257 106 läst ·
202 svar
257k läst
202 svar
Siemens diskmaskin felkod E15
Verkligen?
Jag har sett någon sådan diskmaskin måste jag säga. Filter, sil, spolarmar, avlopp, dörrlister mm behöver en hjälpande hand då och då.
Servade nyligen en diskdesinfektor (Getinge, 150 000 + kr) som inte uppfyller dina krav Rolle85.
Jag har sett någon sådan diskmaskin måste jag säga. Filter, sil, spolarmar, avlopp, dörrlister mm behöver en hjälpande hand då och då.
Servade nyligen en diskdesinfektor (Getinge, 150 000 + kr) som inte uppfyller dina krav Rolle85.
Redigerat:
Fick E15 felet häromkvällen och hittade till den här tråden.
Öppnade maskinen och såg att bottentråget var fullt med vatten och frigolitflötteren lyft. Såg att de läckte vatten och beställde reparationssatsen https://www.bosch-home.se/eshop-produktlista/12005744 Nu funkar maskinen kanon.
Tack för ett bra forum.
Öppnade maskinen och såg att bottentråget var fullt med vatten och frigolitflötteren lyft. Såg att de läckte vatten och beställde reparationssatsen https://www.bosch-home.se/eshop-produktlista/12005744 Nu funkar maskinen kanon.
Tack för ett bra forum.
Jag har fått sporadiska e15 ett tag och nu blev jag less på att tömma under.
Beställde packningssatsen som kom fram dagen efter och nu är den på plats.
Ett tips för att få in packningen är att mata in den bakifrån och fram. Det var inte förrän jag gjorde detta som jag fick den ordentligt på plats då den inte ville glida bak mot klacken annars.
Jag passade dessutom på att rengöra spolningsrören när jag ändå hade ut dem. Nu när jag vet hur jag tar ut dem smidigt så kommer jag att göra detta lite oftare.
Edit: en sak till, jag kom på att det smidigaste sättet att tömma bottentråget på vatten var att ta en flaska med pump (tvålpump modell större) och pumpa i vattnet i flaskan från tåget. Snabbt och enkelt.
Beställde packningssatsen som kom fram dagen efter och nu är den på plats.
Ett tips för att få in packningen är att mata in den bakifrån och fram. Det var inte förrän jag gjorde detta som jag fick den ordentligt på plats då den inte ville glida bak mot klacken annars.
Jag passade dessutom på att rengöra spolningsrören när jag ändå hade ut dem. Nu när jag vet hur jag tar ut dem smidigt så kommer jag att göra detta lite oftare.
Edit: en sak till, jag kom på att det smidigaste sättet att tömma bottentråget på vatten var att ta en flaska med pump (tvålpump modell större) och pumpa i vattnet i flaskan från tåget. Snabbt och enkelt.
Redigerat:
Hej! Tack för denna tråd! Jag fick e15 felet och kunde snabbt konstatera att det var vattenläckage i pumpen. Maskinen gick igång efter att vattnet torkats bort från bottentråget. Tyvärr verkar det vara något mer fel för jordfelsbrytaren utlöser efter någon minut. Är det ens lönt att fortsätta felsöket
Jag kunde inte se att läckte det under den korta testkörningen men ja packning är beställd så jag får väl testa när den väl kommer. Med lite tur är det väl ändå fukten som utlöser säkringen. Återkommer
Jag har satt dit packningen och det har funkat två diskar. Knapparna som är av touch typ ville dock inte vara med först. Maskinen ville inte starta. Efter att ha dragit ur sladden upprepade gånger gick bioprogrammet igång av sig själv. Efter att maskinen kört igenom det programmet funkade knapparna igen. Jättekonstigt. Hursomhelst verkar allt normalt igen.