Hej,

Har en fråga gällande ett servitut på en fastighet.
Om det står följande =


"Last - väg upp till grannfastigheten. Rätt att gå ner till sjön men inte använda bryggor osv. En bit bort från bostaden. Gjordes i samband med att väg gjordes om för att det ska bli lättare att komma till fastigheten."

Om jag förstår det rätt så ges grannfastigheten rätt till att gå över tomten och ner till sjön?

Mvh
 
Låter som det även är en väg för att grannen skall kunna ta sig till fastigheten från allmän väg.
 
H hempularen skrev:
Låter som det även är en väg för att grannen skall kunna ta sig till fastigheten från allmän väg.
Aha det stämmer. Det är dock inga problem, värre med det andra servitutet :confused:
Då får vi låta bli den fastigheten helt enkelt.
Tack för svar
 
Claes Sörmland
P Pappa1986 skrev:
Hej,

Har en fråga gällande ett servitut på en fastighet.
Om det står följande =


"Last - väg upp till grannfastigheten. Rätt att gå ner till sjön men inte använda bryggor osv. En bit bort från bostaden. Gjordes i samband med att väg gjordes om för att det ska bli lättare att komma till fastigheten."

Om jag förstår det rätt så ges grannfastigheten rätt till att gå över tomten och ner till sjön?

Mvh
Låter inte som själva servitutstexten utan som ett referat av det. Läser du möjligen i Lantmäteriets digitala fastighetsregister?

Läs i så fall originaltexten istället. Den finns i ett inscannat dokument som du kan ladda ned.
 
Låter mer som en beskrivning i en bostadsannons. I synnerhet i kombination med texten om att hoppa över fastigheten.
 
  • Gilla
-MH- och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Låter inte som själva servitutstexten utan som ett referat av det. Läser du möjligen i Lantmäteriets digitala fastighetsregister?

Läs i så fall originaltexten istället. Den finns i ett inscannat dokument som du kan ladda ned.
Tack. Ok, jag citerade mäklaren så det är inte direkt från lantmäteriet register.
Ska kolla där, tack :D
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
P Pappa1986 skrev:
Hej,

Har en fråga gällande ett servitut på en fastighet.
Om det står följande =


"Last - väg upp till grannfastigheten. Rätt att gå ner till sjön men inte använda bryggor osv. En bit bort från bostaden. Gjordes i samband med att väg gjordes om för att det ska bli lättare att komma till fastigheten."

Om jag förstår det rätt så ges grannfastigheten rätt till att gå över tomten och ner till sjön?

Mvh
Alla har rätt att gå på vägar , vistas på strand och brygga om det inte är hemfridszon och ägaren använder bryggan själv vid tillfället. Mäklaren har varit med förr och upplyser på ett enkelt sätt delvis vad som gäller generellt.
 
  • Gilla
FEL007 och 1 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Alla har rätt att gå på vägar , vistas på strand och brygga om det inte är hemfridszon och ägaren använder bryggan själv vid tillfället. Mäklaren har varit med förr och upplyser på ett enkelt sätt delvis vad som gäller generellt.
Det är jag fullt medveten om.
Men för att komma ner till strand/brygga så måste man korsa hemfridszonen på fastigheten.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.