Hej!
Har en fundering. Jag har köpt tomt där en granne har ett servitut över min mark. ”Rätt av anlägga, underhålla och förnya avloppsanläggning med infiltration i X ungefärligt läge” står det i servitutet från LM.
Det finns en förättningskarta från LM där anläggningen är utmärkt. Till saken hör att grannen precis fått föreläggande av kommunen att förnya anläggningen vilket han också gjorde men själva infiltrationen är felplacerad utifrån servitutet. Kommunen säger att det inte är deras problem. Jag är också lur på att ledningen från hans fastighet som går över min mark inte heller ligger Enl servitutet. Men hur kan jag bevisa det? Avloppsledningen är i plast och nedgrävd…
Har en fundering. Jag har köpt tomt där en granne har ett servitut över min mark. ”Rätt av anlägga, underhålla och förnya avloppsanläggning med infiltration i X ungefärligt läge” står det i servitutet från LM.
Det finns en förättningskarta från LM där anläggningen är utmärkt. Till saken hör att grannen precis fått föreläggande av kommunen att förnya anläggningen vilket han också gjorde men själva infiltrationen är felplacerad utifrån servitutet. Kommunen säger att det inte är deras problem. Jag är också lur på att ledningen från hans fastighet som går över min mark inte heller ligger Enl servitutet. Men hur kan jag bevisa det? Avloppsledningen är i plast och nedgrävd…
Varför måste du bevisa att det ligger en ledning på din mark som ej följer servitutet? Vad vill göra med infon?
Från ditt perspektiv är det väl bättre att hålla sig okunnig om ledningen om den nu ligger där utan rättighet och grannen inte vill informera om det. Råkar du gräva av den så är du ju inte ansvarig.
Samtidigt är ju servitutet i viss grad ej lokaliserat så viss vingelmån finns ju så att dess olika delar inte ligger exakt enligt kartan men ändå är enligt servitutet.
Från ditt perspektiv är det väl bättre att hålla sig okunnig om ledningen om den nu ligger där utan rättighet och grannen inte vill informera om det. Råkar du gräva av den så är du ju inte ansvarig.
Samtidigt är ju servitutet i viss grad ej lokaliserat så viss vingelmån finns ju så att dess olika delar inte ligger exakt enligt kartan men ändå är enligt servitutet.
Okej jag förstår din poäng. Jag tänkte mer att ligger ledningen fel (för det är den som påverkar mitt framtida hus mest) så får han flytta den redan nu. Är också med på att det finns viss vingelmån men med tanke på att han lagt infiltrationen till och med utanför min fastighet och vridit den utan att kommunen bryr sig så är jag rätt säker att att han haft samma tänkesätt när ledningen lades ner. Om jag gräver och hittar ledningen hur kan jag bevisa att den ligger fel? Vem kan mäta ut en ledningen på en karta ?Claes Sörmland skrev:
Varför måste du bevisa att det ligger en ledning på din mark som ej följer servitutet? Vad vill göra med infon?
Samtidigt är ju servitutet i viss grad ej lokaliserat så viss vingelmån finns ju så att dess olika delar inte ligger exakt enligt kartan
men ändå är enligt servitutet.Claes Sörmland skrev:
Beror väl helt på vem du ska övertyga med bevisningen. Är det främmande människor så lär de övertygas av ett intyg från en s. k. sakkunnig, alltså en person som har mätning som försörjning.K Kaleri skrev:Okej jag förstår din poäng. Jag tänkte mer att ligger ledningen fel (för det är den som påverkar mitt framtida hus mest) så får han flytta den redan nu. Är också med på att det finns viss vingelmån men med tanke på att han lagt infiltrationen till och med utanför min fastighet och vridit den utan att kommunen bryr sig så är jag rätt säker att att han haft samma tänkesätt när ledningen lades ner. Om jag gräver och hittar ledningen hur kan jag bevisa att den ligger fel? Vem kan mäta ut en ledningen på en karta ?
Vad som övertygar just grannen vet du nog bättre än någon annan på detta forum tänker jag.
Man skjuter i en sändare med en rörål. Sedan pejlar man in den ovan mark samtidigt som man skjuter fram sändaren i röret.
Men det förutsätter att man kommer åt en ände på röret.
Eventuellt kan markentreprenörer med avlopp som "specialite" ha utrustningen för detta.
Sedan mäter man in med gps, lägger in det i en karta... Men att hitta någon den utrustningen för utsättning är kanske inte det lättaste...
Det kommer nog att kosta en slant iallafall...
Men det förutsätter att man kommer åt en ände på röret.
Eventuellt kan markentreprenörer med avlopp som "specialite" ha utrustningen för detta.
Sedan mäter man in med gps, lägger in det i en karta... Men att hitta någon den utrustningen för utsättning är kanske inte det lättaste...
Det kommer nog att kosta en slant iallafall...
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 294 inlägg
Varför skapa ett problem av det här? Bestäm var du vill ha huset oberoende av grannen ledning. Prata med grannen och säg att ledningen kanske måste dras om om den hamnar under huset. Ligger den rätt betalar du, ligger den fel betalar han.
Grävare ska du ju ändå ha hem, så enklast är väl att ta tag i problemet om och när det uppstår snarare än att ta dit någon för det grävjobbet separat.
Grävare ska du ju ändå ha hem, så enklast är väl att ta tag i problemet om och när det uppstår snarare än att ta dit någon för det grävjobbet separat.
Klicka här för att svara