Mikael_L
pappskallen skrev:
För egen del är jag en stor förespråkare av fastpris då man slipper gnäll och kunden vet exakt vad det kommer stå på räkningen.
Lätt att beräkna för några jobb, nästan omöjligt för andra ...

Även om jag är med på din poäng, så finns det alltså ibland stora svårigheter.
(Som inte blir mindre genom att börja med uppskattade priser osv)

Själv anser jag att löpande är en utmärkt ersättningsform. Men problemet med denna modell är de oseriösa hantverkarna. Då kan det bli en mardröm.
Men med de flesta så blir nog löpande trots allt bäst.

Livet skulle vara lätt för oss kunder ifall det bara fanns seriöst folk att anlita. :)
 
pappskallen skrev:
Just ungefärligt pris och reglerna kring detta tycker jag är värdelöst både för hantisen och kunden,
För hantisen är det lätt att lockas i en (i flera fall säkert inte avsiktlig) fälla och slänga ur sig något utan att riktigt tänka på allt för att sedan sitta med ett för lågt pris som inte ens 15% kan rädda

och för kunden så är det risk för att denne åker på 15% extra trots att det egentligen inte finns fog för det.
Jag tycker tvärtom att det är riktigt bra. Jag får ett ungefärligt pris som jag vet inte kan överskridas med mer än 15%, väljer om det är OK och kör sen löpande. Inget krångel med offerter som aldrig dyker upp. Vill hantverkaren fuska så att slutpriset blir det ungefärliga priset + 15% så går det säkert men med en specificerad räkning så lär det inte alltid bli enkelt. Men skojare är det svårt att försvara sig emot, det kan jag hålla med om.

Det är just tanken med lagen att hantverkaren inte bara kan slänga ur sig ett pris och sen inte behöva ta ansvar för det. Kan man inte göra en vettig uppskattning så låter man helt enkelt bli. Ska jag vara lite elak så tror jag att det förekommer att hantverkare lämnar ett lågt pris för att få jobbet och känner kanske inte till vilket ansvar man tar för uppgiften eller hoppas på att kunden inte känner till lagen.

Ska vi prata om att någon lockas i en fälla är situationen när kunden frågar om priset och hantverkaren ger ett timpris men utelämnar alla ytterligare tillkommande kostnader. Många erkänner ju helt öppet att kunderna inte begriper bättre och då får skylla sig själv. Så varför får en hantverkare som inte orkat läsa igenom konsumenttjänstlagen som är på ett par sidor inte skylla sig själv?
 
Redigerat:
mr_bygg skrev:
Jag tycker tvärtom att det är riktigt bra. Jag får ett ungefärligt pris som jag vet inte kan överskridas med mer än 15%, väljer om det är OK och kör sen löpande. Inget krångel med offerter som aldrig dyker upp. Vill hantverkaren fuska så att slutpriset blir det ungefärliga priset + 15% så går det säkert men med en specificerad räkning så lär det inte alltid bli enkelt. Men skojare är det svårt att försvara sig emot, det kan jag hålla med om.
Du blandar inte ihop takpris med ung. pris här??
I det fallet du går över till löpande från ungefärligt så faller ju det ungefärliga ifrån i normalfallet.
Men visst med två duktiga avtalsparter så kan det här säkert fungera. så är dock sällan fallet.

mr_bygg skrev:
Det är just tanken med lagen att hantverkaren inte bara kan slänga ur sig ett pris och sen inte behöva ta ansvar för det. Kan man inte göra en vettig uppskattning så låter man helt enkelt bli.
Visst är det så, Självklart!
Problemet är att det är lätt att det blir fel pga. allt är väldigt löst, snickaren kanske får frågan som hastigast på brädgården och vill hjälpa någon att uppskatta priset på något han kanske gjort hos en annan kund nyligen tex.
Detta är mycket lurigt och har man inte koll på entreprenadjuridiken så kan man hamn

mr_bygg skrev:
Ska jag vara lite elak så tror jag att det förekommer att hantverkare lämnar ett lågt pris för att få jobbet och känner kanske inte till vilket ansvar man tar för uppgiften eller hoppas på att kunden inte känner till lagen.
Ja det räcker ju med ett enda fall för att du ska få rätt, så visst, men jag tror detta är extremt ovanligt.
Att man däremot håller ett lågt timpris för att sedan ta igen en del på materialet....

mr_bygg skrev:
Ska vi prata om att någon lockas i en fälla är situationen när kunden frågar om priset och hantverkaren ger ett timpris men utelämnar alla ytterligare tillkommande kostnader. .
Håller med! Och här behöver ju kunden normalt inte betala mer om inte annat avtalas, men visst är det fult att kund ska behöva påpeka detta och kanske rent av hamna i tinget.
 
pappskallen skrev:
Du blandar inte ihop takpris med ung. pris här??
I det fallet du går över till löpande från ungefärligt så faller ju det ungefärliga ifrån i normalfallet.
Men visst med två duktiga avtalsparter så kan det här säkert fungera. så är dock sällan fallet.
Nej, jag är tydlig med att jag vill ha ett ungefärligt pris men sen köra löpande. Uppskattningen för min del är i praktiken då ett takpris på det uppgivna priset + 15% så jag vet vad det i värsta fall kan landa på. Hur menar du att det ungefärliga priset faller ifrån vid löpande?
 
pappskallen skrev:
Vad menar du med att det är okunskap att fråga vad det kostar? mina tre frågor är inte direkt rock science....
Det är av okunskap som kunderna inte frågar.

Som jag skrev, en kund anlitar kanske hantverkare en gång varannat år., hantverkaren jobbar mot kunder varje dag. Vem borde ha bäst koll på hur man undviker missförstånd? T.o.m. hantverkarnas branschorganisationer vet det och har tagit fram blanketter. Varför vet inte hantverkaren om de blanketterna? Är hantverkaren inkompetent eller försöker hantverkaren lura sina kunder?
 
En prisuppskattning binder inte leverantören vid prisuppskattningen. Det enda det säger är att han inte får gå mer än 15% över prisuppskattningen utan att lämna besked innan. Det är en VÄLDIG skillnad mot ett takpris.
 
peterhjalmarsson skrev:
En prisuppskattning binder inte leverantören vid prisuppskattningen. Det enda det säger är att han inte får gå mer än 15% över prisuppskattningen utan att lämna besked innan.
Vad stödjer du det påståendet på? Nedan är ett utdrag från aktuella paragrafer i konsumenttjänstlagen och det du skriver går tvärt emot vad lagen säger,

36 § Har näringsidkaren lämnat en ungefärlig prisuppgift får det uppgivna priset dock inte överskridas med mer än 15 procent, såvida inte någon annan prisgräns har avtalats eller näringsidkaren har rätt till pristillägg enligt 38 §.

38 § Näringsidkaren har rätt till pristillägg
1. om han har utfört tilläggsarbete i enlighet med bestämmelserna i 8 §, eller
2. om tjänsten har fördyrats på grund av omständigheter som är att hänföra till konsumenten och som näringsidkaren inte bort förutse när avtalet träffades.
 
mr_bygg skrev:
Hur menar du att det ungefärliga priset faller ifrån vid löpande?
Om du ingår ett avtal om rörligt pris är det ju det avtalet som gäller, accepterar du ett ca pris så är det det avtalet som gäller.
Har svårt att tänka mig att det funkar på något annat sätt, men är faktiskt inte helt säker.

Vad jag däremot är helt säker på är att ett fastpris tex. bara gäller direkt vid tillfället det erbjuds, om man tex. säger att man ska tänka på saken och återkomma har näringsidkaren rätt att ångra sig. detta enligt den advokatfirma som körde entreprenadjuridiken för mig.
 
pappskallen skrev:
Om du ingår ett avtal om rörligt pris är det ju det avtalet som gäller, accepterar du ett ca pris så är det det avtalet som gäller.
Har svårt att tänka mig att det funkar på något annat sätt, men är faktiskt inte helt säker.
Men en ungefärlig prisuppgift är inget avtal om en särskild prismodell. Hur menar du att en hantverkare skulle debitera i så fall? En kund frågar innan man tar beslut om att anlita hantverkaren om en ungefärlig prisuppgift för att vara säker på att det inte kan dra iväg utom kontroll.
 
hsd
Fy vad detta driftar iväg
Min åsikt är att det inte är acceptabelt attt ta betalt för servicebil då detta är hantverkarens nödvändiga utrustning
det är inte relevant vad kostnaderna för verktyg mm. är ALLT måste vara inklusive i timkostnaden
tänk efter OM taxi tar betalt för en viss transport och sen vill ha bilkostnadsersättning ...........
 
mr_bygg skrev:
Men en ungefärlig prisuppgift är inget avtal om en särskild prismodell. Hur menar du att en hantverkare skulle debitera i så fall? En kund frågar innan man tar beslut om att anlita hantverkaren om en ungefärlig prisuppgift för att vara säker på att det inte kan dra iväg utom kontroll.
Hur man skulle debitera? Ja det pris man lämnat korrigerat med max 15%.......

Om man nu ska ha ett pris för att det inte ska dra iväg utom kontroll så är det ett takpris man ska efterfråga. därpå kan man lägga på att köra på tex löpande......

I övrigt kan jag ju nämna att man från branschens sida avråder starkt från både takpris och Capris då det egentligen BARA innebär nackdelar för näringsidkaren och hela risken lämpas över på densamme.
 
hsd skrev:
Min åsikt är att det inte är acceptabelt attt ta betalt för servicebil då detta är hantverkarens nödvändiga utrustning
det är inte relevant vad kostnaderna för verktyg mm. är ALLT måste vara inklusive i timkostnaden
Nä det MÅSTE det inte.
Finns oändligt många sätt debitera på, det som är viktigt är att man är tydlig med det.
Och eftersom det förekommer att vissa inte är det så tycker jag att mina tre frågor är ett kanontips att ha med sig som konsument !

sen kan man ju vrida på detta i all evighet, men det är kanske schysstare att extrakostnader debiteras på den som använder dom, ex. att den som bor långt från det ställe hantisen utgår ifrån betalar mer för servicebil.....


Själv arbetar jab bara mot fastpris och då är det enkelt, priset lämnat till kund gäller. Inte en krona tillkommer och det enda jag specar ut är kostnaden för hanteringen av ROT-avdraget.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
pappskallen skrev:
Hur man skulle debitera? Ja det pris man lämnat korrigerat med max 15%........
Så du menar att hantverkaren utför arbetet och väljer sen själv hur mycket han/hon vill ta betalt?
Så här skriver konsumentverket i en information riktad till hantverkare.

Kunden ska betala vad som är skäligt. Har du lämnat en ungefärlig prisuppgift, så får det priset inte överskridas med mer än 15 procent. En fast prisuppgift får inte ändras.

Tänk på att om ni har ungefärligt pris eller löpande räkning ska det framgå på fakturan hur du har beräknat priset, till exempel hur många timmar du har arbetat.

pappskallen skrev:
Om man nu ska ha ett pris för att det inte ska dra iväg utom kontroll så är det ett takpris man ska efterfråga. därpå kan man lägga på att köra på tex löpande......
Frågar jag om ett ungefärligt pris innan arbetet börjar och sen kör löpande så har jag en övre gräns på vad det kommer att kunna kosta. Men hantverkaren kan ha rätt till att debitera mer under vissa omständigheter så ett takpris är förmodligen ännu säkrare beroende på hur man avtalat.
pappskallen skrev:
I övrigt kan jag ju nämna att man från branschens sida avråder starkt från både takpris och Capris då det egentligen BARA innebär nackdelar för näringsidkaren och hela risken lämpas över på densamme.
Ja, om en hantverkare väljer att uppge ett ungefärligt pris när kunden frågar så innebär det ett stort ansvar. Egentligen inte så konstigt, det omvända är ännu mer orimligt att en hantverkare överhuvudtaget inte behöver ta ansvar för en lämnad ungefärlig prisuppgift. Men som jag tidigare påpekade så tror jag att allt för många hantverkare inte känner till vilket ansvar de har om de lämnar en ungefärlig prisuppgift.
 
mr_bygg skrev:
Så du menar att hantverkaren utför arbetet och väljer sen själv hur mycket han/hon vill ta betalt?
Nu läste du lite snabbt va?
 
Nja, kanske. Hantverkaren lämnar en ungefärlig prisuppgift och utför sen det överenskomna arbetet och debiterar den faktiska kostnaden. Den får inte överstiga den lämnade uppgiften + 15%. Jag tolkade pappskallens svar som att man debiterar per automatik den ungefärliga prisuppgiften eventuellt med 15% påslag. Då blir det knepigt som jag ser det eftersom det inte är ett fast pris med viss möjlighet till prispåslag man enats om.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.