11 712 läst ·
36 svar
12k läst
36 svar
Servicebil, vad innebär det och vad är en rimlig kostnad?
En utförlig beskrivning av kostnader som en hantverkare kan ha för fordonet som behövs för tjänstens utförande.H hempularen skrev:Vad som är en rimlig nivå, kan nog variera rätt mycket mellan typ av hantverkare. Men sakliga kostnader kopplade till bilen är ju i första hand själva bilkostnaden, och där är det fäl rimligt att räkna den som leasing oavsett om firman äger den eller inte. Är det en större "hantverkarvan", så kan den nog kosta mer än 300 kr/dag i leasing. Man får ta årskostnaden delat med antalet arbetade dagar (typ 200 dagar per år).
Sedan har du kostnader för att sköta bilen, lite tvätt, service, reparationer osv. Direktkostnaden för det är troligen försumbar, men lägg även på arbetstiden för att åka till tvätt, verkstad osv. Så blir det en relevant kostnad.
Och så prylarna i bilen, beroende på bransch så kan nog material, maskiner, instrument osv. i bilen vara värt några 100 000. Där finsn en kapitalkostnad, ochg avskrivning. Men framförallt kostar det arbetstid att hålla maskiner och intrument uppdatrerade, servade osv.
Och så får man lägga på för de dagar som firman av olika anledninghar inte kan debitera för bilen, den kostar ju pengar även de dagar firman är mellan uppdrag, på utbildningar. I vissa bransher kanske man har en bil till varje anställd, men 30% av dagarna jobbar de i team så att en eller två bilar blir stående, de kostar ändå pengar.
Men det är klart kommer en hantverkare i en i övrigt tom 30 år gammal volvo, stannar i två timmar och sedan debiterar 900 kr för "servicebil´" så skulle jag kanske titta på möjlighet att bestrida.
Och det är också i mitt tycke orimligt att hantverkare dels debiterar för servicebil på en nivå som förutsätter att verktryg och visst materiallager finns i bilen, och sedan ändå debiterar tid för att åka och hämta 15 mm klämringskopplingar hos Ahlsell. Har man en hög servicebilkostnad så bör man ha rätt att förvänta sig att standardmaterial finns i bilen.
Men glömde du inte en kostnadspost?
Vill du få ut en elektriker, rörmokare eller snickare t.ex , så måste han ju ha en bil, borrmaskin, press maskin, stegar , handverktyg m m.. men visst vill du hellre hämta hantverkaren och hålla med borrmaskin, pressverktyg, stegar och m.m då så blir det ju ingen avgift för servicebil...J jool08 skrev:Hej! Kostnad för "servicebil" är något som jag ofta stör mig på när hantverkarfakturor kommer, den bidrar till att man känner sig lite lurad. Jag vill dock vara en schysst kund och självklart ska hantverkare ha en rimlig inkomst och kunden ska såklart betala för de kostnader som hantverkaren har i samband med jobbet. Jag skulle därför vara tacksam om någon kan förklara vad "sevicebil" normalt sett omfattar och vad som faktiskt är ett rimligt pris. Alltså, vad är det egentligen som jag betalar för?
Jag antar att många hantverkare har företagsleasade bilar och rimligen borde detta kosta omkring 200-300 kr / arbetsdag för att täcka den kostnaden. Enligt mina erfarenheter brukar kostnaden för servicebil dock pendla kraftigt mellan 300 - 900 (inkl. moms) och ofta får man betala hela kostnaden även om arbetet bara utgör en mindre del av dagen (vilket innebär att hantverkaren kan fakturera samma avgift till flera kunder samma dag).
Vad mer än leasingkostnaden betalar jag för? Slitage/värdeminskning på verktyg? Förbrukningsmaterial?
Hur ska man tänka när man ser en servicebil för 700 kr (+moms) på offerten/fakturan? Är det en rimlig kostnad som motsvarar hantverkarens utgifter eller är det ett småfult sätt att dryga ut sina marginaler? Jag upplever att denna kostnad ofta är ganska luddig i offerter/initiala samtal men sedan kan utgöra en betydande del av fakturan.
Finns det någon anledning att man inte har timdebitering även för bilen? Vore det inte rimligare att skriva i offerten att man kostar 700 kr/h (varav 620:- är arbete och 80:- är för bilkostnaden)?
Jag vill gärna lära mig detta för att veta när det är rätt att ifrågasätta en kostnad och när det är drygt. Jag vill inte bli lurad men jag vill inte heller att hantverkaren ska vara underbetald.
Så var inte så gnällig utan var glad för att du får hjälp av en duktig hantverkare ( hoppas han är duktig).. och betala för bilen utan att gnälla mera
Hos min förra arbetsgivare tog vi betalt 689kr ex moms för bil i Stockholmsregionen.
I den kostnaden ingick resväg upp till 35km, eventuell trängselskatt och bensin
Parkering togs betalt separat mot faktisk kostnad. Arbetstid togs betalt separat löpande, även tiden i bilen.
