38 005 läst ·
138 svar
38k läst
138 svar
Securitasskyltar
Ja herre jisses, vilket är det som diskuteras menar du. Att TS som uppenbarligen har gjort förändring (klipps bort spanska tel nr) av skyltar för att dom skall verka svenska och att det därmed skulle vara legitimt?
Köpt skyltar på loppis, skall man vara rättshaverist på riktigt så har loppisen sålt något som dom inte har rätt att sälja, eftersom det troligtvis inte är Securitas som lämnat dom på loppisen för försäljning och köparen kan nog inte hävda god tro eftersom det begreppet nästan inte finns längre.
Så det som diskuteras är helt enkelt bara en massa tjat om ingenting egentligen.
Däremot är jag övertygad om att Securitas fullständigt skiter i om TS plockar bort skyltarna eller inte det var nog endast en påpekan från en nasare av hemlarm som ville vara viktig.
Köpt skyltar på loppis, skall man vara rättshaverist på riktigt så har loppisen sålt något som dom inte har rätt att sälja, eftersom det troligtvis inte är Securitas som lämnat dom på loppisen för försäljning och köparen kan nog inte hävda god tro eftersom det begreppet nästan inte finns längre.
Så det som diskuteras är helt enkelt bara en massa tjat om ingenting egentligen.
Däremot är jag övertygad om att Securitas fullständigt skiter i om TS plockar bort skyltarna eller inte det var nog endast en påpekan från en nasare av hemlarm som ville vara viktig.
Du menar att man inte får klippa i en securitasskylt? :what:cecar33 skrev:Ja herre jisses, vilket är det som diskuteras menar du. Att TS som uppenbarligen har gjort förändring (klipps bort spanska tel nr) av skyltar för att dom skall verka svenska och att det därmed skulle vara legitimt?
En loppis eller loppmarknad kan bestå av att antal antal privatpersoner samlas under ett tak får att sälja vidare barnkläder, bestick och annan skit tex. securitasskyltar osv... På vilket sätt är det reglerat i lag att securitasskyltar inte får säljas på en loppis? :banghead:
Av tråden framgår det också att en representant från tre lingon att hade synpunkter på skyltarna...
Herregud, alla skyltarna som finns ägs av Securitas såvida dom inte har lämnat in dessa till en loppis så handlar du rent logiskt med stöldgods. Sen om detta är fjantigt eller larvigt är en helt annan sak.Excel skrev:Du menar att man inte får klippa i en securitasskylt? :what:
En loppis eller loppmarknad kan bestå av att antal antal privatpersoner samlas under ett tak får att sälja vidare barnkläder, bestick och annan skit tex. securitasskyltar osv... På vilket sätt är det reglerat i lag att securitasskyltar inte får säljas på en loppis? :banghead:
Av tråden framgår det också att en representant från tre lingon att hade synpunkter på skyltarna...
Ännu en tråd som ballar ur..urk
Det verkar vara ett återkommande problem att juridiska frågeställningar där endast det faktiska juridiska läget eftersöks inte kan diskuteras utan att "folk" känner att dom måste torgföra sina egna subjektiva uppfattningar ifrågan. I synnerhet verkar det vara så att man måste raljera i frågan och beskriva hur dumt det är, när lagen skiljer sig från den egna subjektiva uppfattningen.......
För egen del tycker jag det är intressant att förstå det juridiska läget, det som faktiskt gäller, oavsett vad grannar, näringsidkare, säljare och kunder tycker i frågan.
För egen del tycker jag det är intressant att förstå det juridiska läget, det som faktiskt gäller, oavsett vad grannar, näringsidkare, säljare och kunder tycker i frågan.
"Rätt troligt" eller logiskt håller inte. Securitas måste ju bevisa att det skett en stöld av skyltarna.Dr.L skrev:Herregud, alla skyltarna som finns ägs av Securitas såvida dom inte har lämnat in dessa till en loppis så handlar du rent logiskt med stöldgods. Sen om detta är fjantigt eller larvigt är en helt annan sak.rätt troligt att avtalet ser liknande inom Securitas i Europa.
Ännu en tråd som ballar ur..urk
Teoretiskt kan jag köpt skyltarna i Nordkorea eller av en fabrik i kina eller ett tryckeri på Kuba.
Som en annan nämnde måste man ju raljera för att försöka få poletten att ramla ned.
Kan någon förklara vad det svenska avtalet säger?
Jag förstår att jag måste sätta upp skylterna enligt securitas riktlinjer när jag ingår ett avtal.
När jag avslutar avtalet ska jag avlägsna skyltar.
Om securitas begär tillbaka skyltar ska jag ge dom tillbaka.
Om securitas inte begär dom tilbaka, vad händer då? När tillfaller de mig så att jag till exempel får slänga dom, eller sälja på loppis eller sätta på mitt hus i utlandet?
För det kan inte vara så att jag ska spara dom i all evighet tills det behagar securitas att begära dom tillbaka.
Jag förstår att jag måste sätta upp skylterna enligt securitas riktlinjer när jag ingår ett avtal.
När jag avslutar avtalet ska jag avlägsna skyltar.
Om securitas begär tillbaka skyltar ska jag ge dom tillbaka.
Om securitas inte begär dom tilbaka, vad händer då? När tillfaller de mig så att jag till exempel får slänga dom, eller sälja på loppis eller sätta på mitt hus i utlandet?
För det kan inte vara så att jag ska spara dom i all evighet tills det behagar securitas att begära dom tillbaka.
Det är antagligen en bedömmningsfråga. Jag tror att du förväntas hålla dekalerna ngon månad eller så, sedan kan du göra vad du vill med dom. Och detta visar också med tydlighet att det kan finnas hur många securitas dekaler på marknaden som helst, utan att det är stöldgods.
Jag sprider inga myter, jag har inte nämnt "god tro" alls tidigare.bossebyggarn skrev:
Jag förstår inte vad det har med den grundläggande frågeställningen att göra?
Möjligtvis om någon bevisligen har köpt stulna skyltar, och det har inte framkommit att någon gjort detta i tråden
Vi har ju redan fastslagit att man kan inneha skyltar utan att dessa är stulna.
Men du har rätt, jag är ingen jurist och är därför inte trovärdig alls. Det är just därför jag efterlyser lämpligt lagrum där även jag som lekman kan bedömma om det är det är olagligt att sätta upp securitas skyltar. Hittils har inte detta framkommit förrutom egna åsikter i frågan, här diskuteras den juridiska aspekten.
Om nu allas subjektiva åsikter ska diskuteras bör en ny tråd skapas som behandlar den etiska aspekten.
Det vore kul att ställa frågan här http://www.lawline.se/ och höra vad dom säger 
En parts äger som huvudregel rätt att överlåta sina rättigheter i ett avtal, i det här fallet rätten till skyltarna, till tredje part. Som jag skrev ovan är det alltså väldigt enkelt för spanska Securitas att överlåta sina rättigheter till svenska Securitas (eller annat bolag som de samarbetar med) som kan driva deras rätt. Jag skulle alltså inte lägga alltför stor vikt vid att TS ingått avtalet med ett spanskt bolag. Vill de driva ärendet så kommer partsställningen inte möta något reellt hinder.MathiasS skrev:1. Trådskaparen har ingått avtal med Securitas i spanien och har nu uppmanats att ta ner sina spanska skyltar monterade på ett hus i sverige. Inget avtal med Securitas i sverige finns. Vad kan med stöd av lag eller avtal krävas av trådskaparen?
[...]
Ingen av dessa frågeställningar hjälps direkt av Securitas svenska avtal eftersom ingen i dessa två fall ingått i detta avtal.