129 861 läst ·
359 svar
130k läst
359 svar
"Servicebil" kostnad, rimligt?
Var får du den summan ifrån, och 7 mil ?? Det handlar om verklig mil/kostnad det är en bokförings historia, i fall skattmasen undrar så skall det kunna redovisas, inget att diskutera altså. En ordinär personbils totalkostnad snittar ju på 70-100 kr/mil inklusive allt enbart för bilens ägare/brukare. Jag tror inte milkostnaden för en lastbilsreggad bil är mindre och därtill kommer då innehållet.Mattias Axelsson skrev:Bil kostnad borde vara ca25kr mil. Inget annat. Sedan tillkommer restid. Man brukar då räkna med ca7mil i timmen utanför staden. Dock ej mindre per påbörjad resa.
Har du fått fast pris ska hantverkaren ha räknat in detta från början. Acceptera inte mer än en resa om dagen. Inte beställarens fel om hantverkaren åker fram o tillbaka .
Använd det så här:Nyfniken skrev:
Nr1 till fastpris
Nr2 till löpande
För egen del ser jag den långa frågeställningen som ett tips till konsumenter som läser här.
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Hahaha...Mattias Axelsson skrev:Bil kostnad borde vara ca25kr mil. Inget annat. Sedan tillkommer restid. Man brukar då räkna med ca7mil i timmen utanför staden. Dock ej mindre per påbörjad resa.
Har du fått fast pris ska hantverkaren ha räknat in detta från början. Acceptera inte mer än en resa om dagen. Inte beställarens fel om hantverkaren åker fram o tillbaka .
Jag längtar till att du kommer med en seriös redogörelse för hur du fått fram dessa siffror... :x
Personligen kan jag säga att DU HAR NOLL KOLL !
Uppåt ett gammalt ämne då jag loggat lite siffror på senaste tid då nån av vära kunder ifrågasatt restider och km kostnader.
Jag jobbar som servicetekniker i Stockholm med företrädersvis Mälardalen som arbetsområde.
Dom 2 senaste veckorna har jag dock bara huserat runt Stokckolm, inte inne i själva staden, utan mestadels i utkanterna på olika industriområden, jag har åkt 69,6 mil med en snittfart på 34,7 km.
Kunden som klagade undrade hur vi hade mage att debitera en timme för 50 km.
Som synes på siffrorna har jag tillbringat över 1/4 av mina 80 arbetade timmar i bilen mellan kunder.
Jag vill inte vara typ för el mot i tråden, bara visa hur det är att köra bil i Stockholm.
Jag jobbar som servicetekniker i Stockholm med företrädersvis Mälardalen som arbetsområde.
Dom 2 senaste veckorna har jag dock bara huserat runt Stokckolm, inte inne i själva staden, utan mestadels i utkanterna på olika industriområden, jag har åkt 69,6 mil med en snittfart på 34,7 km.
Kunden som klagade undrade hur vi hade mage att debitera en timme för 50 km.
Som synes på siffrorna har jag tillbringat över 1/4 av mina 80 arbetade timmar i bilen mellan kunder.
Jag vill inte vara typ för el mot i tråden, bara visa hur det är att köra bil i Stockholm.
Allvetare
· Stockholm
· 1 831 inlägg
Bra och sakligt inlägg. Stockholmstrafiken är inte rolig.
Jag tycker också att ta ut timkostnad för bilen är otroligt irriterande. Kanske mest för att man vet att de har bilen för att ta sig dit och utkörningsavgift/milkostnad kan jag köpa men när de kör med timpeng på bilen då blir jag sur.Snigla skrev:
Vi åkte in till företaget (stor firma, i en rikstäckande vvs-kedja) och ifrågasatte både det ena och det andra (hände lite annat längs vägen med).. men det är ju deras "regler".
Vi bara bara så dumma/naiva att vi inte frågade/kontrollerade tillräckligt innan (vi har ju anlitat hantverkare många ggr utan några som helst problem).. om det tex skulle tillkomma några extra kostnader (som tex servicebil). Det får ju stå för oss liksom (ibland får man lära sig "the hard way").
Men jag kan personligen ifrågasätta hela konceptet med att ta betalt på det där viset.. (är ingen hantverkare på det där sättet men har erfarenhet av det här med att ha eget företag och allt vad det innebär)
PS - Vi fick lite avdrag efter klagomål/kompromissande (nä vi var inte nöjda, men orka inte tjaffsa för döva öron..)
MVH Sandra
Tror inte min chef skulle uppskatta om jag började skriva upp timkostnad för min bil när den står parkerad utanför jobbet medans jag arbetar.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Färska siffror från bonnlandet:
Kompletterande el i bostadshus och stall, nyinstallering i garage.
Elektriker, 15 tim, dvs 2 dagar, eller snarare lite en tredje dag också.
Ca 10 km från elfirman till mitt hus.
En servicebil, 250 kr + moms totalt.
