Byggahus.se

Securitasskyltar

1. AndersPS
    Renoverare · Skåne · 1 745 inlägg

AndersPS

Renoverare
    Varför vill man ha spanska larmskyltar? Mest praktiskt för den som funderar på att göra inbrott, det lär väl ta några timmar innan den spanska väktaren kommer iaf :D

Sluta tramsa och ta ner skyltarna, så slipper du massor av potentiellt tjafs.

2. H
    Medlem · Valencia Halland · 216 inlägg

Herc

Medlem
    Har nu bestämt mig.Kommer att tillverka en skylt med fyra lingon och texten Securitate :)

3. A
    Medlem · Skåne · 41 inlägg

Apocalypsen

Medlem
    Vem tror ni polis/grannar mfl ringer och skäller på när kåken står och larmar efter inbrott om där sitter S-skyltar?
    Som då måste skicka en väktare som då måste försöka bena ut om det finns ett avtal eller inte. En väktare som måste överge faktiskt betalande kunder. Jag har all förståelse för att bolaget inte vill ha sina skyltar hos folk som inte har löpande avtal.

4. K
    Medlem · Halland · 16 inlägg

ksfbg

Medlem
    Får jag gissa att vi här pratar om Securitas Direct eller möjligen Verisure och inte Securitas?

Den enda relationen Securitas Direct / Verisure har med Securitas är att dom hyr rätten till lingonen. Det är dock inget dom marknadsför.

Vad skall dom göra, att dom ens reagerar är ju bara onödigt och dom har förmodligen förlorat dig som framtida kund för alltid.

5. D
    Medlem · landet · 737 inlägg

Dr.L

Medlem
    Intressant att vi ser på detta så olika. Jag tycker att det är en självklarhet att man inte har rätt att använda dig av ett varumärke som du inte har anslutit till den fastigheten för att utnyttja skyltens effekt dvs skrämma undan en potentiell tjuv. Som företag hade detta för mig varit en självklar skrivelse i kontraktet, dekaler och skyltar tillhör larmet och får endast användas på den fastighet som berörs av avtalet. Vid uppsägning återlämnas skyltar och dekaler plockas bort. Jag tvivlar till att man har rätt att använda ett företags logotype hur man vill, även som privatperson. Givetvis kan jag se det andra sidan av myntet också, vad gör ett par skyltar.. men som sagt, det är deras logga.

• Laddar…
  6. Excel
    Husägare · Dalarna · 1 070 inlägg

Excel

Husägare
    Jag tror man ringer ägaren till huset...

• Laddar…
  7. U
    Medlem · Norrbotten · 171 inlägg

ullak40

Medlem
    Läs vad som står i avtalet du skrev på när du köpte skyltarna. Har för mig det står där att skyltarna ska återlämnas om avtalet med dem upphör.
    Du skriver det larmar bara vid intrång, har du då kvar någon del av avtalet så borde du få ha kvar skyltarna, annars inte.

8. U
    Medlem · Norrbotten · 171 inlägg

ullak40

Medlem
    Om larmet går o du ej har något gällande avtal åker ingen väktare ut.
    Hör en privatperson att larmet går, vet de ju ej var de ska ringa, annat än om de vet vem som bor i huset, och har ditt nummer.
    Är din tanke då att skyltarna ska vara skrämselpropaganda ?
    Verkar så !

Redigerat 21 nov 2015 11:17
    • Laddar…
  9. J
    Medlem · stockholm · 4 180 inlägg

JohanLun

Medlem
    Självklart står det säkert så för den som i första hand fått skyltarna, men om skyltarna sitter där när man köper huset, eller man köper skyltarna på loppis då ska väl ända anledningen att man begår nåt fel isåfall vara att man borde veta att skyltarna tillhör securitas och inte får säljas. Om jag har en falsk rolexklocka på mig så kan inte polisen haffa mig eller ta tillbaka klockan, om jag tillverkar, importerar eller säljer falska rolexklockor är saken en annan. I detta fall har TS troligen gjort fel då ju han faktiskt i första hand fått skyltarna av securitas... Men det har jag svårt att tro att securitas vet. Oavsett, de kan ju alltid be om att få tillbaka skyltarna, men jag har svårt att se att de kan gå vidare och antingen själva eller med hjälp av rättsväsendet återkräva skyltarna. Ungefär som att om du i god tro har köpt en vara så får du behålla den.

Om jag kommit över en gammal GB glass gubbe eller flagga, får jag heller inte sätta upp den? Eller ett heiniken parasoll? Eller hänga upp en handduk det står red bull på i fönstret? Som privatperson tror jag att allt detta är tillåtet...

Ponera att skylten är "fastmålad" så man skadar sitt hus om man tar bort den, eller att man måste lägga massor av jobb på att skrapa bort klistermärket om det sitter mellan två rutor. Skulle inte tro att man tvingas till det.

Vad som är moraliskt rätt är en helt annan femma. Och vad securias vill är en tredje sak.

10. Excel
    Husägare · Dalarna · 1 070 inlägg

Excel

Husägare

Kunde inte skrivit det bättre själv :)

11. O
    Medlem · Västerbotten · 13 inlägg

OlofJK

Medlem
    Säkerhetsbolaget vill ha pengar av dig och av andra. Så därför lekar de mobbare mot de som inte betalar och har skyltar på sitt hus. Någon juridisk påföljd för detta kommer inte säkerhetsbolaget kunna utföra mot dig.

12. D

Dr.L

Medlem
    Fast det finns en uppenbar skillnad, skylten använder kunden för att dra nytta av den och varumärket. Knappast om jämförbart med ett parasoll med ett ölmärke på... Dessutom är väll "god tro" inte längre gällande?

13. MathiasS
    Medlem · Stockholm · 28 483 inlägg

MathiasS

Medlem
    Vi har ju redan "slagit fast" att det inte är ett problem att använda varumärket för detta syfte som privatperson. Vad man tycker om det är faktiskt rätt ointressant i detta sammanhang. Varumärkeslagen verkar gälla enbart näringsidkare.

• Laddar…
  14. D

Dr.L

Medlem
    Beror inte det på vad det står i kontraket kunden har tecknat i Spanien? :)

Redigerat 21 nov 2015 15:18
  15. MathiasS
    Medlem · Stockholm · 28 483 inlägg

MathiasS

Medlem
    För trådskaparens specifika skylt, ja.

För en securitasskylt vilken som helst som jag råkar ha i min ägo, nej.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.