5 550 läst ·
31 svar
6k läst
31 svar
Shelly Uni och relä
Det känns väl enklare att köpa en färdig UPS, jag har en billig som skickar en signal till min NAS som sen broadcastar den ut på nätverket. Har inte laborerat med det men som jag förstår så kan man då med allt som har den funktionen göra en kontrollerad shutdown.
Det skulle förresten inte förvåna mig om RPIn har en strömmätning på sin power in, så du kan låta den känna detta och göra en kontrollerad shutdown. RPIn har väl några digitala utgångar som borde kunna styra reläet åxå?
Det skulle förresten inte förvåna mig om RPIn har en strömmätning på sin power in, så du kan låta den känna detta och göra en kontrollerad shutdown. RPIn har väl några digitala utgångar som borde kunna styra reläet åxå?
Är syftet att det ska vara just ett bilbatteri? En UPS av billigare karaktär som troligen orkar driva en router i massor av timmar kostar ju en bra bit under 1000kr...
Eller är det nåt som sitter på ett ställe utan fast nätanslutning, husvagn, båt eller liknande?
Eller är det nåt som sitter på ett ställe utan fast nätanslutning, husvagn, båt eller liknande?
Det som ska drivas är en Router (12v 1,5a) och en Rpi (5v 2a) i 36h.
Hittar du en UPS som klarar det för under 1000 kr så lyfter jag på hatten.
(I framtiden kanske jag vill driva en liten pump mm och då är bilbatteri en bra lösning från början eftersom det lätt byggs ut)
Hittar du en UPS som klarar det för under 1000 kr så lyfter jag på hatten.
(I framtiden kanske jag vill driva en liten pump mm och då är bilbatteri en bra lösning från början eftersom det lätt byggs ut)
Räknar man på 35W i förbrukning på dessa saker(utan ups) så behöver blybatteri kunna lagra ca 2,5kwhJ JohanLun skrev:
Då behövs ett 12v 210ah batteri.
En ups måste dessutom driva sig själv så minst 3kwh kapacitet men mer realistiskt är nog 4-5kwh
Jag vet inte vad en normal liten router drar, men jag tror man kommer många timmar på en vanlig UPS.
Jag har denna men mitt syfte är ju bara att göra en "mjuk" shutdown av mina NAS;
https://www.amazon.se/Green-Cell-St...id=1698685014&sprefix=ups,aps,153&sr=8-6&th=1
Men om din tillämpning drar 2A och batteriet är på 7Ah så funkar det ju inte för dig... Då håller jag med om att ett batteri är bättre.
Undrar om man kan ta en billig UPS och bara dundra på mer batterier, eller om den måste veta hur mkt som är kvar i batteriet, det är hårdkodat...
Jag har denna men mitt syfte är ju bara att göra en "mjuk" shutdown av mina NAS;
https://www.amazon.se/Green-Cell-St...id=1698685014&sprefix=ups,aps,153&sr=8-6&th=1
Men om din tillämpning drar 2A och batteriet är på 7Ah så funkar det ju inte för dig... Då håller jag med om att ett batteri är bättre.
Undrar om man kan ta en billig UPS och bara dundra på mer batterier, eller om den måste veta hur mkt som är kvar i batteriet, det är hårdkodat...
Det finns väl många möjligheter. Du skulle kunna ladda UPS:en från ett bilbatteri.
Jag har inte räknat något exakt men jg tror det blir billigare med ett bilbatteri. Antal timmar vs kronor mot en färdig UPS.
Jag har inte räknat något exakt men jg tror det blir billigare med ett bilbatteri. Antal timmar vs kronor mot en färdig UPS.
Tänk på att bilbatterier i den prisklassen är startbatterier i de allra flesta fall. Du kan inte räkna med att du ska kunna ladda ur dem särskilt mycket alls innan de tar skada. Den siffra jag hittar mest är ca 20%, dvs det är bara 20% av batteriets kapacitet i amperetimmar som är tillgänglig för urladding. Nu är för all del AGM-batterier inte heller fantastiska men betydligt bättre, där kommer du ofta till 50% DoD utan större problem. Ska du ha bra batterier får du betala därefter.
Vad gäller kopplingen har du tänkt rätt. Jag tror dock inte att det där är en bra idé. Titta t.ex. på standbyförbrukningen och egenförbrukningen på din "trafo", som egentligen är en DC-DC omvandlare. Billiga sådana har icke försumbara förluster.
Du bör nog räkna lite mer på det.
Vad gäller kopplingen har du tänkt rätt. Jag tror dock inte att det där är en bra idé. Titta t.ex. på standbyförbrukningen och egenförbrukningen på din "trafo", som egentligen är en DC-DC omvandlare. Billiga sådana har icke försumbara förluster.
Du bör nog räkna lite mer på det.
tack,
Kanske ska kolla på batterimodeller lite närmare. Hade båt tidigare och känslan var att jag kunde ta ut närmare 50 procent och det va vanliga fritidsbatterier.
Alternativet är ju att köra en Shelly RGBW istället som kan bryta 12v laster.
Edit:
Hurusom måste jag ner till 5v eftersom jag ska driva en RPI
Kanske ska kolla på batterimodeller lite närmare. Hade båt tidigare och känslan var att jag kunde ta ut närmare 50 procent och det va vanliga fritidsbatterier.
Alternativet är ju att köra en Shelly RGBW istället som kan bryta 12v laster.
Edit:
Hurusom måste jag ner till 5v eftersom jag ska driva en RPI
Redigerat: