18 101 läst ·
101 svar
18k läst
101 svar
Shunt automatik??
Om ni läser mitt första inlägg i denna tråd så kanske det klarnar?
En viss tanks lagringskapacitet beror helt på returtempen och till vilken temp man laddar den. Energin som lagrats i tanken är direkt proportionell mot medeltemperaturen efter man slutat elda minus medeltempen då det är dags att elda igen.
När returvattnet når toppen kan inte längre shuntstyrningen hålla önskad framledningstemp och då är tanken per definition "tom". Om tanken då håller 20 eller 50 grader gör stor skillnad. Vilken temp man skickar ut saknar i princip betydelse så länge man har skiktning i tanken.
En viss tanks lagringskapacitet beror helt på returtempen och till vilken temp man laddar den. Energin som lagrats i tanken är direkt proportionell mot medeltemperaturen efter man slutat elda minus medeltempen då det är dags att elda igen.
När returvattnet når toppen kan inte längre shuntstyrningen hålla önskad framledningstemp och då är tanken per definition "tom". Om tanken då håller 20 eller 50 grader gör stor skillnad. Vilken temp man skickar ut saknar i princip betydelse så länge man har skiktning i tanken.
Det är bra att du talar om för alla läsare hur saker och ting "är".Matss skrev:Om ni läser mitt första inlägg i denna tråd så kanske det klarnar?
En viss tanks lagringskapacitet beror helt på returtempen och till vilken temp man laddar den. Energin som lagrats i tanken är direkt proportionell mot medeltemperaturen efter man slutat elda minus medeltempen då det är dags att elda igen.
När returvattnet når toppen kan inte längre shuntstyrningen hålla önskad framledningstemp och då är tanken per definition "tom". Om tanken då håller 20 eller 50 grader gör stor skillnad. Vilken temp man skickar ut saknar i princip betydelse så länge man har skiktning i tanken.
Redigerat:
Jag ville bara vara snäll och försöka förklara det lite bättre, det verkade inte så självklart att det var returtempen som avgör lagringskapaciteten. Jag brukar vara tydlig och skriva tror när jag bara tror nånting, i detta fallet vet jag att det "är" så.
Man tackar för alla svar.
Lägre retur temp är det bästa.
Nu skulle jag bli glad om någon även kan förklara det här med flöden.
Men om jag har en pump som ger tex 1000l/h med fast flöde och stryper radiator slingan vart tar då detta flöde vägen för pumpen borde ju leverera samma flöde ändå eller tvingas den att pumpa mindre iom strypningen?
Är det inte risk för en massa oljud då?
Är det shunten som styr flödet gentemot tanken/ar?
Som jag tänker borde flödet från/till tank bli högre ju mer shunten öppnar eller är det fel?
Ps sorry att jag stjäl tråden med delvis OT frågor.ds.
Lägre retur temp är det bästa.
Nu skulle jag bli glad om någon även kan förklara det här med flöden.
Men om jag har en pump som ger tex 1000l/h med fast flöde och stryper radiator slingan vart tar då detta flöde vägen för pumpen borde ju leverera samma flöde ändå eller tvingas den att pumpa mindre iom strypningen?
Är det inte risk för en massa oljud då?
Är det shunten som styr flödet gentemot tanken/ar?
Som jag tänker borde flödet från/till tank bli högre ju mer shunten öppnar eller är det fel?
Ps sorry att jag stjäl tråden med delvis OT frågor.ds.
Redigerat:
Det susar som f-n om man stryper på retur ledningen före shunten.Jag har provat.knekten skrev:
Returen blev inte kallare heller?
1)kricken_ skrev:Man tackar för alla svar.
Lägre retur temp är det bästa.
Nu skulle jag bli glad om någon även kan förklara det här med flöden.
Men om jag har en pump som ger tex 1000l/h med fast flöde och stryper radiator slingan vart tar då detta flöde vägen för pumpen borde ju leverera samma flöde ändå eller tvingas den att pumpa mindre iom strypningen?
Är det inte risk för en massa oljud då?
Är det shunten som styr flödet gentemot tanken/ar?
Som jag tänker borde flödet från/till tank bli högre ju mer shunten öppnar eller är det fel?
Ps sorry att jag stjäl tråden med delvis OT frågor.ds.
Det finns moderna pumpar som anpassar sig efter om flödet är strypt och då drar ned pumpeffekten.. (Förr löste man det , iallafall i större system, med differentialtryckventiler som öppnade, men det är mer energibesparande att sakta ner pumpen förstås ). radiatortermostatventiler som stryper flöden i radiatorslingan kan "ställa till det" annars....
