Anna-B
Hej!
Renoveringsrookie behöver hjälp.
Lägenheten ligger i ett hus från 1910, och hittills har hantverkarna (som jag lejt ut all annan renovering på) stött på alla möjliga material i andra väggar.

I garderoben (där jag slitit ut gamla trähyllor tillsammans med mastodontspikar) verkar det vara två olika material. Kloasongväggar (?) på långsidan och något (aningen mindre löst material?) på kortsidorna. Kratrarna är nu igenspacklat och ELFA-bärskenor ska upp.

Men: jag vet inte vad jag kommer möta på några centimeter in (innanför det som jag tror är puts, rätta mig gärna om jag har fel?) + att jag är skraj att det blir knas. (Tror dock inte tegel för jag såg inget rött pulver när jag drog ut spikarna, men jag kan ha fel).

Så:
- Slagborr utan slag, är det korrekt?
- Betongborr i två storlekar (börja med mindre först säger google) - eller bör jag använda något annat?
- Det medföljer skruvar (6 cm + plugg, bifogar bild), funkar/räcker det eller ska jag köpa några andra/längre?

Evigt tacksam för hjälp!
Mvh,
livrädd förstagångsborrare :)

Hand håller gammal trähylla med en stor spik, mot bakgrund av en skadad vägg med spikhål och igenspacklade kratrar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skadad vägg med igenspacklat hål och synliga träspikar, sprickor i putsen.
Skapa konto
Nyligen igenspacklad vägg med ojämn yta och synliga spår efter utdragna spikar i ett äldre hus.
Skapa konto
En skruv bredvid en blå plugg på ett bord, planerade att användas för montering på vägg.
Skapa konto

Anna-B Anna-B skrev:
Hej!
Renoveringsrookie behöver hjälp.
Lägenheten ligger i ett hus från 1910, och hittills har hantverkarna (som jag lejt ut all annan renovering på) stött på alla möjliga material i andra väggar.

I garderoben (där jag slitit ut gamla trähyllor tillsammans med mastodontspikar) verkar det vara två olika material. Kloasongväggar (?) på långsidan och något (aningen mindre löst material?) på kortsidorna. Kratrarna är nu igenspacklat och ELFA-bärskenor ska upp.

Men: jag vet inte vad jag kommer möta på några centimeter in (innanför det som jag tror är puts, rätta mig gärna om jag har fel?) + att jag är skraj att det blir knas. (Tror dock inte tegel för jag såg inget rött pulver när jag drog ut spikarna, men jag kan ha fel).

Så:
- Slagborr utan slag, är det korrekt?
- Betongborr i två storlekar (börja med mindre först säger google) - eller bör jag använda något annat?
- Det medföljer skruvar (6 cm + plugg, bifogar bild), funkar/räcker det eller ska jag köpa några andra/längre?

Evigt tacksam för hjälp!
Mvh,
livrädd förstagångsborrare :)

[bild][bild] [bild][bild]
Borra (utan slag som sagt) med ett bra borr. Alltid bra att börja med mindre diameter.

Det finns plugg som fäster bättre i material som är av skiftande kvalitet. Kolla t.ex. Hornbach om du har nå'n i närheten.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.