129 844 läst ·
359 svar
130k läst
359 svar
"Servicebil" kostnad, rimligt?
Host, ursäkta - men jag måste protestera lite nu alltså! Är inte ute efter att ge mig in i eran allmänna diskussion.. men lägger in en protest mot uttalandet om prislistor och påslag!N Nerre skrev:Det finns inga hantverkare som detaljspecificerar materialkostnad vid löpande räkning. De orkar inte sitta och ta fram egna prislistor utan de kör med Ahlsells bruttoprislista rakt av. Vilket innebär mycket högre priser än vad det kostar i byggvaruhusen, även efter påstådd "rabatt" (som bara är fiktiv, eftersom hantverkaren inte betalar bruttopriset)....
Dra inte alla hantverkare över en kam!
Sådär, nu kan ni fortsätta dividera..
Lägenhetsfixare
· Sverige
· 504 inlägg
Ja, det kallas en "prislista", och hantverkaren kan ha en väldigt lång prislista. Det är så det fungerar. Har du aldrig sett en prislista från en materialleverantör tidigare?C clobar skrev:
Lägenhetsfixare
· Sverige
· 504 inlägg
Det är meningslöst att diskutera med dig för du har inte koll på hur det är att driva ett företag. Du "önskedrömmer" att alla hantverkare ska krypa för dig och dina helt absurda krav.N Nerre skrev:Det finns inga hantverkare som detaljspecificerar materialkostnad vid löpande räkning. De orkar inte sitta och ta fram egna prislistor utan de kör med Ahlsells bruttoprislista rakt av. Vilket innebär mycket högre priser än vad det kostar i byggvaruhusen, även efter påstådd "rabatt" (som bara är fiktiv, eftersom hantverkaren inte betalar bruttopriset).
Snälla, läs tråden jag länkade till. Du verkar bara läst rubriken. Läs igenom hela tråden. Läs alla exempel. Det är tröttsamt att behöva sitta och upprepa saker som man skrivit tidigare.
Det är väldigt enkelt att visa upp en prislista med hantverkarens sortiment och detaljpriser.
Prislista finns inbyggt som funktion i de flesta faktureringsprogram, bland annat mitt som är VISMA Administration. Att ha en egen prislista är inga som helst problem, bara att skriva ut till en pdf som man kan mejla till kunden tillsammans med offert och allmänna villkor. Superenkelt. Så du är helt ute och cyklar helt och hållet.
Just Ahlsells prislista finns det en färdig importrutin för i Visma Administration. Så har man återförsäljaravtal med Ahlsell så får man en prislista i elektroniskt format som man enkelt kan importera till faktureringsprogrammet och sen göra sin prisomräkning, och vips så har man en egen prislista.
Jag kollade på VVS-leverantörernas prislista för några år sedan och då bestod den av ca 150000 artiklar. Det var smidigt att importera hela prislistan, sen gör hantverkaren sin prisomräkning.
Varje inlägg di skriver ger bara mer och mer information att du inte vet ett smack om hur det fungerar att driva ett företag, som i just detta fall där du inte ens har koll på att det är en inbyggd funktion i de flesta faktureringsprogram att ta fram en prislista. Just Visma är den absolut största leverantören av administrationsprogram till företag, då de har ca 40% om man set till antalet företag med denna typ av program.
Redigerat:
Ohh, fräsch attityd! Jo jag vet nog vad en prislista är, inte född bakom en sten! Men jag har aldrig fått en prislista med någon offert och ska jag vara helt ärlig så skulle jag föredra % på inköpspris mot att gå igenom en 20 sidors prislista för att hitta om någon har tar överpriset på någon artikel till mitt bygge. Är ju ett utmärkt sätt att luras: smyg in en/några artiklar, typ skruv som man använder många av, och sätt ett rejält överpris så kan du nog putsa dina marginaler...connywesth skrev:
Vad sägs om att man tar bort priserna även i matvarubutiken och ger 30% på bruttoprislistan? Då slipper butiken ta fram en egen prislista och då borde de kunna tjäna mer pengar.
Och du vet hur alla företag specificerar materialkostnader?N Nerre skrev:Det finns inga hantverkare som detaljspecificerar materialkostnad vid löpande räkning. De orkar inte sitta och ta fram egna prislistor utan de kör med Ahlsells bruttoprislista rakt av. Vilket innebär mycket högre priser än vad det kostar i byggvaruhusen, även efter påstådd "rabatt" (som bara är fiktiv, eftersom hantverkaren inte betalar bruttopriset).
Snälla, läs tråden jag länkade till. Du verkar bara läst rubriken. Läs igenom hela tråden. Läs alla exempel. Det är tröttsamt att behöva sitta och upprepa saker som man skrivit tidigare.
Kan bara göra dej lite mer upplyst vi specificerar allt material om det inte ingår som rent förbrukningsmaterial som ingår i timkostnaden oavsett om det är löpande eller fastpris jobb och vi har en egen prislista som gärna kunden får ta del av.
Jag är konsument, och vet hur jag vill att en hantverkare ska informera mig om priserna. Men som otaliga trådar i det här forumet visar så är hantverkare väldigt dåliga på det.connywesth skrev:
Vad har en elektriker för "sortiment" tror du? Det är tusentals produkter som denna köper in från grossist efter behov. Varje jobb kräver olika produkter, det är ju t.ex. kunden som önskar vilken serie av uttag och strömbrytare det ska vara.
Och det är ju just Ahlsells prislista som är ren och skär lögn. Det är bara hittepå-priser i den. Det finns ingen hantverkare som betalar de priserna.
Uppenbarligen har ni inte haft någon av det här forumets medlemmar som kund. Som jag skrivit tidigare, det finns dussintals trådar här med hur oerhört svårt det är att få en hantverkare att ge vettiga kostnadsuppgifter i förväg.wildeside skrev:
Och du vet hur alla företag specificerar materialkostnader?
Kan bara göra dej lite mer upplyst vi specificerar allt material om det inte ingår som rent förbrukningsmaterial som ingår i timkostnaden oavsett om det är löpande eller fastpris jobb och vi har en egen prislista som gärna kunden får ta del av.
Lägenhetsfixare
· Sverige
· 504 inlägg
Leverantören har rätt att ha vilka marginaler som helst, du är heller inte tvungen att köpa från just den leverantören, du kan göra jobbet själv eller anlita någon annan.C clobar skrev:Ohh, fräsch attityd! Jo jag vet nog vad en prislista är, inte född bakom en sten! Men jag har aldrig fått en prislista med någon offert och ska jag vara helt ärlig så skulle jag föredra % på inköpspris mot att gå igenom en 20 sidors prislista för att hitta om någon har tar överpriset på någon artikel till mitt bygge. Är ju ett utmärkt sätt att luras: smyg in en/några artiklar, typ skruv som man använder många av, och sätt ett rejält överpris så kan du nog putsa dina marginaler...
Finns dock ingenting som heter "objektivt pris" det är alltid en förhandling mellan kund och leverantör. När båda parter är nöjda så skriver de ett avtal om uppdraget, annars inte. Svårare än så är det inte. Så sluta tjafsa om "överpriser", Gör jobbet själv om du inte gillar att hantverkare ska kunna försörja sina familjer.
Redigerat:
Lägenhetsfixare
· Sverige
· 504 inlägg
Det är inte hantverkaren som ska betala de priserna utan hantverkarens kund. Förhoppningsvis ger Ahlsell rebatt till hantverkaren så denne kan få en lite vinst i sitt företag som denne kan försörja sin familj med.N Nerre skrev:Jag är konsument, och vet hur jag vill att en hantverkare ska informera mig om priserna. Men som otaliga trådar i det här forumet visar så är hantverkare väldigt dåliga på det.
Vad har en elektriker för "sortiment" tror du? Det är tusentals produkter som denna köper in från grossist efter behov. Varje jobb kräver olika produkter, det är ju t.ex. kunden som önskar vilken serie av uttag och strömbrytare det ska vara.
Och det är ju just Ahlsells prislista som är ren och skär lögn. Det är bara hittepå-priser i den. Det finns ingen hantverkare som betalar de priserna.
Om du inte kan leva med att hantverksföretag tjänar pengar kan du flytta till kommunismens Kina och jobba gratis åt deras regering själv. men låt bli vår svenska marknadsekonomi, den ska vi vara rädda om.
Ursäkta mig men jag har väll aldrig hävdat att hantverkare inte ska kunna försörja sig!connywesth skrev:
Leverntören har rätt att ha vilka margoinaler som helst, du är inte tvungn att köpa från just den leverantören. Finns ingen ting som heter "objektivt pris" det är alltid en förhandling mellan kund och leverantör. När båda parter är nöjda så skriver de ett avtal om uppdraget. Annars inte. Svårare än så är det inte. Så sluta tjafsa om "överpriser", Gör jobbet själv om du inte gillar att hantverkare ska kunna försörja sina familjer.
Personligen ser jag dock inte hantverkaren som en material-leverantör. Det jag vill köpa från hantverkare är deras kompetens samt deras tid. Sedan är det ju praktiskt för båda parter om de kan köpa materialet och den tjänsten kan jag gärna betala för med ett procentuellt påslag på det "riktiga" inköpspriset.
Jag är däremot inte intresserad av att betala deras lön genom påslag på materialet, det ska komma från tim-ersättningen enligt mig! Det är väll det dom är den stora skillnaden mellan vårt sätt att se det, du ser dig själv som en material-försäljare och jag ser dig som en hantverkare, alltså någon som utför ett jobb åt mig (som förvisso kan innefatta leverans av material men ej försäljning)
Finns väl även logik i att man har påslag på materialet. Inte syfte med ROT att subventionera delar mm. Arbetet med att beställa delar osv den tiden borde väl inte ingå under ROT eller har jag missförstått reglerna?
Eventuella prislistor vid löpande räkning är helt irrelevant. Jobbar själv som platschef vid större nyproduktionsprojekt. Köper sällan saker löpande, men ibland hamnar man vid liknande diskussioner med framför allt elektriker vid större ÄTA arbeten. Enligt AB och ABT och motsvarande när det gäller affärsrelation mellan företag och privatperson gäller, om inte annat stipuleras, att det är den verifierade självkostnaden + specificerat påslag som gäller för material.
Jag skiter alltså fullständigt i deras prislistor. Tycker jag priserna känns orimlig får de plocka fram den faktiska fakturan. Ofta brukar priset sjunka med 30-40% direkt för de vet att det blir riktigt pinsamt om de tvingas göra det.
Det märkliga är att detta i princip enbart gäller elektrikerna (Bravida, Assemblin o.s.v.) och väldigt sällan andra yrkesgrupper såsom rörläggare och snickare.
Jag skiter alltså fullständigt i deras prislistor. Tycker jag priserna känns orimlig får de plocka fram den faktiska fakturan. Ofta brukar priset sjunka med 30-40% direkt för de vet att det blir riktigt pinsamt om de tvingas göra det.
Det märkliga är att detta i princip enbart gäller elektrikerna (Bravida, Assemblin o.s.v.) och väldigt sällan andra yrkesgrupper såsom rörläggare och snickare.
Klicka här för att svara