Vi har med funderat på larm, men känns som att vi har bott i hus i 15år utan minsta cykelstöld eller inbrott, och känns dyrt med 500:- skattade kr i månaden, blir det inbrott 1gång var 10'e år så billigt, sen söker det mest guld och diamanter, och som framför allt äldre har.

Funderat på att bygga nån form av husautomatik med Z-Wawe, då man kan se tex när ungarna kommer hem från skolan mm

Och den som vill in i huset, gör det i alla fall, då vaktbolaget tar 30-60min innan de kommer,
 
  • Gilla
geekling
  • Laddar…
Husqvarna220Ac skrev:
Vi har med funderat på larm, men känns som att vi har bott i hus i 15år utan minsta cykelstöld eller inbrott, och känns dyrt med 500:- skattade kr i månaden, blir det inbrott 1gång var 10'e år så billigt, sen söker det mest guld och diamanter, och som framför allt äldre har.

Funderat på att bygga nån form av husautomatik med Z-Wawe, då man kan se tex när ungarna kommer hem från skolan mm

Och den som vill in i huset, gör det i alla fall, då vaktbolaget tar 30-60min innan de kommer,
Så är det nog, men larmet har en avskräckande effekt.
Tjuven väljer nog grannen istället som inte har larm.
Men då är det kanske skyltningen som är viktig och inte själva larmet.:confused:

Att betala 500:-/månad känns ju dyrt.
Man kan komma betydligt billigare undan. Att vaktbolaget nog inte gör någon nytta i det akuta skedet dvs fångar tjuven är nog de flesta överens om, men dom åtgärdar/stänger så det inte blir följdskador på tex fastigheten (regnar in etc).
Sedan inte att förglömma; försäkringsbolaget ger i regel en bra rabatt på villaförsäkringen och lägre självrisk om man är uppkopplad till larmcentral, så nettokostnaden per månad blir lägre än det man betalar för själva bevakningen.

Känslan att fått sina prylar genomsökta och lämnade i oreda kan för många bli så traumatiskt att dom inte ens vill bo kvar utan får flytta. :(
 
Ingen som har konkreta siffror på vad försäkringsbolaget rabbaterar i självrisk och månadskostnad?
Antar att det beror rätt så mycket på statestik för det området man bor i?
 
JanneT5 skrev:
Ingen som har konkreta siffror på vad försäkringsbolaget rabbaterar i självrisk och månadskostnad?
Antar att det beror rätt så mycket på statestik för det området man bor i?
http://www.dn.se/ekonomi/din-ekonomi/larm-kan-ge-lagre-premie/
5-10% rabatt på delar av premien beroende på försäkringsbolag samt kombination av godkända lås och larm samt eventuellt slopad/reducerad självrisk.
I rena pengar så är det oftast inga stora belopp per år utan du betalar nog mer på en månad än vad du sparar genom sänkt årspremie.
Det bästa är att ringa ditt försäkringsbolag och fråga.
 
Redigerat:
JanneT5 skrev:
Ingen som har konkreta siffror på vad försäkringsbolaget rabbaterar i självrisk och månadskostnad?
Antar att det beror rätt så mycket på statestik för det området man bor i?
Årspremien skiftar säkerligen från bolag till bolag och även vilket område man bor i.

För min del har jag 5% rabatt på årspremien för brandlarm/rökdeckare kopplad till larmcentral och 10 % på årspremien för godkänt inbrottslarm kopplat till larmcentral.
Vad detta innebär i kronor och öre skiftar naturligtvis beroende på årspremien. :)
 
Har haft Sector Alarm nästan ett år nu, tog själv kontakt med dom.
Bra installatör, har också testat både dörrlarm och kameror, och det med bra resultat, enligt larmcentralen får dom bra bilder, med bra upplösning, inga suddiga bilder.
I mitt område är det enligt installatören Securitas som hjälper dom med väktarutryckningar, som dom har tydligen samarbete på flera orter.
Kontakten med larmcentralen fungerar bra, bara att ringa vid behov och när man vill göra självtest av prylarna.

Visst kostar det lite, men det är fria utryckningar, och så finns akutlarm också, om man tycker att det springer skummisar på tomten, som verkar vilja tvinga sig in.
Men det är främst brandskyddet som är viktigt.
 
Redigerat:
Vi hade Sector Alarm installerat för 3 år sedan. Året efter installation fick vi inbrott. Vi var inte hemma utan på kalas med tjo och tjim och hörde därför inte när larmcentralen motringde oss för att kolla läget. Kom hem och kände att det var kallt i huset. Gick runt och kollade om mycket riktigt, Nederdelen på altandörren var bortplockad. Huset igenomrotat.

Ringer genast polisen. Då dyker plötsligt väktaren upp allmänt obekväm. För att göra en lång historia kort, efter att ha kollat på mobilen så var det 40 minuter sen larmbolaget ringde.

Vi kom alltså hem innan väktaren varit där. Han försvann snabbt från platsen så jag själv fick säkra upp huset innan polisen kom.

På måndagen var Sector Alarm uppsagt med resterande bindningstid på larmet betalt tillbaka samt en kompensation.

Köpte sen ett eget larm som kopplas till oss själva samt grannar. Som någon skrev innan. Börjar det brinna så ska väktaren först åka till platsen för att konstatera brand?!
Får jag larm om brand på min mobil så ringer jag 112 direkt. Skulle det visa sig vara falsklarm så tar jag den kostnaden.
Vad är det? 5000? Med en årskostnad för Sector på 4500:- så kan jag ringa 112 på falsklarm 1 gång om året
 
Eller så ringerman grannarna och ber dem kolla om det brinner. Då borde kostnaden stanna på en flaska vin eller så.
 
När jag bygger eget larm nästa år så tänkte jag köpa 2-3 kameror för att kunna verifiera ev brand via mobilen och kunna ringa brandkåren direkt. Undrar om inte larmcentralen kollar sånt också. När det väl börjar brinna går det ju fort innan det är för sent.
 
Tanken är ju att larmcentralen ska via kamerorna kunna få direktbilder av eventuell tjyv eller brand/rök, och därifrån kunna ta första steget, kontakta rätt insats, och kontakta oss, får dom inte tag på någon av oss, så rings en av oss godkänd tredje person som vet var husfolket kan påträffas.
En väktare åker också direkt ut, för att kontrollera.

Nu har jag inte kunna testa detta i praktiken, men det är såhär det ska fungera, som man betalar för.
 
Det finns ju många olika aspekter att ta hänsyn till.
Jag hade Sektor Alarm hos mig ett par timmar där dom körde alla tips och tricks, MEN det var inget för mig och dom tackade för sig.

MEN IGEN, däremot så sålde jag in det åt mina gamla föräldrar (75år), där det verkligen fungerar superbra!
Dom tycker att det är värt varenda krona då dom känner sig mycket tryggare än tidigare samt att dom faktiskt har ett eget "trygghetslarm" helt plötsligt. Varje gång som dom morsan steker pannkakor så går brandvarnaren igång, och inom en minut så ringer deras larmtjänst och frågar vad som händer. :) :) :), så uppenbarligen fungerar tjänsten som tänkt. Skulle det hända något så ingen svarar vid larm så är det guld värt att någon åker dit rent fysiskt, och eftersom dom även har kameraövervakningen aktiverad så kan dom se vad som händer...

Deras villa ligger lite "inklämt" mot en allmäning, så jag är helt övertygad om att larmskyltarna avskräcker ordentligt, och med tanke på just "trygghetsbiten" så tycker jag lätt att det är värt månadskostnaden i deras fall.
 
Mikael_L
Ja det är ju väldigt mycket just den produkten som säljs "Trygghetskänsla".

Och inget egentligt fel med det. En del människor mår såpass mycket bättre att 5 lakan om året lätt är värt det.
 
roland53 skrev:
Så är det nog, men larmet har en avskräckande effekt.
Tjuven väljer nog grannen istället som inte har larm.
Men då är det kanske skyltningen som är viktig och inte själva larmet.:confused:

Att betala 500:-/månad känns ju dyrt.
Man kan komma betydligt billigare undan. Att vaktbolaget nog inte gör någon nytta i det akuta skedet dvs fångar tjuven är nog de flesta överens om, men dom åtgärdar/stänger så det inte blir följdskador på tex fastigheten (regnar in etc).
Sedan inte att förglömma; försäkringsbolaget ger i regel en bra rabatt på villaförsäkringen och lägre självrisk om man är uppkopplad till larmcentral, så nettokostnaden per månad blir lägre än det man betalar för själva bevakningen.

Känslan att fått sina prylar genomsökta och lämnade i oreda kan för många bli så traumatiskt att dom inte ens vill bo kvar utan får flytta. :(
Mm, vi hade inbrott för ca en månad sedan, och då hade vi bara bott i villan i tre månader. Vi var de där grannarna som tjuven valde, då typ alla andra grannarna har larm (verkar vara mycket vanligt här i området). Det ironiska var att jag strax efter inflytt började planera för en egen lösning som aldrig hann komma på plats, så nu blev det ett larm från Sector alarm istället. Precis som för tråd-skaparen bjöd de oss på startavgiften. Säljaren var påstridig som någon annan påpekade, men det var lugnt, jag hade ju vi det här laget koll på det mesta om vad jag behövde ändå. 350kr per månad är en lite kostnad för att slippa den obehagskänslan som infinner sig efter att någon har varit och rotat bland ens grejer.
 
  • Gilla
plutoorjan
  • Laddar…
Ja, jag beställde ju deras paket till slut. Jag har parallellt med det forskat på en egen variant och kommer sakta men säkert bygga min egen lösning, men det kommer nog ta ett halvår minst innan jag har allt det på plats. De kommer nästa vecka och installerar Sector alarm. Skönt att de inte har någon bindningstid - kommer avbryta så fort mitt eget klaffar - men fram till dess så känns det åtminstone lite bättre när man lämnar huset ett par veckor under jul.
 
Farligkorv skrev:
Ja, jag beställde ju deras paket till slut. Jag har parallellt med det forskat på en egen variant och kommer sakta men säkert bygga min egen lösning, men det kommer nog ta ett halvår minst innan jag har allt det på plats. De kommer nästa vecka och installerar Sector alarm. Skönt att de inte har någon bindningstid - kommer avbryta så fort mitt eget klaffar - men fram till dess så känns det åtminstone lite bättre när man lämnar huset ett par veckor under jul.
Jag har precis som dig tittat på att plocka ihop en egen lösning men funderar på Sector alarm tills vidare. Men med verkar väldigt dyrt att lägga på exempelvis extra magnetkontakter och äger man någonting av utrustningen som man betalar för initialt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.