Hej
Vi har en fjärrvärmeanläggning från 99 som har fungerat perfekt. Aldrig något som har krånglat eller behövt justerats. Nu har vi dock fått ett erbjudande om att få ett serviceavtal. Då "ingår" fri arbetskostnad och rabatterade utbytesvaror.

Så frågan är ska man nappa på erbjudandet eller inte? Hur lång livslängd har en Redan fjärrvärmeanläggning?

Ja du...

Jag undrade samma sak för ca. 5 år sedan. Jag var nära att ringa in och beställa eftersom jag tyckte att det lät bra (läs tryggt).

Av en händelse ringde jag upp leverantören i ett annat ärende och fick prata med en tekniker. Jag passade då på att fråga om man brukade "serva" dessa anläggningar och om det var vanligt att något gick sönder, samt i sådana fall vad?

Svaret jag fick var ungefär:
"Nä, de snurrar i princip på hur länge som helst. Man servar dem inte, man byter bara delar om det blir problem och det händer faktiskt inte så ofta."

Det erbjudande jag fick innebar att jag skulle få betala 100:-/mån (d.v.s 1200:-/år). Då skulle jag få ett "servicebesök" vartannat år. Om något skulle behöva fixas skulle jag få "rabatt" på materialet (oklart hur mycket).

Avtalet skulle även ge mig tillgång till "ett nät av experter och välutbildade servicetekniker som kan allt av värde om fjärrvärmeväxlare".(frågan är om de verkligen skulle neka mig samma sak utan ett serviceavtal). :rolleyes:

I praktiken blir ett serviceavtal då samma sak som att man förbinder sig att anlita deras tekniker vartannat år (för 2400:-) som ska komma och konstatera att anläggningen fungerar bra. Om något skulle behöva bytas får jag ändå betala materialet, förvisso med en viss (okänd) rabatt.

Jag resonerar så här: Om något skulle hända ringer jag in en tekniker som istället får fixa problemet om/när det blir aktuellt. Det är för bövelen ingen rymdraket, så vi talar nog inte om speciellt många timmars jobb. Anläggningen verkar heller inte innehålla speciellt många komponenter. Då är det bättre att använda pengarna som "serviceavtalet" skulle ha kostat om något verkligen skulle inträffa.

På 5 år har jag hittills samlat ihop 6000:- till min pott för service av fjärrvärmecentralen. Visst, man kan se det som en försäkring. Men villkoren i denna försäkring var inte tillräckligt intressanta för att jag skulle nappa. Skulle materialet ingå om något händer kanske jag skulle tycka att det var värt det. Med betoning på kanske.

Redigerat:
  • Gilla
Chaly och 2 till
  • Laddar…
Grymt svar! Tack för kloka åsikter

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.