12 937 läst ·
36 svar
13k läst
36 svar
Semko-17? (Platt)handske
@Bo, klockrent.
@Mikael,
Jo, klart jag kopplar nollan i väggen, Men vill även koppla nollan i handsken, att/om den inte är ansluten i andra änden bör väl inte ha betydelse? Känns bara obekvämt att inte ansluta nollan i handsken. Eller är det helt fel att göra det om den inte används?
(Får givetvis förutsätta att nollan inte är ansluten felaktigt i motorn, det har ju fungerat hittills, men det vet jag i morgon.)
@Mikael,
Jo, klart jag kopplar nollan i väggen, Men vill även koppla nollan i handsken, att/om den inte är ansluten i andra änden bör väl inte ha betydelse? Känns bara obekvämt att inte ansluta nollan i handsken. Eller är det helt fel att göra det om den inte används?
(Får givetvis förutsätta att nollan inte är ansluten felaktigt i motorn, det har ju fungerat hittills, men det vet jag i morgon.)
Ja precis.
I handsken som går till motorn i sig kan du skippa att koppla in nollan. Den är ansluten till en apparat som inte behöver nolla.
Tar man någon gång i framtiden den stickproppen (med el utan sladd) till något annat bruk får man lösa det då.
Nu kan du, om du vill, använda en 4-ledar gummikabel mellan stickpropp och pump. Och en 5-ledar går också bra, man bara struntar i att koppla in det som inte ska.
I handsken som går till motorn i sig kan du skippa att koppla in nollan. Den är ansluten till en apparat som inte behöver nolla.
Tar man någon gång i framtiden den stickproppen (med el utan sladd) till något annat bruk får man lösa det då.
Nu kan du, om du vill, använda en 4-ledar gummikabel mellan stickpropp och pump. Och en 5-ledar går också bra, man bara struntar i att koppla in det som inte ska.
Det borde inte vara några problem att montera ett femhåls cee don eftersom det är femledare i plåthandsken. Men vid bytet skall det kontrolleras att alla är kablar anslutna i centralen och har korrekt funktion d.v.s gul/ grön som skyddsjord, blå som nolla, svarta och brun som fasledare.
Man kan lossa mittskruven på pumpen för att rotationsriktning.
Man kan lossa mittskruven på pumpen för att rotationsriktning.
Redigerat:
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Mikael, Peter HAR nolla i uttaget, han har lagt ut en FÄRGbild i första inlägget, eller åtminstone finns det en blå tråd där.
Prutte
Prutte
Det finns väl inget krav på motorskydd...det är väl för sin egen del vid ev fasbortfall.
Om jag minns rätt så är mitten skruven på pumpen för att mer motionera själva pumpen, inte ändra riktning...Tobbe_3 skrev:Det borde inte vara några problem att montera ett femhåls cee don eftersom det är femledare i plåthandsken. Men vid bytet skall det kontrolleras att alla är kablar anslutna i centralen och har korrekt funktion d.v.s gul/ grön som skyddsjord, blå som nolla, svarta och brun som fasledare.
Man kan lossa mittskruven på pumpen för att rotationsriktning.
Det är en pump....
Det börjar bli mycket nu...
För det första, som jag nämner i första inlägget kommer jag koppla precis som tidigare. Alltså använda alla trådar. Jag har redan mätt och Skyddsjord och Nolla är korrekta likaså de tre faserna. Att nollan troligen inte är kopplad i motorn ser jag inte om avgörande för att inte koppla den i handsken.
@Odjuret.
Jag tror Tobbe menade att man kan öppna för att se rotationsriktning? Vet dock inte om det är praktiskt genomförbart. Den skruven är så vitt jag vet till att lufta pumpen med. Men visst kanske man ser axeln men att avgöra rotationen blir nog svårt. Oavsett så är jag inte orolig för det då jag kopplar identiskt som tidigare och pumpen fungerar nog inte jättebra om den går baklänges så det lär snart visa sig om pannan stiger i temp
För det första, som jag nämner i första inlägget kommer jag koppla precis som tidigare. Alltså använda alla trådar. Jag har redan mätt och Skyddsjord och Nolla är korrekta likaså de tre faserna. Att nollan troligen inte är kopplad i motorn ser jag inte om avgörande för att inte koppla den i handsken.
@Odjuret.
Jag tror Tobbe menade att man kan öppna för att se rotationsriktning? Vet dock inte om det är praktiskt genomförbart. Den skruven är så vitt jag vet till att lufta pumpen med. Men visst kanske man ser axeln men att avgöra rotationen blir nog svårt. Oavsett så är jag inte orolig för det då jag kopplar identiskt som tidigare och pumpen fungerar nog inte jättebra om den går baklänges så det lär snart visa sig om pannan stiger i temp
Koppla in nollan i uttaget,
Koppla inte in nollan i stickproppen.
Om du ändå kopplar in nollan i stickproppen se då till att den blir ordentligt isolerad i pumpen med tex en "u-båt"
Det går fint att ta bort "proppen"/stora centrum skruven vid drift. för att se om pumpen roterar åt rätt håll, med hjälp av en mejsel som man sätter mot den rorerande axeln i hålet så känner man åt vilket håll den roterar. lite läckvatten kan dock komma ut. se till att du inte bränner dej på vattnet om du har hög temp i systemet.
Lämpligt att prova rotationsriktning vid kall anläggning.
Koppla inte in nollan i stickproppen.
Om du ändå kopplar in nollan i stickproppen se då till att den blir ordentligt isolerad i pumpen med tex en "u-båt"
Det går fint att ta bort "proppen"/stora centrum skruven vid drift. för att se om pumpen roterar åt rätt håll, med hjälp av en mejsel som man sätter mot den rorerande axeln i hålet så känner man åt vilket håll den roterar. lite läckvatten kan dock komma ut. se till att du inte bränner dej på vattnet om du har hög temp i systemet.
Lämpligt att prova rotationsriktning vid kall anläggning.
Krav på motorskydd eller inte?
har en svag aning om någon gräns på 0,5kW.
Har alltid installerat motorskydd till fast anslutna motorer om de inte styrs av frekvensomriktare som har överlastfunktion.
Kanske har installerat motorskydd helt i onödan på de minsta motorerna,
men jag har iaf inte gjort något fel.
Kikade på grundfos hemsida hittade bara en pump där det står i klartext att motorskydd inte behövs.
har en svag aning om någon gräns på 0,5kW.
Har alltid installerat motorskydd till fast anslutna motorer om de inte styrs av frekvensomriktare som har överlastfunktion.
Kanske har installerat motorskydd helt i onödan på de minsta motorerna,
Kikade på grundfos hemsida hittade bara en pump där det står i klartext att motorskydd inte behövs.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Skaffa något liknande denna http://www.kjell.com/sortiment/el/verktyg/matinstrument/spanningsprovare/fluke-t90-spanningsprovare-p48332 Fluke T90, testa rotation innan du ändrar något.
Gör jobbet, testa rotation igen innan du slår till brytaren. Samr övriga spänningsmätningar. Sen kan du slå till och kolla så pumpen går som den ska.
Gör jobbet, testa rotation igen innan du slår till brytaren. Samr övriga spänningsmätningar. Sen kan du slå till och kolla så pumpen går som den ska.
Redigerat:
Du behöver inget skydd till den pumpen, hur ser det ut i anslutningslådan? Brukar vara inbyggt termoskydd i såna småpumpar, men vill du sätta ett externt ska det isf ha inställningsområde som täcker 0.72 A.
Tex: http://www.malmbergs.com/frmProductDisplay_new.aspx?item=3119874
Tex: http://www.malmbergs.com/frmProductDisplay_new.aspx?item=3119874
