Jag har i dag handlat små LED-spottar för belysning i/på ett plank.
Detta paket... http://www.jula.se/decklight-ip44-10-pack-137410

spottarna ska kopplas var för sig (en-och-en) i medföljande förgreningsdosa, som sedan kopplas till nätdelen.

Min fundering är om man kan seriekoppla dessa spottar så att man bara får en slinga i stället för tio kablar? Kommer jag att få svagare ljus på slutet av slingan?

Varje spott består av 3st LED som var för sig drar 0.02 watt.
Det är nätdelen som strömbegränsar och inte förgreningsdosan.

som paketet ursprungligt är, så har jag en räckvidd på tio meter om jag placerar förgreningsdosan i mitten av staketet och jag behöver 12 meter

Det jag vill är alltså koppla kablarna så att alla slutar i en kabel. Detta för att öka räckvidden och att jag inte vill ha förgreningsdosan utomhus.

Tacksam för hjälp med mina frågor.

Spika upp ett VP-rör och dra kablarna i det så blir det ju som en ledning, du kan ju alltid prova att skarva på den/dom som inte räcker också.

Eftersom de ska drivas av 12V DC så går de bra att gå in i ena sedan vidare till den andra (pararellkopplade). Rent teoretiskt alltså. Sen är det inte säkert att de går att utföra på ett seriöst sätt rent praktiskt.

De finns decklights som är gjord för detta. Då brukar de följa med små "T-kopplingar" som man sätter vid varje armatur.

VP-rör hade jag tänkt att använda, men jag vill fortfarande inte ha samlingsdosan ute, mitt på planket.

Så det heter parallellkoppling ... Jag trodde det hette seriekoppling. :blushing:
I alla fall, så vet jag nu att det fungerar att koppla på det sätt jag menade.
Ja, det går att utföra detta rent praktiskt och det blir även seriöst. lödda kopplingar/skarvar, med krympslang i ett VP-rör.
Ja, det finns en uppsjö av olika decklights, men nu är det ju att jag har just denna modell.

Här kommer en bild på Planket. det ska vara en spott mellan varje lodräta regel.
wUkIr.jpg

Armaturerna blir ju i serie.. fast kopplade pararellt..

Vid seriekoppling (som med konstantströms LED) så kopplar man + från "trafo" till + på första armaturen sen - från den till + på nästa osv..

Pararellkoppling så går du med + och - från trafo till + och - på första armaturen sedan sitter alla armaturers + ihop och alla - ihop.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.