J jool08 skrev:
Tycker att detta är en märklig inställning. Jag tycker inte att det ensidigt är jag som ska vara glad för att jag får hantverkarens hjälp, det är även hantverkaren som ska vara glad för att jag ger honom jobb. I detta gäller det att hitta ett skäligt pris där hantverkaren inte blir underbetald men heller inte överbetald. Jag har ingenstans påstått att hantverkarens bil ska vara gratis för mig, men jag har svårt att förstå vad jag faktiskt betalar för om servicebilen kostar nära 1000:-. Om det inte kan motiveras så kan jag lika gärna välja en annan hantverkare som tar halva kostnaden. Jag har hittills inte sett något samband där hantverkare med dyra servicebilar gör ett bättre jobb. Det känns märkligt att det ska anses som gnäll bara för att man ifrågasätter en kostnad, det vore lite naivt att nicka glatt varje gång man får en offert oavsett priset.
Som någon skrev ska hantverkaren självklart också få betalt för tiden som bilen körs till kunden, men det är väl inte inkluderat i servicebil-kostnaden? Den tiden debiteras väl som arbetstid?
Jovisst, så är det även hantverkaren skall vara glad för att få jobb, visst är det så. 1000 kr för servicebil det är för mycket, . Jag tar 400 + moms, måste ta ut det annars går det inte ihop

Perssel Perssel skrev:
Jovisst, så är det även hantverkaren skall vara glad för att få jobb, visst är det så. 1000 kr för servicebil det är för mycket, . Jag tar 400 + moms, måste ta ut det annars går det inte ihop
Jag tycker att 400 + moms är helt okey och troligen ganska nära bilens dagliga kostnad. Hade alla haft en likvärdig kostnad på den nivån hade den här tråden inte startats.

Kostnaden för servicebilen är en del, men tiden i bilen en annan. Tycker självklart att hantverkaren ska ha betalt för att ta sig till kund, från firman. Både för bil och tid.

Men den tiden är inte giltig att göra rot-avdrag på.
Inte heller tiden då hantverkaren åker från kund till grossist för att hämta material.
Hur många får en faktura där den tiden är sär-redovisad?

S snickar skrev:
Tror det är ganska få firmor som har flera st korta jobb regelbundet som man kan sedan debitera servicebil 2gånger per dag. Flera småjobb kostar dessutom mer i hantering istället.
Våra bilar kostar cirka 12 000/månad beroende på vilken bil. Den kostar lika mycket på semestern när den står still..
Ligger man uppåt 900kr för service bil kan det nog bli lite över men jag antar nästan att den hanterverkaren har lite
H hempularen skrev:
Om vi tar elektriker servicebilen. Jag har sett många elektriker som kommer med en vanlig personbil, har en verktygsväska i bakluckan, med handverktyg och kanske en spänningsprovare som enda instrument, och egentligen inget material överhuvudtaget utom det som de tar med specifikt för jobbet. Möjligen några lösa kopplingsklämmor i verktygsväskan. Andra åker omkring med stora vans, som förhoppningsvis har med sig en hel del av standardmaterial. och en del avancerade testinstrument, isoaltionsprovare, installationstestare för förimpedansmätning osv. Och lite mer elverktyg för håltagning och så.

Om man sedan anlitar en elektriker så är ju frågan om jag hellre tar killen med personbilen som debiterar 150 kr. Eller den fullutrustade för 850 kr.

man vill ju hoppas att den med den dyra bilen ger lite mindre risk för att dyrt besök till Ahlsell, eller komma tillbaka imorgon med bättre hålsåg.
Det händer att om det är två så åker båda iväg istället för att en åker medan den andra förbereder och gör klart det som går! Nä! Båda åker iväg bara för att den där mackan och kaffet finns i hantverkar hörnet på affären!! Sedan debiteras kunden för deras kaffe och macka/kaka.
Hur vet jag det??

• Gilla
jonte0
  • Laddar…
För att få en överblick av alla svar i denna tråden testade jag att summera med ChatGPT. Jag fick följande sammanfattade svar (just nu efter 33 svar):

Enligt diskussionen i tråden är en rimlig servicebilskostnad oftast ca 400–500 kr + moms per dag. Vissa tar 300 kr, andra upp till 700 kr – över det bör det finnas tydlig motivering (extra utrustning, längre resor, trängselskatt osv).

