864 läst ·
5 svar
864 läst
5 svar
Service tryckluftsdriven mutterknack
Hej har en gammal mutterknack som börjar strula, den fungerar bara ibland och det läcker igenom den.
När man har fullt laddad tank så fungerar den i några sekunder för att sen tappa all kraft.
Den har några år på nacken, köpte den begagnad och det är en mastodont proffsmaskin som har kanske 15-20 år på nacken.
När jag köppte den så fungerade den med en 10m 3/8 slang, men nu inför däckbytet hade jag bytt till en 15m 3/8 slangvinda och märkte av detta strulet, åkte till biltema och köpte en 1/2" slang och det fungerar lite bättre men är fortfarande oanvänd bar.
Vågar man plocka isär och rengöra och smörja? eller är det bara till och investera i en ny?
När man har fullt laddad tank så fungerar den i några sekunder för att sen tappa all kraft.
Den har några år på nacken, köpte den begagnad och det är en mastodont proffsmaskin som har kanske 15-20 år på nacken.
När jag köppte den så fungerade den med en 10m 3/8 slang, men nu inför däckbytet hade jag bytt till en 15m 3/8 slangvinda och märkte av detta strulet, åkte till biltema och köpte en 1/2" slang och det fungerar lite bättre men är fortfarande oanvänd bar.
Vågar man plocka isär och rengöra och smörja? eller är det bara till och investera i en ny?
Produkter som diskuteras: "slangvinda"
Väggvinda Auto 40 meter Hozelock
Automatisk indragning
1 847 kr inkl moms
Läs mer
Jag har redan testat med lite tunnt smörjmedel i luftintag men blir inte bättre för det.J jonaserik skrev:
Får väl testa montera isär den, den kan ju inte bli sämre än innan.
Annars får jag väl investera i något nytt i mer lagom storlek.
Är 3/4 och hade väl varit lämpligare
med 1/2.
Medlem
· Västernorrland
· 12 029 inlägg
en gammal 3/4" maskin låter överdrivet till normalt hjulbyte och sådana brukar sluka en del luft även nya. Kan tänka mig att de blir lite trötta om nån lamell går sönder och de bara ventilerar typ......Kan inte tänka mig att det lönar sig att laga......Inte ens atlas lagerför längre nå grejer till hur gamla maskiner som helst. För 20 år sen hade dom allt typ......Och är det då nåt kinesfabrikat så kan man ju glömma saken.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden