22 196 läst ·
131 svar
22k läst
131 svar
Shuntventil förklaring...
Syftet med den är att blanda returvatte och hetvatten till lämplig temperatur. Så shunt ser jag inte som en felaktig beteckning. Men jag håller med om att den i det här fallet ska ställas så högt att den inte stryper i normalfallet.useless skrev:
Är sista bilden tillskottsfördelningen?
Tycker antalet tillskottstimmar låter ganska högt med tanke på att du bara har golvvärme som kräver 40 grader i framledning, men det är ju klart, det beror ju på vart i landet huset står och hur välisolerat det är.
Men som referens har jag på min HT+ C9 (9Kw på 177m²) 350 tillskottstimmar sedan installationen 2007 och då har jag ganska hög kurva (kurva 5, finjustering 3) och hög framledning för huset är riktigt taskigt isolerat, snudd på oisolerat, beläget i Stockholm.
Vart är din GT1 (radiatorretur) givare monterad? "Äldre" IVT styr nämligen på returen till skillnad från många andra, använder man arbetstank så skall den placeras i ett dykrör i tanken, långt ner.
Tänker mig att om den sitter på returen mellan VP och Tank, så tar det för lång tid för börvärdet att uppnås, så att VP drar igång elkasetten utan att det egentligen behövs. Samt om den sitter på returen från GV så är den troligtvis aldrig varmare än 35-ish, har du då för hög framledning från VP pga hög kurva och en tempbegränsare så kommer du aldrig nå börvärdet VP vill ha och tillskottet går in, dom kallare dagarna.
Det finns även en tillskottstimer, man kan ställa upp den lite om man vill låta VP kämpa lite till och kanske lyckas ta sig in i mål.
Har du fler bilder på installationen? Tanken och dess anslutningar?
Tycker antalet tillskottstimmar låter ganska högt med tanke på att du bara har golvvärme som kräver 40 grader i framledning, men det är ju klart, det beror ju på vart i landet huset står och hur välisolerat det är.
Men som referens har jag på min HT+ C9 (9Kw på 177m²) 350 tillskottstimmar sedan installationen 2007 och då har jag ganska hög kurva (kurva 5, finjustering 3) och hög framledning för huset är riktigt taskigt isolerat, snudd på oisolerat, beläget i Stockholm.
Vart är din GT1 (radiatorretur) givare monterad? "Äldre" IVT styr nämligen på returen till skillnad från många andra, använder man arbetstank så skall den placeras i ett dykrör i tanken, långt ner.
Tänker mig att om den sitter på returen mellan VP och Tank, så tar det för lång tid för börvärdet att uppnås, så att VP drar igång elkasetten utan att det egentligen behövs. Samt om den sitter på returen från GV så är den troligtvis aldrig varmare än 35-ish, har du då för hög framledning från VP pga hög kurva och en tempbegränsare så kommer du aldrig nå börvärdet VP vill ha och tillskottet går in, dom kallare dagarna.
Det finns även en tillskottstimer, man kan ställa upp den lite om man vill låta VP kämpa lite till och kanske lyckas ta sig in i mål.
Har du fler bilder på installationen? Tanken och dess anslutningar?
Huset finns i Jkpg län och är mycket välisolerat. Totalt är det över 320 m2 uppvärmd golvyta varav garagets 75 i bottenarea inte riktigt matchar husets pga rymd och väggtjocklek. En längre period hade jag rejäla elräkningar pga växelventilen så timmarna på tillskottet representerar inte det sanna läget riktigt. Har också en C9 om jag inte minns helt fel... Ser ut som tusan i garaget men ska ordna ngt...
Jag ser inte att du har en arbetstank? Skåpet till vänster om BVP är väl din varmvattenberedare? För du har ingen VVB inbyggd i BVP va?
Det där är nog inte givaren GT1, den verkar vara monterad på framledningen till kretsfördelarna? Typ att det skulle vara en probe till termostaten? Vart är den inkopplad?
GT1 skall vara inkopplad i BVP, eftersom du har så fint isolerade rör så ligger den nog gömd under isoleringen. Men du bör ju se på ovansidan av BVP om det smyger in en tunn kabel under isoleringen.
Dina matarrör delas ju av och går in i "shunten", men dom går även rakt ner i golvet, vart tar dom oshuntade rören vägen?
Förövrigt måste jag berömma placeringen av kretsfördelaren bakom kompressorn, känns som en tankevurpa där
känns som att det saknas en vägg där.
Det där är nog inte givaren GT1, den verkar vara monterad på framledningen till kretsfördelarna? Typ att det skulle vara en probe till termostaten? Vart är den inkopplad?
GT1 skall vara inkopplad i BVP, eftersom du har så fint isolerade rör så ligger den nog gömd under isoleringen. Men du bör ju se på ovansidan av BVP om det smyger in en tunn kabel under isoleringen.
Dina matarrör delas ju av och går in i "shunten", men dom går även rakt ner i golvet, vart tar dom oshuntade rören vägen?
Förövrigt måste jag berömma placeringen av kretsfördelaren bakom kompressorn, känns som en tankevurpa där
Eller vänta nu, den givaren kanske är GT4, framledningsgivare för kurva 2.
Om du går in i installatörsmenyn och bläddrar fram till externa givare. Står det då att det finns en GT4 att kvittera in?
Den givaren brukar man ha om man vill köra två olika system med olika kurvor, typ radiatorer + golvvärme, då kan man styra ett motorställdon mha GT4 på framledning till GV.
Om du går in i installatörsmenyn och bläddrar fram till externa givare. Står det då att det finns en GT4 att kvittera in?
Den givaren brukar man ha om man vill köra två olika system med olika kurvor, typ radiatorer + golvvärme, då kan man styra ett motorställdon mha GT4 på framledning till GV.
Det sitter en tank i VP och sedan den stora vid sidan om. Haha har ingen större koll på vilken som är vad men lär mig nu... 
Kretsfördelaren?? Förklara! Tänker du fn på den "grå" boxen där så är det en tillfällig placering i väntan på en vägg som aldrig byggdes...
Kretsfördelaren?? Förklara! Tänker du fn på den "grå" boxen där så är det en tillfällig placering i väntan på en vägg som aldrig byggdes...
Redigerat:







