96 527 läst ·
87 svar
97k läst
87 svar
Sector Alarm var precis här
Ni som har kamera i kombo med brandvarnare. Hur bra ser kameran egentligen? Ser den även lite rök på natten? Och täcker kameran hela huset eller hinner övervåningen brinna upp först innan kameran ser röken/lågorna?
Tack alla för input.
Jag märker nu när jag börjat nysta lite vilken djungel det här är - och man vill ju alltid ha "det bästa", till ett skäligt pris.
Jag tror jag går lite på lasses linje att köra på Sector Alarm nu initialt och under tiden så forskar jag vidare på eget projekt. Kasnke inte den mest ekonomiska lösningen, men om jag får god tid på mig att skräddarsy mitt eget larmsystem så vet jag att jag kommer bli nöjd, och under tiden så får jag prova på Sector och kankse lära mig nåt på köpet (aldrig haft larm förut).
Har försäkrat mig om nu att det inte blir några kosntar den dagen jag vill säga upp Sector (förutom att abonnemangstiden kan bli lite längre än 3 månader beronde på vilket kalenderdatum avtal tecknats).
Jag märker nu när jag börjat nysta lite vilken djungel det här är - och man vill ju alltid ha "det bästa", till ett skäligt pris.
Jag tror jag går lite på lasses linje att köra på Sector Alarm nu initialt och under tiden så forskar jag vidare på eget projekt. Kasnke inte den mest ekonomiska lösningen, men om jag får god tid på mig att skräddarsy mitt eget larmsystem så vet jag att jag kommer bli nöjd, och under tiden så får jag prova på Sector och kankse lära mig nåt på köpet (aldrig haft larm förut).
Har försäkrat mig om nu att det inte blir några kosntar den dagen jag vill säga upp Sector (förutom att abonnemangstiden kan bli lite längre än 3 månader beronde på vilket kalenderdatum avtal tecknats).
Och just som jag trodde jag bestämt mig så ringer jag http://www.verisure.se/ . Deras minsta paket verkar täcka behoven och dessutom äger man larmet. Dessvärre (enligt säljaren) så är det deras egna hårdvara, så frågan är om det är knepight att köpa till extrapryttlar i framtiden, vissa tekniskt kunniga kunder hade kopplat på allt möjligt enligt han jag pratade med.
Har också kikat på hemlarm och gardio verkar rätt intrassanta med kameror och låg månadskostnad. Nackdelen är väl att kamerainspelningen sparas i deras server och personligen hade jag vilja kunna spara klippen.
Blir väl antingen det eller vapenlicens+branddetektor. Skämtåsido är det inte alldeles lätt med alla beslut ett hus för med sig
.
Blir väl antingen det eller vapenlicens+branddetektor. Skämtåsido är det inte alldeles lätt med alla beslut ett hus för med sig
Du äger prylarna från Sector förutsatt att du betalat för dem. Jag tvivlar på att du äger prylarna från Verisure om de bjuder på dem.Farligkorv skrev:Och just som jag trodde jag bestämt mig så ringer jag [länk] . Deras minsta paket verkar täcka behoven och dessutom äger man larmet. Dessvärre (enligt säljaren) så är det deras egna hårdvara, så frågan är om det är knepight att köpa till extrapryttlar i framtiden, vissa tekniskt kunniga kunder hade kopplat på allt möjligt enligt han jag pratade med.
Det var precis det jag sa. Om du betalar är det dina prylar, bjuder däremot Sector på startpaketet så är det deras.Farligkorv skrev:
Jag tvivlar på att Verisure skulle ge bort det du får gratis om du efter ett halvår ångrar dig, men betalar du så är det dina prylar.
Nä självklart, tolkade det som att om de inte bjudit på paketet (som de inte alltid gör) så hade jag ägt prylarna, vilket fortfarande inte var fallet.jtl skrev:
Jag brukar rekommendera att istället för alla dessa bolag kontaktar en lokal larminstallatör som installerar ett larm som ni äger och sedan kan anslutas till önskad åtgärd.
Det kan låta dyrare om larminstallatören inte erbjuder köp med "avbetalning" men det blir alltid billigare i längden och oftast en betydligt bättre installation med bättre anpassad utrustning för just ditt objekt.
Hur duktiga är dessa säljare på larminstallationer och faktiska förhållanden, de flesta jag pratat med har endast gått en snabb säljkurs och kan knappt något om det dom säljer och hur det fungerar.
Fria utryckningar som är ett vanligt säljargument brukar lönas att titta extra på.
Vad är en fri utryckning och när övergår utryckningen till en åtgärd?
Har ni gjort en kostnads kalkyl över en 10år period och jämfört med en installation av ett larm från en fristående larminstallatör med eventuell åtgärd?
Köp aldrig säkerhet från dörrknackare utan ta själv kontakt med ett företag när ni är intresserade.
Det kan låta dyrare om larminstallatören inte erbjuder köp med "avbetalning" men det blir alltid billigare i längden och oftast en betydligt bättre installation med bättre anpassad utrustning för just ditt objekt.
Hur duktiga är dessa säljare på larminstallationer och faktiska förhållanden, de flesta jag pratat med har endast gått en snabb säljkurs och kan knappt något om det dom säljer och hur det fungerar.
Fria utryckningar som är ett vanligt säljargument brukar lönas att titta extra på.
Vad är en fri utryckning och när övergår utryckningen till en åtgärd?
Har ni gjort en kostnads kalkyl över en 10år period och jämfört med en installation av ett larm från en fristående larminstallatör med eventuell åtgärd?
Köp aldrig säkerhet från dörrknackare utan ta själv kontakt med ett företag när ni är intresserade.
Redigerat:
Håller med. Har själv ett bra larm installerat av godkänd operatör och betalt vid installationen. Kopplad till central men lite drygt 100 per månad istället. Betalt ett par falska utryckningar under 5 år. Så det har gått ihop sig med råge. Kom ihåg att om man kopplar till central så reduceras ofta hemförsäkringen. Jag har haft Sector men skulle aldrig gå på hög månadsavgift igen. Om jag hade valt Sector hade jag lagt ut ganska mycket mer under samma tid.
När de flesta har skaffat larm om några år så kommer säkert nästa bekymmer: De ligor som härjar går in ändå och slår helt enkelt sönder larm så ett nytt måste installeras. Bovarna får snabbt erfarenhet av hur lång tid det tar innan larm fixats från olika bolag, så då gör de återbesök efter x antal dagar och går in om det inte är någon hemma.
Känner de som bott i Syd-Afrika, tydligen helt hopplöst där, utom för larmfirmorna då som får mycket extra jobb.
Jag bor 2 mil från närmsta stad så slänga pengar på larm inkl avtal med väktarbolag är ju idioti. Om larmet går har väktaren bara hunnit halvvägs då han ovetandes möter tjuvarna..
Känner de som bott i Syd-Afrika, tydligen helt hopplöst där, utom för larmfirmorna då som får mycket extra jobb.
Jag bor 2 mil från närmsta stad så slänga pengar på larm inkl avtal med väktarbolag är ju idioti. Om larmet går har väktaren bara hunnit halvvägs då han ovetandes möter tjuvarna..
Jag har Verisure. Installerade deras nya larm förra vintern. Hade deras gamla larm tidigare. Äger larmet själv. Betalar en månadsavgift för serviceavtal, larmcentral och fria utryckningar. Tycker att det fungerar bra. Nackdelen är att det inte går att få ut signaler från det till hemautomationssystemet. Har rörelsedetektorer med kamera på både nedre och övre våningen, rökdetektorer samt värmedetektor.
Hos de flesta försäkringsbolag får man billigare premie om du har ett godkänt larm, väljer man en larmfirma får man ju det. Gör man installationen själv får man inget intyg på att det är ett godkänt larm.
Tycker att det är mycket värt med utryckningar och att de lappar igen krossade fönster eller liknande. Inte så roligt om det är 20 grader kallt och det står öppet.
Hos de flesta försäkringsbolag får man billigare premie om du har ett godkänt larm, väljer man en larmfirma får man ju det. Gör man installationen själv får man inget intyg på att det är ett godkänt larm.
Tycker att det är mycket värt med utryckningar och att de lappar igen krossade fönster eller liknande. Inte så roligt om det är 20 grader kallt och det står öppet.