Behövde man åka och hämta mer material eller liknande så togs ingen mer bilkostnad ut men arbetskostnaden löpte på.
Mot ramavtalskunder utgick bilkostnad.
Våra bilar kostade runt 8000-20000kr/ månad för företaget beroende på modell, försäkring, service, däckhantering, tvätt, förbrukningsmaterial, hyrbil vid service etc.
Modellerna vi körde var passar gte, tesla y, id buzz, ford transit.
I många fall är det tjänstebilar och då betalas det även ut milersättning till den anställda som är högre än den faktiska kostnaden. Det ska täckas upp någonstans också.
I den kostnaden ingick resväg upp till 35km, eventuell trängselskatt och bensin
Parkering togs betalt separat mot faktisk kostnad. Arbetstid togs betalt separat löpande, även tiden i bilen.
Behövde man åka och hämta mer material eller liknande så togs ingen mer bilkostnad ut men arbetskostnaden löpte på.
Mot ramavtalskunder utgick bilkostnad.
Våra bilar kostade runt 8000-20000kr/ månad för företaget beroende på modell, försäkring, service, däckhantering, tvätt, förbrukningsmaterial, hyrbil vid service etc.
Modellerna vi körde var passar gte, tesla y, id buzz, ford transit.
I många fall är det tjänstebilar och då betalas det även ut milersättning till den anställda som är högre än den faktiska kostnaden. Det ska täckas upp någonstans också.
Jag jobbar Inom Vvs , i min bil finns alla de verktyg/maskiner som kan tänkas behövas samt material för att klara de flesta service jobb, allt för att undvika behöva besöka grossist på varje kunds räkning.
För det fakturerar jag 420 ex moms per arbete och anser att den kostnaden är skälig.
För det fakturerar jag 420 ex moms per arbete och anser att den kostnaden är skälig.
Det är väl mer en form av "startavgift".
Det är inte säkert att den är grundad i vad den aktuella servicebilen faktiskt kostar.
Det är precis som med kostnaden per timme helt fritt att sätta vilket pris man vill på "servicebil".
Det är inte säkert att den är grundad i vad den aktuella servicebilen faktiskt kostar.
Det är precis som med kostnaden per timme helt fritt att sätta vilket pris man vill på "servicebil".
Service bil, batterier til pannlampa, biltullar, .... tror det är ett misstag att man började speca all dessa poster mot privatkunder.
Tala om vad som behöver göras, vart någonstans - få ett pris. Möjligen en summa om det estimerade tidsåtgången inte möts.
Men alla dessa tillägg... det behövdes inte "förr"... varför nu?
//
Tala om vad som behöver göras, vart någonstans - få ett pris. Möjligen en summa om det estimerade tidsåtgången inte möts.
//
Men batterier till en pannlampa kan väl inte gå under bilkostnader? Eller kör du en olaglig bil utan belysning..J jonte0 skrev:Service bil, batterier til pannlampa, biltullar, .... tror det är ett misstag att man började speca all dessa poster mot privatkunder.
//
Precis som vanligt får man bara högt blodtryck och blir förbannad av att diskutera hantverkares debitering....
Det bästa är att undvika att ha något alls med dem att göra, tycker så djälva synd om folk som av olika anledningar inte kan/vill fixa det mesta själva o därmed sitter i klorna på dessa lurendrejare.
Det bästa är att undvika att ha något alls med dem att göra, tycker så djälva synd om folk som av olika anledningar inte kan/vill fixa det mesta själva o därmed sitter i klorna på dessa lurendrejare.
Tycker att detta är en märklig inställning. Jag tycker inte att det ensidigt är jag som ska vara glad för att jag får hantverkarens hjälp, det är även hantverkaren som ska vara glad för att jag ger honom jobb. I detta gäller det att hitta ett skäligt pris där hantverkaren inte blir underbetald men heller inte överbetald. Jag har ingenstans påstått att hantverkarens bil ska vara gratis för mig, men jag har svårt att förstå vad jag faktiskt betalar för om servicebilen kostar nära 1000:-. Om det inte kan motiveras så kan jag lika gärna välja en annan hantverkare som tar halva kostnaden. Jag har hittills inte sett något samband där hantverkare med dyra servicebilar gör ett bättre jobb. Det känns märkligt att det ska anses som gnäll bara för att man ifrågasätter en kostnad, det vore lite naivt att nicka glatt varje gång man får en offert oavsett priset.Perssel skrev:
Vill du få ut en elektriker, rörmokare eller snickare t.ex , så måste han ju ha en bil, borrmaskin, press maskin, stegar , handverktyg m m.. men visst vill du hellre hämta hantverkaren och hålla med borrmaskin, pressverktyg, stegar och m.m då så blir det ju ingen avgift för servicebil...
Så var inte så gnällig utan var glad för att du får hjälp av en duktig hantverkare ( hoppas han är duktig).. och betala för bilen utan att gnälla mera
Som någon skrev ska hantverkaren självklart också få betalt för tiden som bilen körs till kunden, men det är väl inte inkluderat i servicebil-kostnaden? Den tiden debiteras väl som arbetstid?