Ingen som vet om magnetvarianten försämrar flödet?
 
B Bolian skrev:
Då får man tänka att man heller inget vatten har vi strömavbrott. Kan göra en bypass kanske...
Magnetventilerna som ingår i färdiga paket har en skruv för manuell öppning vid strömavbrott, borde ju gå att hitta en sån ventil löst.
 
Skaffa en vattenfelsbrytare typ den från LK-systems. Den har ingång för att koppla till larm eller liknande så den stänger vattnet när du larmar på. Den ingången kan du använda för din styrning. Den har motordriven kulventil som motioneras regelbundet för att inte fastna.
Då är du även skyddad från läckage när du är hemma.

Ska du köra på magnetventil så ska du ha en mjukstängande, men du får också isf en viss strypning av flödet.

P.S Jag säljer inte vattenfelsbrytare så det är ingen smygreklam, bara ett tips :)
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Jag fick reda på från Danfoss support att magnetventilen inte är godkänd för dricksvatten - Den innehåller för mycket bly.
Där ska vara en ny på gång från Danfoss så jag får vänta lite med detta projekt ...
 
Någon som har någon trevlig lösning på detta? Har idag både kommunalt och egen brunn.
den egna brunnen går endast för bevattning mm så den sätter jag en kontaktor på pumpen, så den inte kan starta om larmet är igång (ifall man glömmer någon slang på och åker iväg en helg eller någon skitunge går och vrider på en kran).
Men för det kommunala har jag ännu inte hittat en bra lösning, och här behöver jag ha hjälp!
Finns ju tips om vattenfelsbrytare, men de känns onödigt dyra då jag sköter av och på via min SPC-larm.
Har ni några bra tips på ventiler som passar till ändamålet? Magnet eller motor spelar ingen roll bara det håller över lång tid...
 
Nu har Danfoss släppt godkända magnetventiler för dricksvatten. Blir till att beställa..
EV220BW 15-25 ECO-mässing NC/NO
 
Hur gick det här då?

Blev det någon ventil beställd?

Jag funderar på att sätta ett tidrelä ihop med en magnetventil på varmvattnet till duschblandaren, för att tidsbegränsa duschen den blivande tonåringen kan ta ... :geek:
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805 och 1 till
  • Laddar…
Strålande!
Jag funderar på något likande, vi är dock inte i hamn med förhandlingen än.
Förslaget var kortfattat att barnen får hela barnbidraget i 5 kronor och så finns det myntinkast för att använda internet och varmvatten. "INTE roligt PAPPA!" var kommentaren. Dagens ungdom... :crysmile:
 
  • Gilla
  • Haha
jim_b och 1 till
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Strålande!
Jag funderar på något likande, vi är dock inte i hamn med förhandlingen än.
Förslaget var kortfattat att barnen får hela barnbidraget i 5 kronor och så finns det myntinkast för att använda internet och varmvatten. "INTE roligt PAPPA!" var kommentaren. Dagens ungdom... :crysmile:
Jag föreslog en sån där 30-sekunders timer som brukar finnas i duscharna på allmänna badhus, men det tyckte den bättre hälften var grymt... :crysmile: Hade du börjat förhandlingen där hade du varit i hamn!

Jag tänker sälja in den som en paketdeal med en takdusch... :cool:
 
Redigerat:
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
MV-ventilen ska då sitta efter blandaren, så det inte blir iskallt. Har själv dito av Fabrikat Heno elektromekanisk
och går att ställa mellan 30 sek och 10<min , samma som nästan sitter på all badanläggningar
 
J jonaserik skrev:
MV-ventilen ska då sitta efter blandaren, så det inte blir iskallt. Har själv dito av Fabrikat Heno elektromekanisk
och går att ställa mellan 30 sek och 10<min , samma som nästan sitter på all badanläggningar
Ska och ska? :devilish:
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Ska och ska? :devilish:
Klart vill du hamna i en sits med isvatten så sätter du den på VV-röret, kan tänka mig att det blir som ett litet världskrig inom familjen då.
 
J jonaserik skrev:
Klart vill du hamna i en sits med isvatten så sätter du den på VV-röret, kan tänka mig att det blir som ett litet världskrig inom familjen då.
De är ju iofs lite halvdyra, men det kanske kan vara värt att köpa två magnetventiler och sätta en på både kall- och varm-vatten....

Jag är väl rätt övertygad om att de bara skulle göra det en gång dock... :rofl:
 
Lite dyra , vilken sort tänker du på, bara en MV och tidrelä, du ska även ha en startknapp med.. Sätts MV på röret mellan stril och blandare så blir tvärstopp på allt vatten. Min blandare sitter utanför duschdelen och röret går upp i tak över glaset in i duschen. och vattentät startknapp i duschen.
 
Redigerat:
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Lite dyra , vilken sort tänker du på, bara en MV och tidrelä, du ska även ha en startknapp med.. Sätts MV på röret mellan stril och blandare så blir tvärstopp på allt vatten. Min blandare sitter utanför duschdelen och röret går upp i tak över glaset in i duschen. och vattentät startknapp i duschen.
Kollade på danfoss, det var la en 1500 spänn styck?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.