Det känns inte helt orimligt att del 2, 3 och 4 behöver bytas men inte den nyare 1. Då kan jag tycka att det vore oskäligt att B ska stå för halva kostnaden, i så fall kan jag tycka att A bör betala merparten.

Men iom att även den delen är 70 år kan man kanske ta allt på en gång om folk och maskiner ändå är där.

Ska jag försöka komma med något fördelningsförslag annat än att dela lika är det att dela startkostnad och gemensam sträcka (4) lika, men att B betalar för 1 och A för 2 och 3.

• Gilla
LinneaH
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Har du pratat med grannen än? Så att de vet att vattnet är avstängt om inte annat?
Ja, absolut. Jag pratade direkt med dem i helgen redan innan det var tal om att gräva. Dels för att meddela att vi hörde konstiga ljud och dels för att felsöka hos dem. Så vi har ständig kommunikation.

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
K kindvall skrev:
Det går ju att ge grannen två alternativ:
Alt 1: Ni byter ut hela rörsystemet och delar på kostnaden. Det kan ju läggas fram med att "Egentligen bör ni stå för 70% men..."
Alt 2: Ni drar ett nytt rör till tomtgräns och skarvar på det gamla röret där. A äger isf i princip hela det gamla röret med vidhängande underhåll.
Jag har pratat med grävarna som säger att om grannen vill skarva och det går att skarva så lägger de dubbla nya rör från förgreningen till gatan, sen lägger man förgreningen vid anslutningen till gatan. (Grävarna är för övrigt supertrevliga och känns som de har bra koll).

N NoOne2k skrev:
I min värld resonerar jag så att ska man ändå dit och gräva då tar man hela sträckan när man ändå gräver. Surt att behöva gå dit och gräva igen om något år då resten av ledningen ger upp.

Ja, håller med, men jag vill inte "tvinga" grannen. Grannen är dock väldigt vettig (och trevlig) och har nu bett att få prisuppgift på att gräva resten fram till hus A också.

D Daniel 109 skrev:
Absolut, läggner slsng till grannen oavsett om de betalar, slangen är billig, men du slipper få trädgården uppgrävd om något år. Men vettigast är ju att byta allt.

Håller absolut med, även om det inte skulle störa särskilt mycket om de behöver gräva mellan förgreningen och hus A om ett par år, vi har bara en gräsmatta med lätt åtkomst för grävmaskin. Men det är klart att det vore skönt att ta allt nu.

Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det känns inte helt orimligt att del 2, 3 och 4 behöver bytas men inte den nyare 1. Då kan jag tycka att det vore oskäligt att B ska stå för halva kostnaden, i så fall kan jag tycka att A bör betala merparten.

Men iom att även den delen är 70 år kan man kanske ta allt på en gång om folk och maskiner ändå är där.

Ska jag försöka komma med något fördelningsförslag annat än att dela lika är det att dela startkostnad och gemensam sträcka (4) lika, men att B betalar för 1 och A för 2 och 3.
Jag bor i hus B så del 1 är till mitt hus. Det som redan är bestämt är att del 1 och 4 byts. Grannarna i hus A funderar på att byta del 2-3 också och har bett att få prisuppgift. Fördelning av kostnad ska vi börja diskutera men det landar någonstans mellan dela lika och Hus A betalar lite mer, enligt din modell ovan. Tilläggas ska att för mig är grannsämjan oerhört viktig, så det är en del jag väger in.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Och en snabb allmän uppdatering :-)

Grävarna är här och har tagit sig ner till förgreningen. Det var ett rejält hål på ett av rören, minst en halvdecimeter i diameter. Känns bra att de hittade det. Jag vet inte om försäkringsbolaget är intresserade av hjälpa till men jag har i alla fall anmält till dem och de ville ha information från entreprenören om vad det var för fel. Så grävaren har fotograferat och ska skriva ner vad de har hittat.

Livet utan inkommande vatten går bra :-), jag har tappat upp så mycket att jag klarar mig flera dagar. Blir värre om de måste stänga avloppet någon längre tid. Men flera andra grannar har redan erbjudit toalett och duschmöjligheter. Jag har dessutom möjlighet att sova borta om det behövs.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Låter ju bra att det rör på sig.
Med tanke på åldern på rören lär de väl tyvärr ses som avskrivna.

• Gilla
LinneaH
  • Laddar…
Antar att du ser på det där strömavbrottsprogrammet för att få lite perspektiv på livet ;-)

• Gilla
LinneaH
  • Laddar…
LinneaH LinneaH skrev:
Och en snabb allmän uppdatering :)

Grävarna är här och har tagit sig ner till förgreningen. Det var ett rejält hål på ett av rören, minst en halvdecimeter i diameter. Känns bra att de hittade det. Jag vet inte om försäkringsbolaget är intresserade av hjälpa till men jag har i alla fall anmält till dem och de ville ha information från entreprenören om vad det var för fel. Så grävaren har fotograferat och ska skriva ner vad de har hittat.

Livet utan inkommande vatten går bra :), jag har tappat upp så mycket att jag klarar mig flera dagar. Blir värre om de måste stänga avloppet någon längre tid. Men flera andra grannar har redan erbjudit toalett och duschmöjligheter. Jag har dessutom möjlighet att sova borta om det behövs.

Om det är ett sådan hål där de har grävt upp kan du föreställa dig hur resten av ledningen ser ut ;)

K kindvall skrev:
Låter ju bra att det rör på sig.
Med tanke på åldern på rören lär de väl tyvärr ses som avskrivna.
Ja absolut. Känns mycket bra att byta ut dem. Nu är ungefär hälften uppgrävt och det är förstås en enda röra men det blir bättre.

Anna_H Anna_H skrev:
Antar att du ser på det där strömavbrottsprogrammet för att få lite perspektiv på livet ;-)
Haha, borde jag nog, men jag ser på amerikanska och engelska renoveringsprogram istället.

Jag är alldeles för bekväm för det här, jag vill ta en dusch... Velar mellan simhallen i morgon eller bo på hotell någon natt. Jag kommer troligen inte ha rinnande vatten förrän måndag tidigast. Beror lite på vad grannarna bestämmer sig för också och det får jag nog inte veta förrän i morgon.

N NoOne2k skrev:
Om det är ett sådan hål där de har grävt upp kan du föreställa dig hur resten av ledningen ser ut ;)
Ja fy sjutton, det var verkligen dags. Inte det roligaste att lägga pengar på, men samtidigt en riktigt bra grej att lägga pengar på. Jag har varit beredd på att det här skulle göras så det kom ju inte som en total överraskning.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.