11 608 läst ·
25 svar
12k läst
25 svar
Shaper - Handhållen CNC fräs
Från deras FAQ. https://shapertools.com/faq/
"How accurate is Origin?
Origin is capable of cutting to within 1/100 of an inch of its intended path. As with any tool, accuracy and precision depends on a number of factors, including: material, size of pattern, and practical matters, such as workbench and clamping"
0.25mm är väl rätt mycket sämre än en bra CNC men fullgott för många träarbeten. Sen vet jag inte vad de menar med "within".
edit. Jag vet ju vad within betyder men vet inte om de anger 1/100 som bästa eller sämsta uppnåliga tolerans.
"How accurate is Origin?
Origin is capable of cutting to within 1/100 of an inch of its intended path. As with any tool, accuracy and precision depends on a number of factors, including: material, size of pattern, and practical matters, such as workbench and clamping"
0.25mm är väl rätt mycket sämre än en bra CNC men fullgott för många träarbeten. Sen vet jag inte vad de menar med "within".
edit. Jag vet ju vad within betyder men vet inte om de anger 1/100 som bästa eller sämsta uppnåliga tolerans.
Within betyder inom mekanisk industri, då man pratar toleranser, "inom".
Som texten är skriven tolkar jag det som att den har ±0.254 ( plus minus 0.254) från teoretisk centrumlinje.
en fjärdedels millimeter är inte fy skam då man fräser på frihand !
Som texten är skriven tolkar jag det som att den har ±0.254 ( plus minus 0.254) från teoretisk centrumlinje.
en fjärdedels millimeter är inte fy skam då man fräser på frihand !
Nä det är ganska bra men för fingerskarvarna de visar i filmen är +/- 0.25 på tok för mycket. Just för fogfräsning (som i filmen där de har ämnet på högkant) så skulle man behöva bättre toleranser. Men för friform duger det mer än väl.hyggabus skrev:
Å har ni inte sett det tidigare så har de en partnerdeal tillsammans med Festool,
- nu börjar det väl bubbla i habegäret hos våra tillbedjare av de svartgröna ?
( längst ner på sidan : https://shapertools.com/)
- nu börjar det väl bubbla i habegäret hos våra tillbedjare av de svartgröna ?
( längst ner på sidan : https://shapertools.com/)
Nån som hört mer om denna? Finns den att köpa i Sverige?
Jag är en novis på fräsning, men det lilla jag läst så undrar jag ju om det går att få någon vettig precision i verkligheten? Det är ju ändå frihandsfräsning....
Jag är en novis på fräsning, men det lilla jag läst så undrar jag ju om det går att få någon vettig precision i verkligheten? Det är ju ändå frihandsfräsning....
Elektroniktokig
· 2 457 inlägg
Sekunden den finns att köpa i Europa så... men priset är ganska sjukt egentligen. Eller givetvis ska mks ha betalt för r&d men det jag menar är att gen2 kommer ligga bättre i kurs hoppas man.
Blev det att du köpte någon ? Är lite sugen själv men ändå svårt att motivera priset tyvärr.norrbottenssnickaren skrev:
Elektroniktokig
· 2 457 inlägg
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Målad easy cover - hur mycket mer förjobb krävs på OSB-skiva?
Färg, Måla & Tapetsera -
Badkars-vred går inte att rubba
Vatten & Avlopp -
Sekelskifte: Tegelvalv - ta bort en "tårtbit" vid kanten?
Byggmaterial & Byggteknik -
Köpråd: handhållen renlig osb-sågning
Verktyg & Maskiner -
Handhållen cirkelsåg och vinkelslip 230 mm - maskiner jag har respekt för
Verktyg & Maskiner