Hej alla husbyggare!
Vi har ett suterränghus där vår enda möjlighet att få in transporter på baksidan av huset är via en tillfartsväg över grannens tomt. Det finns ett servitut på detta som i mina ögon är tydligt men som grannen vill vägra oss att nyttja för transport av jord med lastbil till gräsmattan vi skall anlägga.
Formuleringen i servitutet är denna:
"Ett villkor för avstyckning var att innehavaren av tjänande fastighet skall bereda en tillfart till härskande fastighet som innehavare av härskande genom detta avtalsservitut skall ha rätt att nyttja för tillfälliga transporter, då det inte föreligger någon annan möjlighet att nå baksidan av härskande. Tillfartsvägen skall hållas i körbart skick.
Innehavaren av tjänande har dock inget skötselansvar att hålla denna fri från snö eller dylikt. Tillfarten kan delvis vara gräsbevuxen med stadigt material under som möjliggör transporter."
Nu är saken den att grannen dels har ställt en stor studsmatta mitt på servitutsvägen, dels ligger det gräsmatta på hela vägen vilket enligt åkerier jag pratat med gör det i det närmaste omöjligt att överhuvudtaget köra där med lastbil. Grannen påstår att vägen är gjord för att köras på med en större personbil och inget annat.
Har pratat med kronofogden om särskild handräckning och de har sagt att då det inte är tydligt formulerat vad "körbart skick" och "tillfälliga transporter" innefattar så finns det en stor risk att det blir en rättsprocess för att bestämma vem som har rätt.
Grannen är dessutom väldigt otrevlig och hotfull och har sagt saker som "om ni gör det här ska jag göra det jävligt svårt för er i området" och "ska ni köra på vägen får ni stämma mig".
Finns det någon som har varit i en liknande situation eller har erfarenhet av rättsliga processer kring tolkning av avtalsservitut som kan ge mig råd i detta fall? Jag vet liksom inte riktigt var jag ska börja med detta och hade gärna fått det avklarat så snabbt som möjligt...
Här är en bild på servitutsvägen:
Tack på förhand,
Jens
Vi har ett suterränghus där vår enda möjlighet att få in transporter på baksidan av huset är via en tillfartsväg över grannens tomt. Det finns ett servitut på detta som i mina ögon är tydligt men som grannen vill vägra oss att nyttja för transport av jord med lastbil till gräsmattan vi skall anlägga.
Formuleringen i servitutet är denna:
"Ett villkor för avstyckning var att innehavaren av tjänande fastighet skall bereda en tillfart till härskande fastighet som innehavare av härskande genom detta avtalsservitut skall ha rätt att nyttja för tillfälliga transporter, då det inte föreligger någon annan möjlighet att nå baksidan av härskande. Tillfartsvägen skall hållas i körbart skick.
Innehavaren av tjänande har dock inget skötselansvar att hålla denna fri från snö eller dylikt. Tillfarten kan delvis vara gräsbevuxen med stadigt material under som möjliggör transporter."
Nu är saken den att grannen dels har ställt en stor studsmatta mitt på servitutsvägen, dels ligger det gräsmatta på hela vägen vilket enligt åkerier jag pratat med gör det i det närmaste omöjligt att överhuvudtaget köra där med lastbil. Grannen påstår att vägen är gjord för att köras på med en större personbil och inget annat.
Har pratat med kronofogden om särskild handräckning och de har sagt att då det inte är tydligt formulerat vad "körbart skick" och "tillfälliga transporter" innefattar så finns det en stor risk att det blir en rättsprocess för att bestämma vem som har rätt.
Grannen är dessutom väldigt otrevlig och hotfull och har sagt saker som "om ni gör det här ska jag göra det jävligt svårt för er i området" och "ska ni köra på vägen får ni stämma mig".
Finns det någon som har varit i en liknande situation eller har erfarenhet av rättsliga processer kring tolkning av avtalsservitut som kan ge mig råd i detta fall? Jag vet liksom inte riktigt var jag ska börja med detta och hade gärna fått det avklarat så snabbt som möjligt...
Här är en bild på servitutsvägen:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack på förhand,
Jens
Är det Lantmäteriet som varit behjälpliga med avstyckning och servitutsformulering? Isåfall får du nog be dem förtydliga det, så att det framgår hur stora transporter den ska tåla.
Så länge studsmattan inte är förankrad är det så vitt jag begriper inget problem att ha den på servitutsmarken, den är ju rätt lätt att flytta vid behov. Detta eftersom det tydligt står att servitutet endast gäller tillfälliga transporter.
Så länge studsmattan inte är förankrad är det så vitt jag begriper inget problem att ha den på servitutsmarken, den är ju rätt lätt att flytta vid behov. Detta eftersom det tydligt står att servitutet endast gäller tillfälliga transporter.
Moderator
· Stockholm
· 57 795 inlägg
Ger grannen någon anledning till en alternativ tolkning av servitutet, eller är han bara på tvären? Jag skulle nog börja med att prata med lantmäteriet, och försöka få en skriftlig tolkning därifrån. Med den som grun borde kronofogden inte kunna neka handräckning.
Alternativt får du prata med en advokat och försöka få en tolkning, den smäller ev. inet lika högt inför fogden, lantmäteriet är oberoende.
Om vi antar att det faktiskt inte går att tydligt tolka om din transport ligger inom ramen för servitutet, så får du kanske gå till domstol.
En annan variant är att du helt enkelt gör din transport en dag när grannen inte är hemma, så får han stämma/polisanmäla dig sedan. Studsmattan borde inte vara så knepigt att få bort, beställ transport med kranbil om den är tung. Brukar kosta typ 250 kr extra per timme. Då kan du få jorden utskopad i lagom högar också.
Alternativt får du prata med en advokat och försöka få en tolkning, den smäller ev. inet lika högt inför fogden, lantmäteriet är oberoende.
Om vi antar att det faktiskt inte går att tydligt tolka om din transport ligger inom ramen för servitutet, så får du kanske gå till domstol.
En annan variant är att du helt enkelt gör din transport en dag när grannen inte är hemma, så får han stämma/polisanmäla dig sedan. Studsmattan borde inte vara så knepigt att få bort, beställ transport med kranbil om den är tung. Brukar kosta typ 250 kr extra per timme. Då kan du få jorden utskopad i lagom högar också.
Moderator
· Stockholm
· 57 795 inlägg
Jag antar att det finns en stor tolkningssvårighet om vägens beskaffenhet. Om vi antar att den i nuläget är för mjuk för en lastbil. Skrivningen är ju lite tvetydig. Jag skulle nog gissa att det ligger på dig att skapa en körbar yta. Däremot så får inte grannen sedan ta bort den körbara ytan. Underhållsansvaret ligger ju på dig.
Enligt lantmäteriet är servitutet upprättat mellan privatpersoner, lantmäteriet har bara bokfört det så de påstår att de har inte mycket att säga till om i det här fallet.
Såvitt jag kan förstå så vill han bara sätta sig på tvären. Känns lite som att han hotar med stämning och allt sånt bara för att vi ska låta bli att ens försöka. Spelade in det senaste snacket med honom där han slänger sig med stämningar hit och dit samt uttrycker sig rätt hotfullt om att det blir "krig" om vi försöker men vetefasen vad jag kan göra med det egentligen...
Men ja, vi har övervägt alternativet att helt enkelt köra på så får väl han stämma oss om han är så mån om den lilla gräsplätt som det aldrig är någon på. Annars får vi väl köra en herrans massa vändor med pickup eller bil och släp om det nu är det den är gjord för men det tror jag inte kommer att förskona gräsmattan direkt...
Att det skulle ligga på mig att göra en körbar yta tycker jag inte att jag kan läsa mig till, det är ju han som ska bereda vägen som skall hållas i körbart skick?
Såvitt jag kan förstå så vill han bara sätta sig på tvären. Känns lite som att han hotar med stämning och allt sånt bara för att vi ska låta bli att ens försöka. Spelade in det senaste snacket med honom där han slänger sig med stämningar hit och dit samt uttrycker sig rätt hotfullt om att det blir "krig" om vi försöker men vetefasen vad jag kan göra med det egentligen...
Men ja, vi har övervägt alternativet att helt enkelt köra på så får väl han stämma oss om han är så mån om den lilla gräsplätt som det aldrig är någon på. Annars får vi väl köra en herrans massa vändor med pickup eller bil och släp om det nu är det den är gjord för men det tror jag inte kommer att förskona gräsmattan direkt...
Att det skulle ligga på mig att göra en körbar yta tycker jag inte att jag kan läsa mig till, det är ju han som ska bereda vägen som skall hållas i körbart skick?
Då kanske vägen är att fråga:
"Du, nu ska jag beställa transporten här, ska jag beställa ett stort lass, eller ska jag beställa 20 små lass, vilket blir minst störande för er?"
Om texten i servitutet är exakt sådan som du återgivit den här är det ju lite olyckligt, för det framgår inte riktigt vem som ska ansvara för att ytan har bärighet, det kan tolkas som att tjänande ska göra det eftersom det specifikt står att tjänande inte behöver snöröja, men det brukar vara härskande, dvs du. Att du återställer eventuella skador på gräsmattan ser jag som en självklarhet, men det gör nog du också?
Tjänande fastigheten får givetvis inte förstöra bärigheten på ytan.
"Du, nu ska jag beställa transporten här, ska jag beställa ett stort lass, eller ska jag beställa 20 små lass, vilket blir minst störande för er?"
Om texten i servitutet är exakt sådan som du återgivit den här är det ju lite olyckligt, för det framgår inte riktigt vem som ska ansvara för att ytan har bärighet, det kan tolkas som att tjänande ska göra det eftersom det specifikt står att tjänande inte behöver snöröja, men det brukar vara härskande, dvs du. Att du återställer eventuella skador på gräsmattan ser jag som en självklarhet, men det gör nog du också?
Tjänande fastigheten får givetvis inte förstöra bärigheten på ytan.
Medlem
· Västernorrland
· 12 012 inlägg
Fast vem skulle frivilligt köra upp där med fullstor lastbil med last? Det är ju inte ens en väg och definitivt inget jag skulle ge mig ut på med nåt tungt. Det lär ju bara sluta med fastkörning och elände och ja man förstår ju grannen även om det finns servitut.
Ner menar du?
Bilden visar tjänande fastighet, TS äger tomten nedanför som är härskande.
Det står ju i servitutet (tyvärr, för tjänande fastighet) att innehavaren av XXX ska bereda en tillfart som innehavaren av YYY får nyttja, XXX behöver dock inte snöröja.
Men det står som sagt inget alls om hur stora dessa tillfälliga transporter får vara, detta har man missat.
Bilden visar tjänande fastighet, TS äger tomten nedanför som är härskande.
Det står ju i servitutet (tyvärr, för tjänande fastighet) att innehavaren av XXX ska bereda en tillfart som innehavaren av YYY får nyttja, XXX behöver dock inte snöröja.
Men det står som sagt inget alls om hur stora dessa tillfälliga transporter får vara, detta har man missat.
Medlem
· Västernorrland
· 12 012 inlägg
upp eller ner spelar ju ingen roll. Det är inget man borde ge sig in på med lastbil iallafall oavsett vad servitutet säger.
Jag kan gå med på att tung lastbil blir svårt, men att kunna köra ner med ett transportfordon som en lätt lastbil eller dylikt känns inte som ett konstigt krav och det är väl frågan om "vägen" ens klarar det som den ser ut nu.
Gammelnörden
Medlem
· Uppsala län
· 1 158 inlägg
Gammelnörden
Medlem
- Uppsala län
- 1 158 inlägg
Gör ett Alexanderhugg och hyr körplattor för att skydda grannens gräsmatta och göra det möjligt för ett tyngre fordon att köra på "vägen"...
http://markskydd.se
http://markskydd.se
Kommer man ens förbi träden med annat än en ATV/4-hjuling? Ser ju riktigt trångt ut.
Jag hade nog övervägt att hyra ATV med tippsläp och kört upp massorna med den och be åkaren skopa massor från sitt flak till ATV-flaket.
Fördelen är att det är kulö att köra ATV, så det blir lite win-win
Man kan sicksacka mellan träden och kommer troligtvis runt studsmattan utan att röra den så slipper man lösa hot om egenmäktigt förfarande eller liknande. Sen får väl grannen försöka stämma dig eller göra livet surt för dig, men det lär han ju inte komma långt på.
Jag hade nog övervägt att hyra ATV med tippsläp och kört upp massorna med den och be åkaren skopa massor från sitt flak till ATV-flaket.
Fördelen är att det är kulö att köra ATV, så det blir lite win-win
Man kan sicksacka mellan träden och kommer troligtvis runt studsmattan utan att röra den så slipper man lösa hot om egenmäktigt förfarande eller liknande. Sen får väl grannen försöka stämma dig eller göra livet surt för dig, men det lär han ju inte komma långt på.
Medlem
· Stockholm
· 4 631 inlägg
Jag tolkar upplägget som helt uppenbart att du får köra där med tillfälliga transporter.
Är något ivägen ber man grannen snällt att flytta på det, annars gör man det själv.
Men att tro att tanken var att stora lastbilar skulle åka där var nog aldrig meningen med detta upplägg.
Men... jag tolkar det så.
Att grannen vimsar och hotar har inte med saken att göra.
Är något ivägen ber man grannen snällt att flytta på det, annars gör man det själv.
Men att tro att tanken var att stora lastbilar skulle åka där var nog aldrig meningen med detta upplägg.
Men... jag tolkar det så.
Att grannen vimsar och hotar har inte med saken att göra.

