11 620 läst ·
32 svar
12k läst
32 svar
Servitut för väg, underhåll och snöröjning?
Vad förstod du inte?
Vad vill du ha sagt med första meningen?
Det är rätt tolkat, båda fastigheterna nyttjar de första 30-40 metrarna av vägen, innebär det automatisk att det är delat ansvar för underhåll av vägen?
Vad menar du med "När tomten säljs får ni dela på det"?
Och vilka förutsättningar är det du pratar om i sista meningen?
Det är rätt tolkat, båda fastigheterna nyttjar de första 30-40 metrarna av vägen, innebär det automatisk att det är delat ansvar för underhåll av vägen?
Vad menar du med "När tomten säljs får ni dela på det"?
Och vilka förutsättningar är det du pratar om i sista meningen?
Nej, skadorna är inte reglerade. TS har servitut så ts får använda den gemensamma vägen. Blir det skador, då blir det skador. Vill TS laga skadorna bekostar ts och vill grannen laga skadorna bekostar grannen.D Daniel 109 skrev:
Att gräsvägen har gräs, betyder inte att det inte finns grus där, bara att vägen anvönds sällan. Den vägen blir ts egendom även om marken under vägen tillhör grannen
Jag är tveksam till att det har funnits någon väg där alls, personen som har bott där nere förr har aldrig ägt en bil, så det har varit häst/vagn/cykel.harry73 skrev:
Nej, skadorna är inte reglerade. TS har servitut så ts får använda den gemensamma vägen. Blir det skador, då blir det skador. Vill TS laga skadorna bekostar ts och vill grannen laga skadorna bekostar grannen.
Att gräsvägen har gräs, betyder inte att det inte finns grus där, bara att vägen anvönds sällan. Den vägen blir ts egendom även om marken under vägen tillhör grannen
Men räcker det att man lägger på något bättre bärande (stenkross?) så byggtrafiken kommer ner, eller kan grannen kräva att det anläggs en "riktig" väg?
Du behöver inte bygga bättre väg än vad byggtrafiken behöver. Enda möjliga kravet är väl att den ska vara anlagd på ett sätt så grannens angränsande mark inte tar skada.X xLnT skrev:Jag är tveksam till att det har funnits någon väg där alls, personen som har bott där nere förr har aldrig ägt en bil, så det har varit häst/vagn/cykel.
Men räcker det att man lägger på något bättre bärande (stenkross?) så byggtrafiken kommer ner, eller kan grannen kräva att det anläggs en "riktig" väg?
Den sträckan där grannen redan har en väg som han använder måste man ju se till attdet inte blir ofarbar avbyggtrafiken. Det är knappast sannolikt, men om det sker ser jag det som självklart att den som orsakat skadan återställer vägen.
Så är det såklart. Samarbetet om vägen funkar bäst om man visar att man bryr sig om vägen och drar sitt strå till stacken.D Daniel 109 skrev:
Min poäng var framförallt att ett servitut inte reglerar underhållet eller väguppbyggnaden. Den reglerar bara vem som får använda vägen och eentuellt reglerar den vem som äger vägen,.
Det är inte grannen som säljer fastigheten, det är en annan som äger den fastighet som säljs.A AndersS skrev:
Fast du skrev väl själv att det enda servitutet angav var rätt att nyttja vägen. Där står inget om vem som ör underhållsansvarig eller liknande.harry73 skrev:
Och det betyder att grannen inte kan kräva av dig att underhålla vägen eller bygga den enligt viss standard.
Du kan inte heller kräva grannen.
Skulle ni skriva ett extra avtal vid sidan om servitutet, som beskriver hur ni ska underhålla vägen, undrar jag om den gäller över servitutet. Det blir extra saker som ska handhavas, och byter en av era fastigheter ägare följer avtalet inte med till den nya ägare, så då får du börja om.
Bättre att göra som resten av alla med servitutsvägar gör. Ta lite ansvar för vägen och försök vara goda grannar.
Du kan inte heller kräva grannen.
Skulle ni skriva ett extra avtal vid sidan om servitutet, som beskriver hur ni ska underhålla vägen, undrar jag om den gäller över servitutet. Det blir extra saker som ska handhavas, och byter en av era fastigheter ägare följer avtalet inte med till den nya ägare, så då får du börja om.
Bättre att göra som resten av alla med servitutsvägar gör. Ta lite ansvar för vägen och försök vara goda grannar.
Du kan mycket väl ha ett servitut om rätten till vägen och sedan ett avtal vid sidan av som endast reglerar underhållet. Speciellt den del som båda fastigheterna nyttjar.harry73 skrev:
Men är alltid bra att ta hjälp att utforma avtalet utifrån att det finns ett servitut. Och att et avtal kan upphöra att gälla om fastigheter byter ägare.