Inga andra reskostnader eller milkostnader.
15 tim arbetstid à 480 kr + moms (- ROT så klart).
Kompletterande el i bostadshus och stall, nyinstallering i garage.
Elektriker, 15 tim, dvs 2 dagar, eller snarare lite en tredje dag också.
Ca 10 km från elfirman till mitt hus.
En servicebil, 250 kr + moms totalt.
Inga andra reskostnader eller milkostnader.
15 tim arbetstid à 480 kr + moms (- ROT så klart).
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 7 151 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 7 151 inlägg
Det är inte bilen timkostnaden gäller, det är perso.en i bilen , eller ska denne inte få lön för tiden i bilen mellan jobbenT Tommynorskens skrev:Jag tycker också att ta ut timkostnad för bilen är otroligt irriterande. Kanske mest för att man vet att de har bilen för att ta sig dit och utkörningsavgift/milkostnad kan jag köpa men när de kör med timpeng på bilen då blir jag sur.
Tror inte min chef skulle uppskatta om jag började skriva upp timkostnad för min bil när den står parkerad utanför jobbet medans jag arbetar.
Detta är så verklighetsfrånvänt att man blir mörkrädd. ”Inte få lön i bilen mellan jobben”? Klart han ska få lön av sin arbetsgivare. Klarar de inte täcka hans lön med det han drar in när han jobbar så är helt enkelt timlönen för låg.hsd skrev:
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 7 151 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 7 151 inlägg
Då är det kanske rimligt med 2000:-/timme istället för 800 ,är Du villig att betala detV vectrex skrev:
Du menar timpenningen är för låg.
Men visst är det så att detta är ju nåt som firman måste täcka med sina marginaler. Det gäller i alla branscher, i många yrken behöver man t.ex. regelbundet gå utbildningar. Den tiden måste också täckas av marginalerna.
Det är ju grundläggande företagsekonomi:
1. Summera alla kostnader för ett år (löner, lokalhyror, försäkringar osv).
2. Räkna ut hur många fakturerbara timmar man får ut på ett år (där tror jag många småföretagare räknar för högt, t.ex. säger statistiken att svenskar jobbar i genomsnitt 1600 timmar om året, om man räknar bort semester, sjukfrånvaro etc. Och sen tillbringar ju inte hantverkaren 8 timmar om dagen 5 dar i veckan hos kund, man kanske kan räkna med 75% fakturerbar tid om man har en effektiv administration, men för en egenföretagare blir det antagligen lägre)
3. Dela summan av årskostnaderna med antalet fakturerbara timmar. Då får du den minsta timpenning du behöver ta. Sen lägger man på 10-15% för vinstmarginal.
(Nu skippade jag såklart eventuella materialpåslag och liknande intäkter. Men om man räknar rätt ovan så behöver man inte göra materialpåslag eftersom man tar in de pengar man behöver på timpenningen. De som har höga materialpåslag har antagligen räknat med för många fakturerbara timmar och har alltså för låg timpenning.)
Men visst är det så att detta är ju nåt som firman måste täcka med sina marginaler. Det gäller i alla branscher, i många yrken behöver man t.ex. regelbundet gå utbildningar. Den tiden måste också täckas av marginalerna.
Det är ju grundläggande företagsekonomi:
1. Summera alla kostnader för ett år (löner, lokalhyror, försäkringar osv).
2. Räkna ut hur många fakturerbara timmar man får ut på ett år (där tror jag många småföretagare räknar för högt, t.ex. säger statistiken att svenskar jobbar i genomsnitt 1600 timmar om året, om man räknar bort semester, sjukfrånvaro etc. Och sen tillbringar ju inte hantverkaren 8 timmar om dagen 5 dar i veckan hos kund, man kanske kan räkna med 75% fakturerbar tid om man har en effektiv administration, men för en egenföretagare blir det antagligen lägre)
3. Dela summan av årskostnaderna med antalet fakturerbara timmar. Då får du den minsta timpenning du behöver ta. Sen lägger man på 10-15% för vinstmarginal.
(Nu skippade jag såklart eventuella materialpåslag och liknande intäkter. Men om man räknar rätt ovan så behöver man inte göra materialpåslag eftersom man tar in de pengar man behöver på timpenningen. De som har höga materialpåslag har antagligen räknat med för många fakturerbara timmar och har alltså för låg timpenning.)
Det är inte timpenningen som är det intressanta, det är totalkostnaden.hsd skrev:
2000 spänn timmen för två timmars jobb, eller 800 spänn timmen för 2 timmars jobb plus 1400 för servicebil blir lika mycket i slutänden (d.v.s 4000). Men det första priset är enklare för kunden att se att det är rimligt.
Fast det skulle enbart resultera i att man undviker jobb som inte tar 8h eller en sanslös hög lön. Det är redan snordyrt med hantverkare.V vectrex skrev:
Själv tycker jag som elektriker att timkostnaden är redan för hög