Det som normalt ingår:
  • Leasing/avskrivning, försäkring, skatt
  • Service, reparationer, tvätt
  • Bränsle, däck, parkering, vägavgifter
  • Verktyg och standardmaterial i bilen (kan vara stora värden)
  • Kostnader även när bilen står still (semester m.m.)
Viktigt: Tiden hantverkaren sitter i bilen debiteras som arbetstid, inte som del av bilkostnaden. ROT får inte heller täcka bilkostnaden.

Sammanfattat: Servicebilen är en rullande verkstad som sparar tid för både kund och hantverkare, men avgiften bör ligga inom ovan spann och vara tydligt specificerad.

Jag tipsade även Byggahus om att en egen AI-tjänst för att sammanfatta forumtrådar vore en trevlig förbättring här på forumet. Det tar ofta rätt mycket tid att "sondera i terrängen".

https://www.byggahus.se/forum/threads/summera-trad-med-ai.561185/

• Gilla
Håessge och 1 till
  • Laddar…
P
Problemet är väl att rotavdragen har tvingat hantverkarna att lyfta ur bilkostnaden ur timpriset och plötsligt har den då blivit synlig för kunden..

En stor miss är väl att många hantverkare inte är tydliga med att det funkar så och en del pundhuven lämnar pris och exkluderar dessa kostnader så slutpris på fakturan stämmer inte alls med vad man kommit överens om klumpigt vaggat

Var tydliga med alla kostnader som går att visa på fakturan redan på offert stadiet så lovar jag att det är mycket mindre tjafs med era kunder..

Sen kan jag tycka att det är väl magstarkt med dyra service bilar som man tar betalt i den högre skalan av avgifter men dom innehåller iaf aldrig det som behövs utan sen ska det hämtas grejer och hyras maskiner som hantverkaren använder flera ggr i veckan..

Dom flesta kunder ser inget mervärde i att hantverkaren kommer i årets model av elbil och att man som kund ska vara med och sponsra den resan..

Där har branschen lite att jobba med och att inse att visst hantverkaren behöver flytta röven till arbetsplatsen men det behöver inte ske i ett fordon för 700 000 när en 25 år gammal volvo kombi hade funkat lika bra men kostat kunden en bråkdel..

och hela inställningen att kunden ska vara glad att den fick hjälp och bara betala det som det kostar attityden som vi till och med sett i tråden är nåt som branchen verkligen borde ta och jobba bort

• Gilla
Masonite och 2 till
  • Laddar…
J jool08 skrev:
Frågan var egentligen generellt ställd men ni får gärna komma med åsikter om olika scenarion.

Hur påverkar typen av hantverkare? En elektriker har dyrare arbetstid än en snickare men betyder det att även bilen ska vara dyrare? Jag kan tvärtom tycka att en snickare ofta har större bil och fler verktyg så den bilen känns dyrare för hantverkaren.

Hur påverkar jobbets storlek? Om det är ett stort jobb som spänner över många dagar, är det rimligt att man får rabatt då?
Bilen finns ju hela tiden under arbetets gång, alla kostnader är kvar, även om hantverkaren åker till samma plats flera dagar. Det du skriver om dubbel debitering per dag är även det lite tvetydigt, om det rör sig om någon enstaka timmes jobb brukar det sällan vara hel servicebilavgift (men det finns såklart olika upplägg). Tanken du har om "rabatt" på längre jobb eller heldag blir det i upplägget som används med fast avgift (Heldagsjobb =servicebil/8tim. Halv/del dagsjobb ger högre avgift).

Skillnaden i pris mellan hantverkares bilar kan beror på deras inriktning, större byggfirmor med anställda byggarbetare kanske åker caddy eller liknande, en allsidig egenföretagande snickare kanske åker Crafter/Transporter för att kunna vara mer flexibel. Målare har oftast minder enkla standard bilar, typ Caddy. Elektriker/Rörmokare har oftast mer verkstadsinredda bilar med hyllor/lådor och oftast förbrukningsmaterial med sig . Det kan vara ett skäl till att prisbilden mellan olika företag och yrkeskategorier har olika prissättning.

Att en "företagsbil" kostar 15000-20000/månad, med Skatt/Försäkring/Service/Drivmedel/Däck och leasing/finansiering är inte helt otroligt.

Så en 700+moms är inte helt oskäligt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.