Hej!

Planerar att på sikt fixa en liten spånsuganläggning, och har en fundering över om det är möjligt att seriekoppla en vanlig dammsugare till utblåset på en grovdamsugare.

Tanken är att det skulle få 2 effekter. Dels öka den totala sugförmågan något, samt att låta dammsugaren med HEPA-filter ta hand om de små partiklar som grovdammsugaren spottar ur sig.

Setupen skulle alltså vara: slang från maskin -> cyklon -> grovdammsugare -> hepa-dammsugare.

(Jag har alltså både dammsugare med HEPA och grovdammsugare "över" redan, så därför vill jag kunna använda dem snarare än att köpa en dedikerad spånsug + att jag vill att lösningen ska vara mobil och lätt att stuva undan då utrymmet är begränsat.)

Men, gör jag nån tankevurpa?

K KalleAnd skrev:
Hej!

Planerar att på sikt fixa en liten spånsuganläggning, och har en fundering över om det är möjligt att seriekoppla en vanlig dammsugare till utblåset på en grovdamsugare.

Tanken är att det skulle få 2 effekter. Dels öka den totala sugförmågan något, samt att låta dammsugaren med HEPA-filter ta hand om de små partiklar som grovdammsugaren spottar ur sig.

Setupen skulle alltså vara: slang från maskin -> cyklon -> grovdammsugare -> hepa-dammsugare.

(Jag har alltså både dammsugare med HEPA och grovdammsugare "över" redan, så därför vill jag kunna använda dem snarare än att köpa en dedikerad spånsug + att jag vill att lösningen ska vara mobil och lätt att stuva undan då utrymmet är begränsat.)

Men, gör jag nån tankevurpa?
Jo, antagligen har grovdamsugaren högre luftflöde än den vanliga, så effekten kommer bli att du begränsar uppsugningsförmågan. Kan du inte bara blåsa ut utblåset från grovdammsugaren?

Ska det göra någon större nytta så måste du ha den starkaste sist.

Jag misstänker att det kan funka bättre att koppla in dem parallellt via en T-koppling.

Men, det är väl bara att testa! Lite rörstumpar och silvertejp, så borde du få en prototyp ganska fort.

Som sagt blir den sista dammsugarens flöde en begränsare men du får högre vacuumpotential. Sätter du dom paralellt får du högre flöde. Är det bara HEPA du är ute efter bör det gå att montera ett extra filter på utblåset från grovdammsugaren

Min innedammsugare är betydligt kraftigare än grovisen så det är inte omöjligt att det funkar

Prova och bilder!!

Tack!

Ja, jag kanske borde ha tillagt att innedamsugaren är den kraftigare av de två, och dessutom väldigt mycket tystare. Så en tanke är att kunna köra den på lågvarv när spånsug inte behövs och rena luften lite.

Ska testa när jag får tillfälle men idag sprack min tänkta husaffär så det kommer dröja lite längre än jag hoppades :)

Risken med att ha dem parallellt är att den sugare som ger sämst vakuum kommer ha flöde i fel riktning. Om den starkare producerar säg 0,5 bar och den svagare bara lyckas suga ner till 0,7 bar (bar absolut förstås, normalt atmosfärstryck 1,0 bar) så kommer den starkare även att suga luft genom den svagare bakvägen. Såvida den inte har en backventil inbyggd alltså.

Ska man få nån bättre effekt ska de kopplas seriellt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.