Byggahus.se
Nerre, du bevisar i inlägg efter inlägg att du tillhör gruppen som inte förstår, och inte vill förstå och kommer troligtvis vara en av dom som klagar på att du inte får någon offert när du ber om det. Få om ens någon som vill troligtvis räkna på jobb hos dig, om du börjar med att berätta vad du tycker att du skall betala för.

Det fanns en gång i tiden Mjölkaffär, Bageri/bröd-affär, Ostaffär, Fiskaffär, Slakteri, Potatis o grönsaksaffär men så i mitten på 1950 talet så uppfann någon Snabbköpet. Det var tidens melodi man kunde handla allt på ett ställe, och plocka det själv o lägga i en vagn och promenera till kassan i stället för att så i kö och vänta på sin tur, när det gällde livsmedel, numera har dom nästan allt i dom största affärena och öppet nästan jämt, tror du det inverkar på priset eller vad tror du och argumenterar du mot det också när du handlar.

• Gilla
Paul-Staffanstorp och 1 till
  • Laddar…
Ok, då kan vi dra två möjliga slutsatser: Antingen är jag dum i huvudet, eller så är hantverkare väldigt dåliga på att få kunderna att förstå deras prismodell.

Jag gissar på det sistnämnda, annars hade den här tråden inte funnits.

Tråden avsåg kostnad för servicebil så jag instämmer med cecar och låter bli att förklara mer hur verkligheten fungerar i hantverkarbranschen eftersom det inte går hem ändå. ��

Lycka till att hitta en staketsnickare med enbart de få verktyg som behövs för det ändamålet och en timpeng på under 300. ����

Har inte läst hela tråden då den verkar handla om nivåer på vad som är rätt bet ersättning för servisbil.
För att återgå till pudelns kärna, om E har rätt att ta ut godtycklig avgift för mil, bil etc vid löpande räkning.
Om KTjL är uppbyggs som avtal vid löpande räkning vid B2B är det så här:
E har rätt att ta betalt för samtliga kostander som omfattas av entreprenaden samt lägga på ett påslag för vinst, OH, risk, samt försäkringar etc.

Om detta skall utföras korrekt skall E redovisa lönekostander (ej á-pris) bilkostnader, materialkostander, arbetsledning, verktygshyra etc och redovisa verifierade kostander och sen ta påslag för detta.
Bet arbete och bil blir det många ggr mycket admin att redovisa kostnader vilket medför att ett á-pris avtals för olika fackmänn samt servisbil. har inte á-pris avtalats och á-pris ej kan överenskommas då får E redovisa kostander, för milersättning har skatteverket schablon, tror det är 18 kr milen. Finns annan kostnad får E redovisa dessa via verifikat.

Detta innebär att E aldrig vid löpande räkning har rätt att ta ut avgifter för tex bil utan edast kostander + påslag.

Paul-Staffanstorp skrev:
Lycka till att hitta en staketsnickare med enbart de få verktyg som behövs för det ändamålet och en timpeng på under 300. ����
Så istället för att diskutera principerna kring hantverkares dokumenterat dåliga förklaring av sina prismodeller så ska vi hänga fast vi ett exempel som jag slängde ur mig?

Var jag har nämnt en timpenning på under 300 kronor? Det jag har sagt är att för att bygga ett staket krävs inte en maskinpark för över 100 000, så varför ska den som vill ha ett staket byggt behöva betala för en sån maskinpark?

Eller om vi ser det från hantverkarens sida: Vilken hantverkare tror du får jobbet, den som har alla verktyg som behövs och tar 400 spänn timmen eller den som har mer verktyg än vad som behövs och tar 800 spänn timmen?

Och nu kommer såklart argumenten om kompetens och hur snabb hantverkaren är osv. Men exakt vad har det med maskinparken att göra? Blir en hantverkare automatiskt mindre lat och benägen att sköta arbetsrelaterade telefonsamtal på min debiterade tid bara för att han råkar ha en dyr maskinpark?

Paul-Staffanstorp skrev:
Tråden avsåg kostnad för servicebil så jag instämmer med cecar och låter bli att förklara mer hur verkligheten fungerar i hantverkarbranschen eftersom det inte går hem ändå.
Ditt svar är lite svårt att förstå. Menar du "Ja, du har helt rätt. Det vore rimligt, men konkurrensen är inte såpass hård att det behövs."?

Vi kan ju alltid gå bakåt i tiden och använda yxa, svängborr, lod och smidda spikar. Så kan ju priset sänkas några tior i timmen.

• Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Nerre skrev:
Så istället för att diskutera principerna kring hantverkares dokumenterat dåliga förklaring av sina prismodeller så ska vi hänga fast vi ett exempel som jag slängde ur mig?

Var jag har nämnt en timpenning på under 300 kronor? Det jag har sagt är att för att bygga ett staket krävs inte en maskinpark för över 100 000, så varför ska den som vill ha ett staket byggt behöva betala för en sån maskinpark?