En sådan "smart" pump i kombination med schuntautomatik med innetemperaturgivare rekommenderar jag.
2)
Ja, schunten styr hur mycket som tas ut ur & retureneras till tanken, ju mer schunten öppnar desto mer flöde till/från tank.
Och jag "vet" att det "är" flödet också som bestämmer.Matss skrev:
Jag vill bara vara snäll och tala om det, då det inte verkade alldeles självklart.
Redigerat:
Ok, men flödet påverkar bara lagringskapaciteten indirekt genom att påverka returtemperaturen. Tänk dig en tank som är uppvärmd till 90 grader om du fyller den med 20 gradigt vatten via returen så har den lagrat energi som svarar mot temperaturspannet 70 grader. Detta oavsett flödet.
Enligt mitt tidigare resonemang skall man absolut strypa där. Just för att det sänker returtempen. Jag rekommenderar följande förfarande (om man nu vill utnyttja tankvolymen maximalt).PST skrev:
1. Innetempstyrd shuntreglering typ CBJ, utetempstyrd går också men är otroligt mycket krångligare och medelsvenson klarar inte att ställa in kurva och förskjutning.
2. Öppna eventuella termostater fullt.
3. Öppna strypningar på element fullt om systemet inte råkar vara korrekt injusterat
4. Kör pumpen på läge 1, alternativt tryckstyrd varvtalsreglerad pump.
5. Montera strypventil innan shunten och stryp så hårt som möjligt. Detta måste vägas mot sämre komfort, man kan inte strypa så mycket att elementen blir iskalla i botten.
6. Om nåt rum blir för kallt justeras detta med strypventiler på radiatorerna i första hand och med termostater i andra hand.
Här kan säkert åsikterna gå isär hur rätt ovanstående metod är. Men minst lagringskapacitet fås vid stort flöde då returtempen ligger nära framledning, detta är elemäntär fysik!
AllrightMatss skrev:
Men det är flödet som direkt bestämmer hur länge denna tank är nyttig.
Visst har returens temperatur betydelse för tankens lagringskapacitet.
Men det är flödet ensamt som bestämmer hur denna lagringskapacitet utnyttjas.
Jag anser att det är viktigast (i vedsammanghang) att spetsa in sig på att få så låga flöden som möjligt, mest för att få just låga flöden. Att sedan returtemperaturen blir lägre är en trevlig bonus, men tyngdpunkten för att få ett ackumulatorsystem att "räcka till" ligger i låga flöden. Tror jag.
Redigerat:
Står flödet i proportion till retur tempen alltså om returen sänks 10% så sänks även flödet i radiator systemet 10%?
Hur mycket ökas flödet genom tank/ar vid strypning av radiatorslingan pga den högre framlednings tempen?
Om jag stryper returen på radiator slingan så får jag en väldig massa brus i systemet så det enda sättet verkar vara att köpa stryp ventiler till varje radiator eller finns det andra sätt att strypa in systemet?
Går det att varvtals styra en vanlig cirk pump med en sånhär http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=55519041 ?
Hur mycket ökas flödet genom tank/ar vid strypning av radiatorslingan pga den högre framlednings tempen?
Om jag stryper returen på radiator slingan så får jag en väldig massa brus i systemet så det enda sättet verkar vara att köpa stryp ventiler till varje radiator eller finns det andra sätt att strypa in systemet?
Går det att varvtals styra en vanlig cirk pump med en sånhär http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=55519041 ?
Bifogar två skisser som kanske förklarar lite vad gäller att strypa en pumpkrets samt hur en radiator förhåller sig till avgiven effekt vid olika flöden och temperaturer.
Om man studerar dessa och tänker efter en smula klarnar det vad gäller att välja olika strategier på "konsumentsidan" av ett värmesystem.
Om man studerar dessa och tänker efter en smula klarnar det vad gäller att välja olika strategier på "konsumentsidan" av ett värmesystem.
Vill inte vara jobbig, men vad skulle fördelen med ett lågt flöde vara förutom att returtempen blir lägre? Nu menar jag inte marginaleffekter såsom lägre strömförbrukning på pumpen.roke skrev:Allright
Men det är flödet som direkt bestämmer hur länge denna tank är nyttig.
Visst har returens temperatur betydelse för tankens lagringskapacitet.
Men det är flödet ensamt som bestämmer hur denna lagringskapacitet utnyttjas.
Jag anser att det är viktigast (i vedsammanghang) att spetsa in sig på att få så låga flöden som möjligt, mest för att få just låga flöden. Att sedan returtemperaturen blir lägre är en trevlig bonus, men tyngdpunkten för att få ett ackumulatorsystem att "räcka till" ligger i låga flöden. Tror jag.


