Medlem
· Blekinge
· 12 294 inlägg
Min Nibe Fighter är nu snart tio år gammal och har funkat utan problem. Jag undrar om det finns någon service man kan utföra eller beställa. Filterbyte? Påfyllningar? Vem ringa man till? Vad kan det kosta?
Hos mig ville en auktoriserad tekniker ha 1800 kr för att byta filter och kolla igenom menyerna samt vätskenuvån. Jag rengjorde smutsfiltret, tog 5 min.
Att fylla på brinevätska är inte svårare än spolarvätska. Att rengöra filter är inte mycket svårare på värmepumpen än köksfläkten. Sen kan man kolla menyerna och veta ungefär vilka värden som är normala under drift.
Så länge det inte handlar om mer avancerade reparationer så tjänar man massa pengar att ha grundläggande kunskap om hur ens hus-maskiner funkar.
Så länge det inte handlar om mer avancerade reparationer så tjänar man massa pengar att ha grundläggande kunskap om hur ens hus-maskiner funkar.
Medlem
· Blekinge
· 12 294 inlägg
En bra vana är att minst ett par gånger per år, helst oftare, (i samband med att värmesäsongen börjar och slutar t ex) skriva ner hur mycket kompressor respektive tillskott har gått. Då kan man se om nånting börjar uppföra sig annorlunda.
Har alla ett sådant filter? Det har jag aldrig rengjort efter installationen för 4år sedan!H Hammarfall skrev:
Det var inget installatören nämnde för mig vid genomgången!
Jag tror väl, utan att vara expert, att alla har sådana filter även om det inte behöver vara just i det utförandet men samma princip. Jag rengjorde mitt första gången efter 5 år då jag flyttade in. Då var filtret inte särskilt påverkat. Därefter haft för vana att spola av varje år.C crazytok skrev:
Installatören brukar nämna att service ska genomföras med regelbundna intervall. De skulle enkelt kunna visa hur man rengör allt vid genomgången men då tjänar de mindre på.
Medlem
· Blekinge
· 12 294 inlägg
Nu var jag och letade igen men hittar inga smutsfilter. Jag har tittat på bilder och i Nibes installatörsinstruktion hur de borde se ut men - nej. Finns så klantiga installatörer som missar det? Filtren följde ju med pumpen!
Klicka här för att svara