10 004 läst ·
54 svar
10k läst
54 svar
Servostyrd magnetventil
Skaffa en vattenfelsbrytare typ den från LK-systems. Den har ingång för att koppla till larm eller liknande så den stänger vattnet när du larmar på. Den ingången kan du använda för din styrning. Den har motordriven kulventil som motioneras regelbundet för att inte fastna.
Då är du även skyddad från läckage när du är hemma.
Ska du köra på magnetventil så ska du ha en mjukstängande, men du får också isf en viss strypning av flödet.
P.S Jag säljer inte vattenfelsbrytare så det är ingen smygreklam, bara ett tips
Då är du även skyddad från läckage när du är hemma.
Ska du köra på magnetventil så ska du ha en mjukstängande, men du får också isf en viss strypning av flödet.
P.S Jag säljer inte vattenfelsbrytare så det är ingen smygreklam, bara ett tips
Någon som har någon trevlig lösning på detta? Har idag både kommunalt och egen brunn.
den egna brunnen går endast för bevattning mm så den sätter jag en kontaktor på pumpen, så den inte kan starta om larmet är igång (ifall man glömmer någon slang på och åker iväg en helg eller någon skitunge går och vrider på en kran).
Men för det kommunala har jag ännu inte hittat en bra lösning, och här behöver jag ha hjälp!
Finns ju tips om vattenfelsbrytare, men de känns onödigt dyra då jag sköter av och på via min SPC-larm.
Har ni några bra tips på ventiler som passar till ändamålet? Magnet eller motor spelar ingen roll bara det håller över lång tid...
den egna brunnen går endast för bevattning mm så den sätter jag en kontaktor på pumpen, så den inte kan starta om larmet är igång (ifall man glömmer någon slang på och åker iväg en helg eller någon skitunge går och vrider på en kran).
Men för det kommunala har jag ännu inte hittat en bra lösning, och här behöver jag ha hjälp!
Finns ju tips om vattenfelsbrytare, men de känns onödigt dyra då jag sköter av och på via min SPC-larm.
Har ni några bra tips på ventiler som passar till ändamålet? Magnet eller motor spelar ingen roll bara det håller över lång tid...
Allvetare
· Västra götaland
· 10 929 inlägg
Hur gick det här då?
Blev det någon ventil beställd?
Jag funderar på att sätta ett tidrelä ihop med en magnetventil på varmvattnet till duschblandaren, för att tidsbegränsa duschen den blivande tonåringen kan ta ...
Blev det någon ventil beställd?
Jag funderar på att sätta ett tidrelä ihop med en magnetventil på varmvattnet till duschblandaren, för att tidsbegränsa duschen den blivande tonåringen kan ta ...
Strålande!
Jag funderar på något likande, vi är dock inte i hamn med förhandlingen än.
Förslaget var kortfattat att barnen får hela barnbidraget i 5 kronor och så finns det myntinkast för att använda internet och varmvatten. "INTE roligt PAPPA!" var kommentaren. Dagens ungdom...
Jag funderar på något likande, vi är dock inte i hamn med förhandlingen än.
Förslaget var kortfattat att barnen får hela barnbidraget i 5 kronor och så finns det myntinkast för att använda internet och varmvatten. "INTE roligt PAPPA!" var kommentaren. Dagens ungdom...
Allvetare
· Västra götaland
· 10 929 inlägg
Jag föreslog en sån där 30-sekunders timer som brukar finnas i duscharna på allmänna badhus, men det tyckte den bättre hälften var grymt...mexitegel skrev:
Jag tänker sälja in den som en paketdeal med en takdusch...
Redigerat:
Allvetare
· Västra götaland
· 10 929 inlägg
Allvetare
· Västra götaland
· 10 929 inlägg
De är ju iofs lite halvdyra, men det kanske kan vara värt att köpa två magnetventiler och sätta en på både kall- och varm-vatten....J jonaserik skrev:
Jag är väl rätt övertygad om att de bara skulle göra det en gång dock...
Lite dyra , vilken sort tänker du på, bara en MV och tidrelä, du ska även ha en startknapp med.. Sätts MV på röret mellan stril och blandare så blir tvärstopp på allt vatten. Min blandare sitter utanför duschdelen och röret går upp i tak över glaset in i duschen. och vattentät startknapp i duschen.
Redigerat:
Allvetare
· Västra götaland
· 10 929 inlägg
Kollade på danfoss, det var la en 1500 spänn styck?J jonaserik skrev: