Skall installera en septitank eller trekammarbrunn till min sommarstuga. Den står på berg eller i allafall finns ganska lite möjlighet att gräva ner den.
Finns det några smarta produkter som inte behöver grävas ned så djupt? Kanske kan stå över mark? Någon som haft liknande projekt med erfarenheter?
Tanken är att lägga tanken framför vänstra gaveln på bilden.
Finns det några smarta produkter som inte behöver grävas ned så djupt? Kanske kan stå över mark? Någon som haft liknande projekt med erfarenheter?
Enbart en trekammar brunn är inte godkänt idag utan att man lägger till infiltration plus ev fosforrening. Eller reningsverk. Så det blir en större grej.F Falkberget skrev:Skall installera en septitank eller trekammarbrunn till min sommarstuga. Den står på berg eller i allafall finns ganska lite möjlighet att gräva ner den.
Alternativet är att låta wc gå till sluten tank som kan läggas utan nedgrävning om enbart sommar användning. Kräver snålspolade wc. Gråvattnet kan då gå till en enklare bdt rening bredvid.
https://www.avloppscenter.se/varumarken/cipax/sluten-tank/cipax-mk-tanken-2100-liter.html
https://www.avloppscenter.se/vara-p...ox-m-slim-paket-med-hs-infiltration-24m2.html
Hur ofta behöver man tömma om den är på ett sommarställe? Max 8-10 veckor, 4-5 personer
Du får räkna på det. Beror på wc, storlek på tank, antalet spolningar. Vissa wc tar 2L per spolning. Kolla hur ofta kommun tömmer utan extra betalt (extra tömningar)
2000L tank / 2L per spolning =1000 Spolningar max innan tömning.
2000L tank / 2L per spolning =1000 Spolningar max innan tömning.
Du få kolla med kommunens miljökontor i vad de accepterar för lösningar - inte säkert lösningar med septitank faller i god jord då man numera försöker undvika den typen av lösning som medför många, långväga tunga transporter av avloppsvatten på tankbil till olika tömningsstationer.
tex. hos mig med minireningsverk så slampressar man sugna slammet och vattnet skickas tillbaka ned i minireningsverket igen, vilket gör att de kör med till stor del låglastad bil och kan besöka många liknande verk och även vanliga 3-kammarbrunnar (som också återfylls)¹ på en enda tur, medans från septitank måste de ta med sig allt och kanske bara kan ta några få ställen på en körning innan bilen är full och tung.
¹ vilket i en del ögon är kontroversiellt då vattnets som skickas tillbaka är mjölkvitt och därmed bär mycket partiklar och det tar flera dagar till nära en vecka innan det sedimenteras så mycket att det börja lika normal utseende igen. Vet inte vad det 'vita' är, men beteende i efterhängsenhet att inte vilja sedimentera är väldigt påminnande i hur processvatten i sedimenteringsfacket ser ut i minireningsverket innan det rinner ut efter maskintvätt med pulvertvättmedel - alltså finmalda zeoliter, som givetvis rörs upp ordentligt i samband med slamsugning och slampressningen där det finaste inte fångas upp, då det är som väldigt fin lera.
Problemet med zeoliter i utgående vattnet mot infiltreringen räknas som slamflykt och genom att det är mineralisk som lera, bryts inte ned biologiskt och vid mycket av det många gånger över tiden som barnfamilj där tvättmaskinen går hela tiden, kan bidra till att det varaktigt proppar igen infiltreringen och ge den kortare livslängd. - med andra ord undvik pulvertvättmedel när man har enskild avlopp...
tex. hos mig med minireningsverk så slampressar man sugna slammet och vattnet skickas tillbaka ned i minireningsverket igen, vilket gör att de kör med till stor del låglastad bil och kan besöka många liknande verk och även vanliga 3-kammarbrunnar (som också återfylls)¹ på en enda tur, medans från septitank måste de ta med sig allt och kanske bara kan ta några få ställen på en körning innan bilen är full och tung.
¹ vilket i en del ögon är kontroversiellt då vattnets som skickas tillbaka är mjölkvitt och därmed bär mycket partiklar och det tar flera dagar till nära en vecka innan det sedimenteras så mycket att det börja lika normal utseende igen. Vet inte vad det 'vita' är, men beteende i efterhängsenhet att inte vilja sedimentera är väldigt påminnande i hur processvatten i sedimenteringsfacket ser ut i minireningsverket innan det rinner ut efter maskintvätt med pulvertvättmedel - alltså finmalda zeoliter, som givetvis rörs upp ordentligt i samband med slamsugning och slampressningen där det finaste inte fångas upp, då det är som väldigt fin lera.
Problemet med zeoliter i utgående vattnet mot infiltreringen räknas som slamflykt och genom att det är mineralisk som lera, bryts inte ned biologiskt och vid mycket av det många gånger över tiden som barnfamilj där tvättmaskinen går hela tiden, kan bidra till att det varaktigt proppar igen infiltreringen och ge den kortare livslängd. - med andra ord undvik pulvertvättmedel när man har enskild avlopp...
Moderator
· Stockholm
· 57 676 inlägg
Vi hade septitank till fritidshuset, och en äldre tvåkammarbrunn med infiltrering för BDT avloppet. Vår tank var bara på 1500 l. Den tömdes på en ordinatrie tömning i Nov. varje år. och vi fick alltid beställa en extra tömning mitt i sommaren, vartannat år ungefär blev det ytterligare en extratömning. Då var vi bara undantagsvis mer än två i huset.F Falkberget skrev:
Jag har läst i pappren från installationen 1989 att den då skulle anslutas till "microspolade" toalett, typ vaccumtoan som finns på tåg. Fick bara spola 1 dl vatten per spolning enl. tillståndet. Förre ägaren som vi köpte av byggde om badrummet, och det är nu en vanlig toastol.
Nu förra sommaren fick vi kommunalt vatten och avlopp. Var ganska enkelt att koppla om i krypgrunden så att allt avlopp nu går ut i samma rör till kommunala avloppet.
Redigerat:
Moderator
· Stockholm
· 57 676 inlägg
Hur fungerar dem? Blir det även spolvatten till BDT då?
Man får bli sittkissare
Jag kommer inte ihåg namnet på min men den är lik Wostman Ecoflush , https://www.mmva.se/2022/08/25/ecoflush-en-snalspolande-toalett-fran-wostman/ .
Skvätten vatten du spolar urinen med hamnar i BDT eller stenkistan
Spolknappen för urinen på min toalett styr en ventil så jag spolar så mycket som behövs, typiskt förmodligen hälften så mycket som ecoflush (2,5 dl)
Skvätten vatten du spolar urinen med hamnar i BDT eller stenkistan
Spolknappen för urinen på min toalett styr en ventil så jag spolar så mycket som behövs, typiskt förmodligen hälften så mycket som ecoflush (2,5 dl)
Produkter som diskuteras: "stenkistan"
Stenkista Mr Flowout
Dränerar 144 liter
1 034 kr inkl moms
Läs mer
Frågan är om kommunen köper lösningen med att urinen går i BDT - det är rätt mycket substansmängd och energi i urin och då främst i form av urea, ...och typ 75% av fosforn...
Oavsett, ha allt klart med kommunen innan du börja beställa och gräva.
Oavsett, ha allt klart med kommunen innan du börja beställa och gräva.
Lyckades äntligen att komma ihåg att kolla vad min toalett heter och vem som gör/har den.F Falkberget skrev:
Den heter WC-Dubbletten och företaget heter BB Innovation & Co AB.
https://www.dubbletten.nu/
Där står allt du behöver veta om den, jag är skitnöjd med min 😀
https://www.dubbletten.nu/tl_files/dubbletten/bilder_innehall/dubbletten.jpg
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden