Tomture61
P Pågatåg skrev:
Stämmer mycket av det du skriver. Däremot har den kört fast och stannat på grenar som inte direkt är stora utan snarare små pinnar. Det kan ju vara värt att veta om man har träd på tomten.
Tror nog att utan fyrhjulsdrift + små hjul i fram blir minsta grop / hinder en stor utmaning för vilken robotklippare som helst .
Luba har dock både breda och rellativt stora hjul , med drivning på alla fyra .
Råkade själv ut för att min Luba började klättra över ett brunnslock på min gräsmatta , ca 40-50 mm hög .
Lät inge bra när knivarna började hacka i metall :rofl:
Det är nu en "No Go Zone"
 
Hur pass "cloud dependent" är Segways system?

Kan den klippa utan tillgång till internet (eller deras servrar). Kan man kommunicera app -> klippare utan?

Och hur mycket kan man göra utan app?
 
n_sandstrom n_sandstrom skrev:
Hur pass "cloud dependent" är Segways system?

Kan den klippa utan tillgång till internet (eller deras servrar). Kan man kommunicera app -> klippare utan?

Och hur mycket kan man göra utan app?
Utan appen är du körd. Det är den du styr allt i inkl mappa zoner. Jag har en större variant med 4g och behöver inte tänka på wifi när den klipper. Bara när jag ska ta ner uppdateringar. Tror det är en god idé att basen når wifi.
 
P Pågatåg skrev:
Utan appen är du körd. Det är den du styr allt i inkl mappa zoner. Jag har en större variant med 4g och behöver inte tänka på wifi när den klipper. Bara när jag ska ta ner uppdateringar. Tror det är en god idé att basen når wifi.
Testade att ta ner appen nu, den blockas såklart av en obligatorisk inloggningsskärm.

Så utan Segways servrar är man mer eller mindre körd.
Som Neato-ägare blir man lite skeptisk 😅
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
n_sandstrom n_sandstrom skrev:
Testade att ta ner appen nu, den blockas såklart av en obligatorisk inloggningsskärm.

Så utan Segways servrar är man mer eller mindre körd.
Som Neato-ägare blir man lite skeptisk 😅
Yes, så är det.
 
Är ju lite coolt med RTK och kamera ändå.

Har ett par funderingar, kanske mest om i-modellerna som inte så många hunnit skaffa än, men är kanske ganska likt.


Vad händer om den får slut på batteri under klippning?

Har sett lite vaga antydningar om att den kanske.
* Gör om hela kantklipningen efter den laddat.
* Åker till laddaren och gör inget mer fören nästa dags schema.


Har också läst kommentarer om att no-move zones inte kan skapas nära varandra eller nära områdeskanten.
Vad innebär nära?
 
Tomture61
n_sandstrom n_sandstrom skrev:
Är ju lite coolt med RTK och kamera ändå.

Har ett par funderingar, kanske mest om i-modellerna som inte så många hunnit skaffa än, men är kanske ganska likt.


Vad händer om den får slut på batteri under klippning?

Har sett lite vaga antydningar om att den kanske.
* Gör om hela kantklipningen efter den laddat.
* Åker till laddaren och gör inget mer fören nästa dags schema.


Har också läst kommentarer om att no-move zones inte kan skapas nära varandra eller nära områdeskanten.
Vad innebär nära?
Förstår inte vilket fabrikat du åsyftar på "i-modellerna" 🤔

Kan enbart referera till min egen , Luba .
Klipparen återvänder för laddning när batteriet behöver laddas .
När den är klar med detta fortsätter klippningen där den avslutade .
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Förstår inte vilket fabrikat du åsyftar på "i-modellerna" 🤔

Kan enbart referera till min egen , Luba .
Klipparen återvänder för laddning när batteriet behöver laddas .
När den är klar med detta fortsätter klippningen där den avslutade .
Om du funderar på vilken tråd jag skriver i så kan du kanske gissa 😝
 
Tomture61
n_sandstrom n_sandstrom skrev:
Om du funderar på vilken tråd jag skriver i så kan du kanske gissa 😝
Skrev jag ngt du inte förstår ?
För att referera mig själv " Förstår inte vilket fabrikat du åsyftar på "i-modellerna"

Vet ej hur du lyckades få till det till " Om du funderar på vilken tråd jag skriver i "
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Skrev jag ngt du inte förstår ?
För att referera mig själv " Förstår inte vilket fabrikat du åsyftar på "i-modellerna"

Vet ej hur du lyckades få till det till " Om du funderar på vilken tråd jag skriver i "
Men för i h*.
Jag ställer en fråga i en Segway-tråd, och du förstår inte vilken tillverkare jag syftar på?
 
