Principen om obehörig vinst är en självständig rättsprincip. Den tillämpas ibland som stöd för återfående av felaktigt utbetalda pengar (exempelvis om någon råkar sätta in pengar på fel konto). Det behöver inte vara brott inblandat för att principen ska bli tillämplig.

Nu säger inte jag att det är en enkel och ofta tillämpad rättsprincip men bl.a. den kan vara det enda som krävs för att Securitas skulle kunna göra livet surt för TS om de anser att frågan är viktig för dem. I TS fall är det ju ännu enklare för Securitas eftersom det troligtvis är en enkel sak för dem att visa på kopplingen till TS avtal med spanska Securitas och därmed lyckas styrka varifrån skyltarna kom från första början (efter TS inte har lämnat tillbaka dem) och att TS var (eller borde ha varit) medveten om vilka regler som gällde.

En rättelse, det är securitas direct och inte securitas som gäller mina skyltar. Rätt skall vara rätt.
Med tanke på det osäkra rättsläget tror jag numera mest på min egna 4 lingon skylt :) Tror nog att busarna int tar hänsyn till hur många lingon det finns på skylten :)

Excel
Herc skrev:
En rättelse, det är securitas direct och inte securitas som gäller mina skyltar. Rätt skall vara rätt.
Med tanke på det osäkra rättsläget tror jag numera mest på min egna 4 lingon skylt :) Tror nog att busarna int tar hänsyn till hur många lingon det finns på skylten :)
Bra val :)

J
Äh, jag har svårt att tro att Securias kommer lägga så stor undersökning på detta att de hittar att du var kund i spanien. Om de ens kommer tillbaka, jag skulle tro de bad dig ta bort dekalerna och sen gick till nästa kund och sen hem och dricka kaffe... Vi pratar om ett par dekaler, det är inte så att TS har startat upp ett tryckeri som gör dekaler eller nån slags pirattjänst. Det är inte ok att köra 113km/h på motorväg eller gå mot röd gubbe, men inte håller vi på och oroar oss om det nån gång hänt... Vanta och se.

Att sätta 4 lingon på en skylt eller köpa skylten på claes ohlsson signalerar att du helt säkert INTE har en väktarkoppling.

• Gilla
santos
  • Laddar…
Om nu TS värderar skyltarna så högt varför då inte betala 300kr i månaden för äkta skyltaroch dessutom få ett larm på köpet?

• Gilla
hsd
  • Laddar…
Varför skall man ha väktarkoppling? Vi som bor på landet får nog vänta måånga minuter på väktaren, som inte får göra någonting mer än att spika för det trasiga fönstret. Även om tjuven är kvar i huset får han inte göra något gripande.
Och Kling och Klang har tydligen lite annat att pyssla med i sverige nu för tiden.

• Gilla
santos och 1 till
  • Laddar…
J
...vi kör larm med koppling till larmcentral, men inte fria utryckningar, utan de ringer innan de skickar väktare. Betydligt billigare än vanligt abonnemang, Anledning, vi har ingen nära vän eller släkting som bor i närheten, man vill inte ringa grannarna mitt i natten om man är bortrest. Får vi ett larm när vi är bortresta så kan vi välja att ringa nån granne eller låta väktare kolla vad som hänt. Larmet har kameror och allt annat som ett larm kostar, dyrare i installation, men man tjänar rätt snabbt igen pengarna (givet att man inte får falsklarm för ofta, dvs flera gånger per år). På landet är väl kontakten med grannar större och viktigare, så där är det nog ett bättre val...

Herc skrev:
Även om tjuven är kvar i huset får han inte göra något gripande.
Får och får, det är ju inte så att det är förbjudet. Har personligen varit med om minst 2 tillfällen då väktare eller väktare+polis haffat tjyvarna på plats. Däremot är det ett arbetsmiljöproblem som gör att de oftast inte ingriper.

harry73 skrev:
Det är väldigt långsökt, fortsätter vi på detta spår, blir det här en ny byggställning :)

Kan någon väcka KnockOnWood?:rolleyes:
Hejsan, jag har tillfälligt vaknat upp ur vintersömnen i idet. Vad gäller det?

Bor själv "in the middle of nowhere" dit varken Posten eller UPS hittar utan att ringa efter en vägbeskrivning. Så varken larm eller skyltar har känts så aktuellt.

Men vad var det där med byggställning? Har jag gjort bort mig nu igen :o

hsd
detta syftar säkert på långtjatet om byggställningen i en annan tråd.........;)

Bara för att jag kommit över en ICA eller COOP skylt så kan jag väl inte skruva upp den ovanför mitt skjul och börja sälja mat.
Det är väl klart att man inte skall renommésnylta bara för att man kan.
Spela dum går ju men hur dum vill man verka?

harry73
Stämmer det var det jag syftade på ;)
Och du har inte gjort bort dig KoW, men trevligt att se dig

A:son :) Nu är det så att jag äger larmet (deckare etc plus skyltar ) varför skall tre lingon ha någonting med mitt larm att göra. Tänker då på den svenska avdelningen.

Mikael_L
A:son skrev:
Bara för att jag kommit över en ICA eller COOP skylt så kan jag väl inte skruva upp den ovanför mitt skjul och börja sälja mat.
Nu ligger tråden under juridik-forumet.
Så då måste väl svaret bli att
"man vill väl verka tillräckligt dum, för att domslutet ska gynna en!"

:D :cool:

A:son skrev:
Om man inte har läst hela tråden och börjar göra smartass-inlägg så verkar man ganska dum iallafall.

Vi har för länge sedan konstaterat att varumärkeslagen skulle vara tillämplig om tex ett larmföretag började använda securitas skyltar, ungefär som i din liknelse. I detta fall är det dock en privatperson som använder en skylt utan näringsverksamhet och då är det inte applicerbart.

Plåthuset har ju indikerat att andra lagar skulle kunna vara tillämpliga, men ej heller dessa har något med ditt exempel att göra, så tänk om och tänk rätt och posta ett nytt inlägg.

• Gilla
Excel
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.