1 423 läst ·
7 svar
1k läst
7 svar
Servitut
Hej,
Har en fråga gällande ett servitut på en fastighet.
Om det står följande =
"Last - väg upp till grannfastigheten. Rätt att gå ner till sjön men inte använda bryggor osv. En bit bort från bostaden. Gjordes i samband med att väg gjordes om för att det ska bli lättare att komma till fastigheten."
Om jag förstår det rätt så ges grannfastigheten rätt till att gå över tomten och ner till sjön?
Mvh
Om det står följande =
"Last - väg upp till grannfastigheten. Rätt att gå ner till sjön men inte använda bryggor osv. En bit bort från bostaden. Gjordes i samband med att väg gjordes om för att det ska bli lättare att komma till fastigheten."
Om jag förstår det rätt så ges grannfastigheten rätt till att gå över tomten och ner till sjön?
Mvh
Moderator
· Stockholm
· 57 809 inlägg
Låter som det även är en väg för att grannen skall kunna ta sig till fastigheten från allmän väg.
Låter inte som själva servitutstexten utan som ett referat av det. Läser du möjligen i Lantmäteriets digitala fastighetsregister?P Pappa1986 skrev:Hej,
Om det står följande =
Mvh
Läs i så fall originaltexten istället. Den finns i ett inscannat dokument som du kan ladda ned.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 217 inlägg
Låter mer som en beskrivning i en bostadsannons. I synnerhet i kombination med texten om att hoppa över fastigheten.
Tack. Ok, jag citerade mäklaren så det är inte direkt från lantmäteriet register.Claes Sörmland skrev:
Ska kolla där, tack
Alla har rätt att gå på vägar , vistas på strand och brygga om det inte är hemfridszon och ägaren använder bryggan själv vid tillfället. Mäklaren har varit med förr och upplyser på ett enkelt sätt delvis vad som gäller generellt.P Pappa1986 skrev:Hej,
Om det står följande =
Mvh
Det är jag fullt medveten om.Jonatan79 skrev:
Men för att komma ner till strand/brygga så måste man korsa hemfridszonen på fastigheten.
Klicka här för att svara