När jag öppnar shunten tar systemet från ackumulator tanken på toppen vilket resulterar i att jag inte får ut hög värme? Varför?

Detta är i början på eldningen då tanken ligger på 20 grader...
 
kulle
Därför är det bättre att ha det kopplat på laddröret istället.
 
  • Gilla
vedmannen
  • Laddar…
Kanske ska elda innan hela tanke. Sjunkit till 20grC..
 
kulle
jensaro skrev:
Kanske ska elda innan hela tanke. Sjunkit till 20grC..
Ja det är nog klokt om du inte vill koppla om det.
 
Nu beror det på inkoppling men normalt har man nån typ av ventil som styr laddningen av tanken så att när pannan fått rätt temp så börjar pannan ladda tanken och det brukar inte ta lång tid innan toppen på tanken för lite varmt vatten att köra ut på systemet. Har du 20 grader i tanken misstänker jag att du har liten tank eller stort hus.
 
Jag har kopplat shunten från toppen av tankarna, och laddningen från pannan till de övre anslutningarna på tankarna.
Tar nog hela 2 minuter från det att laddomaten börjat skicka hett vatten från pannan till tankarna innan jag har ut värme på elementen.....
 
Tar antagligen nått liknade hos mig har inte stått där och kollat dom få gångerna tempen har varit så låg men i och för sig så fort laddomaten öppnar så börjar ju automat shunten stänga fast nån minut lär det väll ta antar jag.
 
kulle
Får man fråga varför du har kopplat så ?
Får du inte mycket luft upp i radiatorerna ?
 
Inge luft alls till radiatorena, panna står i garaget, kulvert till huset. Shunten sitter under röret mellan tankarna, och det sitter en avluftare strax intill t-röret till shunten. Funkat klockrent sedan installation.
 
kulle
fastmoving? skrev:
Inge luft alls till radiatorena, panna står i garaget, kulvert till huset. Shunten sitter under röret mellan tankarna, och det sitter en avluftare strax intill t-röret till shunten. Funkat klockrent sedan installation.
jaja är det kopplat så blir det ingen luft ut i raddarna.
Är det för o dra ut dom sista varma dropparna i tanken som ni har kopplat så ?
För jag förstår inte riktigt vitsen med det!
 
Redigerat:
Jepp, lika bra att ta tillvara på allt...
Har en liten varmvatten beredare i huset så en skvätt varmvatten har jag alltid.
Och min koppling förlänger ju tiden tills nästa eldning med en liten stund om inte annat... ;)
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.