Byggahus.se
Jag antar att TS skrev på ett avtal när han skaffade larmet i Spanien.

I det svenska avtalet står det så här:
Skyltar
23. SECURITAS standardskyltar skall sättas upp vid det larmade området. Skyltarna tillhör SECURITAS och
skall avlägsnas vid avtalets upphörande.
http://www.securitas.com/Global/Alert Services/Sweden/documents/Villkor Securitas Hemlarm.pdf

Jag gissar att det finns en liknande paragraf i det spanska avtalet. Men rent strikt bör det väl vara spanska Securitas som är motpart, och som kan begära att få tillbaka skyltarna. TS har inget avtal med svenska Securitas såvitt jag kan se av informationen här.

• Gilla
Jonas_123
  • Laddar…
kindvall skrev:
Jag antar att TS skrev på ett avtal när han skaffade larmet i Spanien.

I det svenska avtalet står det så här:
Skyltar
23. SECURITAS standardskyltar skall sättas upp vid det larmade området. Skyltarna tillhör SECURITAS och
skall avlägsnas vid avtalets upphörande.
[länk]

Jag gissar att det finns en liknande paragraf i det spanska avtalet. Men rent strikt bör det väl vara spanska Securitas som är motpart, och som kan begära att få tillbaka skyltarna. TS har inget avtal med svenska Securitas såvitt jag kan se av informationen här.
Och därmed har han förstört Securitas egendom...

• Gilla
Tokslut
  • Laddar…
kindvall skrev:
Jag skulle också bli förvånad om det inte finns motsvarande bestämmelse i det spanska avtalet. Securitas är ganska duktiga på att skydda sina immateriella rättigheter. Det är också en väldigt enkel sak för det spanska Securitas-bolaget att överlåta sina rättigheter till det svenska bolaget som kan driva kravet.

Securitas (och alla deras riktiga kunder för den delen) har ju också ett berättigat intresse att inte folk fulanvänder deras skyltar eftersom det urholkar skyddet för de som har riktiga larmsystem. Av den anledningen är det sannolikt att Securitas inte ger sig i första taget.

Eftersom inte heller jag tycker att TS bör använda skyltarna har jag ingen lust att tipsa om vad TS bör göra för att undvika problem.

• Gilla
Bjoern Abelsson och 6 till
  • Laddar…
Vare sig om dom har rätten på sin sida eller ej så är det ju inte konstigt att dom hotar för dom vill ju sälja avtal...

Om det inte finns något avtal med svenska Securitas gäller det ju inte att de äger den spanska skylten. Ett kontraktsbrott kan möjligen ha begåtts i Spanien om det står samma sak i det spanska avtalet.
Securitas brukar ju skicka ut exempel på sina skyltar som reklam i brevlådan, visserligen i papp. Dem kan man ju använda om man tycker de är snygga. Skyltarna gör ju gratis reklam så Securitas borde ju bara vara glada för tilltaget.
Vad tjyvarna tänker när de ser skyltarna kan man ju fråga sig. De signalerar väl mest att här finns det värdesaker och att det tar minst en kvart innan väktaren är här.

• Gilla
Harald Boye
  • Laddar…
imported_Benno skrev:
Vad tjyvarna tänker när de ser skyltarna kan man ju fråga sig. De signalerar väl mest att här finns det värdesaker och att det tar minst en kvart innan väktaren är här.
Poängen är ju just det att det ska få tjuvarna att välja grannhuset istället utan larm.

Excel
mexitegel skrev:
Poängen är ju just det att det ska få tjuvarna att välja grannhuset istället utan larm.
Det har ju framkommit att tjuvarna skiter i om det finns larm eller ej. Securitasvakten som kommer gör ju ändå inget. Vidare är de larm som marknadsförs mot oss konsumenter enkelt kan störas ut, men det är en helt annan fråga.

Tre lingon borde vara tacksamma med lite reklam :p

• Gilla
santos
  • Laddar…
Ett eventuellt spanskt avtal kan ju bara gälla den som tecknat det avtalet. Vi kan ju anta att det är mina skyltar som sitter på detta hus och jag har inte ingått i något avtal med detta vaktbolag. Hur jag fått tag på skyltarna kan ju diskuteras. Jag kan ju ha fått dom från någon mindre nogaräknad larminstallatör. Jag har nog fortfarande inte gjort något fel då.

engs
Hemmakatten
Det finns en rimlighet, och säkerhet för kunder, att Securitas har ensamrätt på sina skyltar.

• Gilla
Malin R
  • Laddar…
Hemmakatten skrev:
Det finns en rimlighet, och säkerhet för kunder, att Securitas har ensamrätt på sina skyltar.
Ja det kan man ju tycka. Men har dom den ensamrätten i verkligheten också? Är det verkligen nyttjandeförbud på skyltar man hittat? Det tvivlar jag på.

Det är som om volvo skulle kunna hindra mig från att sätta upp ett emblem från bilen på husväggen, eller på en bmw.

Hemmakatten
Nja, liknelsen haltar lite. Ett uppspikat Volvoemblem på väggen ger ingen speciell signal (förutom att du kanska var missnöjd med bilen, skrotat den och satt emblemet på väggen.

En larmdekal däremot signalerar att det finns ett skal/larmskydd för huset med eller utan kamera. Just den speciella larmskylten visar vilket bolag det handlar om. Ingen alls likhet med Volvoemblemet tycker jag.

• Gilla
Apocalypsen och 1 till
  • Laddar…
Ett förtydligande: Jag monterade ned mitt spanska larm (som jag äger) ock monterade det i mitt svenska hus.

Herc skrev:
Ett förtydligande: Jag monterade ned mitt spanska larm (som jag äger) ock monterade det i mitt svenska hus.
Det har vi förstått. Skylten äger du dock möjligen inte. Det beror på vad som står i det avtal du tecknade med Securitas i Spanien.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.