  • Haha
Tomture61
  • Laddar…
Tomture61
n_sandstrom n_sandstrom skrev:
Men för i h*.
Jag ställer en fråga i en Segway-tråd, och du förstår inte vilken tillverkare jag syftar på?
Vet ej om du har uppmärksammat att det skrivs om olika märken / fabrikat .
I denna tråd 😉

Förstår mig inte riktigt på din aggressiva stil .....
Man ställer en ganska enkel fråga , och du lackar ur .....
 
n_sandstrom n_sandstrom skrev:
Är ju lite coolt med RTK och kamera ändå.

Har ett par funderingar, kanske mest om i-modellerna som inte så många hunnit skaffa än, men är kanske ganska likt.


Vad händer om den får slut på batteri under klippning?

Har sett lite vaga antydningar om att den kanske.
* Gör om hela kantklipningen efter den laddat.
* Åker till laddaren och gör inget mer fören nästa dags schema.


Har också läst kommentarer om att no-move zones inte kan skapas nära varandra eller nära områdeskanten.
Vad innebär nära?
Jag har ingen erfarenhet av modellerna men jag har en H3000 eller vad de nu heter.

Om den får slut på batteri? Jag antar att den stannar? :) skämt åsido, jag har aldrig varit med om det faktiskt. Klipparen går ju tillbaka till landen med god marginal så jag har schemalagt tre klippsessionerom dagen. Jag är inne på andra året nu och jag glömmer i princip bort att jag har den. Den bara sköter sig själv. Det är väl när bladen ska bytas jag behöver bry mig typ.

Klipparen behöver kunna köra mellan zonen och kanten, annars är det inte ett stort problem. Och i så fall är det ju bara att låta zonen ingå i kanten tänker jag. Kan ladda upp en bild på en zon som ligger väldigt nära så kan du avgöra själv.
 
  • Skärmdump av gräsklippningszoner nära kanten på en robotgräsklippares kartläggningsapp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
n_sandstrom
  • Laddar…
P Pågatåg skrev:
Klipparen går ju tillbaka till landen med god marginal så jag har schemalagt tre klippsessionerom dagen. Jag är inne på andra året nu och jag glömmer i princip bort att jag har den. Den bara sköter sig själv. Det är väl när bladen ska bytas jag behöver bry mig typ.

Klipparen behöver kunna köra mellan zonen och kanten, annars är det inte ett stort problem. Och i så fall är det ju bara att låta zonen ingå i kanten tänker jag. Kan ladda upp en bild på en zon som ligger väldigt nära så kan du avgöra själv.
Det är det där som gör mig lite fundersam. Tar klippsessionen altså slut ifall batteriet blir lågt?
Så att man måste schemalägga den fler gången och den börjar om från start igen?

Om den behöver 3 laddningar för att täcka min tomt, behövs det då 3 schemalaggda klippningar som leder till 3 varv runt kanten?


Svårt att se hur små saker är på en karta utan skala 😝
Men vi har nog som minst 120 cm, det borde inte vara nåt problem antar jag.
 
n_sandstrom n_sandstrom skrev:
Det är det där som gör mig lite fundersam. Tar klippsessionen altså slut ifall batteriet blir lågt?
Så att man måste schemalägga den fler gången och den börjar om från start igen?

Om den behöver 3 laddningar för att täcka min tomt, behövs det då 3 schemalaggda klippningar som leder till 3 varv runt kanten?


Svårt att se hur små saker är på en karta utan skala 😝
Men vi har nog som minst 120 cm, det borde inte vara nåt problem antar jag.
Den börjar inte om från början utan den fortsätter givetvis från den där slutade. Osäker på hur det är vid manuell klippning men det använder jag aldrig så svårt att säga något utan att ha provat.

Du kan schemalägga ett schema och den går tillbaka till stationen när det återstår 20% batteri (tror jag). Därefter fortsätter den givetvis där den slutade, men kruxet är att den då måste ladda till 90% innan den kör vidare om jag förstått det rätt. Så anledningen till att jag har tre schemaläggningar är för att jag vill låta den gå tillbaka tidigare och på så vis minimerar jag nertiden. Jag klipper ju aldrig på natten t.ex. så jag vill säkerställa att så mycket klipps under dagen som möjligt och då är det bättre att låta den vila nån timme mellan varven.
 
Testade lite nu ikväll. Går utmärkt att köra manuellt på befintlig klippning också. Man kan välja om man vill börja om eller om den ska fortsätta köra på befintlig klippning.

15% verkar det vara som den går tillbaka till laddstationen på och 90% för att återuppta arbetet om man låter den köra ner på den batteritiden.

Kom en intressant uppdatering idag också som lägger till ett driftläge "effektiv klippning" som tydligen gör att roboten kör 12% fortare och vänder snabbare. Ska utvärdera och se om det är något att ha eller om jag kör vidare med standardinställningen (om jag orkar). :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.