Eller om vi ser det från hantverkarens sida: Vilken hantverkare tror du får jobbet, den som har alla verktyg som behövs och tar 400 spänn timmen eller den som har mer verktyg än vad som behövs och tar 800 spänn timmen?

Och nu kommer såklart argumenten om kompetens och hur snabb hantverkaren är osv. Men exakt vad har det med maskinparken att göra? Blir en hantverkare automatiskt mindre lat och benägen att sköta arbetsrelaterade telefonsamtal på min debiterade tid bara för att han råkar ha en dyr maskinpark?
Blir väldigt konfunderad över dina resonemang....
Du som kund behöver ju inte bry dig öht vad gäller VARFÖR hantisen debiterar det han gör.
Du behöver bara veta hur mycket, sen kan du ursäkta uttrycket skita i hur mycket/lite verktyg denne har.
Dock behöver du vara så pass intresserad att du får fram alla kostnader och det gör du enkelt genom tre frågor
1: Vad kostar det per timme
2: vad kostar mtrl
3: tillkommer det några ytterligare kostnader

Eller så kör man fastpris....

• Gilla
Paul-Staffanstorp och 3 till
  • Laddar…
pappskallen skrev:
Japp, den enkla frågan "Vad kostar det?" duger inte längre.

pappskallen skrev:
Om det nu vore så enkelt så skulle inte 40% av hantverkarnas kunder känna sig lurade.

Man kan ju ställa sig den enkla frågan: Varför måste en kund ens ställa de där frågorna? Kunden kanske kontaktar hantverkare en gång om året, hantverkaren har kontakt med kunder varje dag. Vem borde ha mest koll på hur man undviker missförstånd?

Att en kund inte ställer rätt frågor beror ju med största sannolikhet på okunskap. Vad kan orsaken tänkas vara till att hantverkaren inte informerar om sakerna? Okunskap där med?

Fast nu är det ju inte så illa att ALLA hantverkare är okunniga om detta, deras egna branchorganisationer har ju tagit fram mallar för att undvika missförstånd. Men följdfrågan blir ju onekligen: Varför ska kunden behöva leta rätt på dessa mallar?

http://publikationer.bygg.org/se/standardavtal

(Det är alltså ABS09 och Hantverkarformuläret jag syftar på.)

Redigerat:
Nyfniken skrev:
Japp, den enkla frågan "Vad kostar det?" duger inte längre.
Gör den visst, då får du ett fast pris!;)

• Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
pappskallen skrev:
Dock behöver du vara så pass intresserad att du får fram alla kostnader och det gör du enkelt genom tre frågor

Eller så kör man fastpris....
Eller så ber man om ett ungefärligt pris innan. Men det har visat sig vara ett problem för en del hantverkare som inte förstår innebörden av att lämna en sån uppgift. Dock bör man som hantverkare vara så pass intresserad av sitt ansvar och sin verksamhet att man känner till konsumenttjänstlagen.

• Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
Nerre skrev:
Om det nu vore så enkelt så skulle inte 40% av hantverkarnas kunder känna sig lurade.
Det ÄR så enkelt men av någon outgrundlig anledning så skapar man sig inte en bild av vad det kommer kosta i slutändan, något som enl. mig är mycket förvånande och som jag inte fått nåt bra svar på.

Nerre skrev:
Man kan ju ställa sig den enkla frågan: Varför måste en kund ens ställa de där frågorna? Kunden kanske kontaktar hantverkare en gång om året, hantverkaren har kontakt med kunder varje dag.
För att hantisen kör på slentrian och för att konkurrensmedlet heter timpeng, det som kunder stirrar sig blinda på.
Men frågan är åter: varför intresserar man sig för vad det kommer kosta INNAN man handlar?

Nerre skrev:
Att en kund inte ställer rätt frågor beror ju med största sannolikhet på okunskap.
Vad menar du med att det är okunskap att fråga vad det kostar? mina tre frågor är inte direkt rock science....

mr_bygg skrev:
Eller så ber man om ett ungefärligt pris innan. Men det har visat sig vara ett problem för en del hantverkare som inte förstår innebörden av att lämna en sån uppgift. Dock bör man som hantverkare vara så pass intresserad av sitt ansvar och sin verksamhet att man känner till konsumenttjänstlagen.
Kan hålla med dig där och många hantverkare borde gå någon kortare utbildning i entreprenadjuridik.

Just ungefärligt pris och reglerna kring detta tycker jag är värdelöst både för hantisen och kunden,
För hantisen är det lätt att lockas i en (i flera fall säkert inte avsiktlig) fälla och slänga ur sig något utan att riktigt tänka på allt för att sedan sitta med ett för lågt pris som inte ens 15% kan rädda

och för kunden så är det risk för att denne åker på 15% extra trots att det egentligen inte finns fog för det.

För egen del är jag en stor förespråkare av fastpris då man slipper gnäll och kunden vet exakt vad det kommer stå på räkningen.

• Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.