Felorsak :: huvudpumpen går ej eller pumhjulsfel ( trasigt hjul , axel av ) , fel i elektroniken
pumpen startar ej p.g.a avbrott i en krets

Är du säker på att inget vatten kommer till spolarmarna? De är inte bara fulla med skräp i hålen? Plocka ner dem, håll under kökskranen så att du ser att vatten kan flöda ur alla hål, speciellt de yttersta hålen

Fairlane
Hej,

Ja jag har sköljt spolarmarnana och de är rena och fina. Öppnar jag maskinen under drift så ser jag att det finns vatten i botten på maskinen och när jag hade maskinen framme och sidan borta så såg jag hur det flödade vatten.

Däremot är det snustorrt i korgarna och dörren är också helt torr.

Ok. Men du får ingen felkod?

Fairlane
Nej ingen felkod. För ett drygt år sen strulade maskinen och stannade efter några minuter med felkod, minns inte vilken. Rengjorde ordentligt och sen har den fungerat.

Det borde vara magnetventilen (eller vad det nu är) som växlar mellan pumpning till spolarmarna och pumpning till avlopp som inte fungerar. Åtmistone om det är som du säger att den kör programmet som det ska med tömningar och sköljningar. Pumpen kan det ju då inte vara fel på utan det som styr att den ska pumpa till spolarmarna.

Fairlane
Det låter rimligt. Frågan är om det är något jag kan fixa själv, helst snabbt, eller om man ska ställa in sig på att köpa en ny maskin i helgen.

Hand håller en glasspinne vid sensorn på en diskmaskinspanel för att köra den med öppen lucka.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Du kan köra maskinen med luckan öppen genom att sätta en stark magnet mot sensorn i luckan. Den sitter dold precis till vänster om lucklåset. Sen bör du kunna se och höra lättare var felet finns
Om det är stopp i växlaren som alternerar mellan över och undre borde du höra när den försöker jobba.

Fairlane
Hoppsan,
Det lät avancerat. Jag ska se om jag kan hitta en magnet någonstans. Frågan är om man kanske ska köpa en ny maskin ändå?
Den här är snart 10 år och har haft lite konstigheter för sig förr.
Bosch har en maskin SMU46CI02S
som verkar vettig. 5700 så har man en som bör fungera några år iallafall.

Fairlane
Eftersom jag gillar att följa upp mina inlägg (även om jag ibland glömmer) så löste jag problemet på ett enkelt sätt, nämligen genom att köpa en ny maskin.

Den nya Boschen diskar än så länge renare än vad Siemens-maskinen gjort under de 3½ år vi hade den. Det är säkert inte så konstigt med tanke på att Siemens-maskinen redan var 5 år när vi tog över den. Vi får se hur länge den här håller, med so far so good. :)

• Gilla
Liteavvarje
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.