cpalm skrev:
Nog för att bankerna är lönsamma, men om man skall göra en rättvis jämförelse mellan banker och andra branscher får man nog titta på kapitalsidan också, inte bara på resultatet.
Tja, det är bara att presentera siffrorna så som du vill räkna.

thomasx skrev:
Fast nu verkar det, om du ursäktar, vara rätt mycket skitsnack från din sida. Jag kollade Swedbanks rapport från 2000. Omsättning 24 miljarder, och rörelseresultat 9,3 miljarder.
Omsättning verkar inte vara ett vettigt mått för denna typ av verksamhet. Här är en analys av de största bankerna: http://langsiktiginvestering.se/2015/09/nagra-nya-bolag-till-bevakningslistan.html

ROI verkar inte överdrivet högt även om det inte alls är dåligt heller.

Du har ganska lätt för att kalla vad andra säger för skitsnack märker jag.

C
thomasx skrev:
Tja, det är bara att presentera siffrorna så som du vill räkna.
Tja, ta t.ex. ränteabilitet på eget kapital:
Swedbank: 13,07 %
Hennes & Mauritz: 38,13 %

injonil skrev:
Omsättning verkar inte vara ett vettigt mått för denna typ av verksamhet. Här är en analys av de största bankerna: [länk]

ROI verkar inte överdrivet högt även om det inte alls är dåligt heller.

Du har ganska lätt för att kalla vad andra säger för skitsnack märker jag.
När man bara kommer med lösa påståenden helt utan någon som helst faktauppbyggnad, och det vid en kontroll inte alls visar sig vara så som påstås, ja, då tycker jag att skitsnack ligger nära till hands.

Man kan räkna på många olika sätt, omsättning kontra ebit är ett av de allra vanligaste och den som oftast presenteras, t.ex. på allabolag.se som någon länkade, varför jag tog den varianten. Trots det påstod du att det inte var så för 15 år sedan. Men det var det ju.

Finansinspektionen skulle garanterat vara intresserade av en sådan historia - de vill att det ska vara ordning och reda hos instituten. Vill du inte gå riktigt så långt skulle du kunna börja med Konsumenternas Bank- och försäkringsbyrå: http://www.konsumenternas.se/om-oss/bank-och-finansbyran

cpalm skrev:
Tja, ta t.ex. ränteabilitet på eget kapital:
Swedbank: 13,07 %
Hennes & Mauritz: 38,13 %
Vilket är ett resultat av att Swedbank har ett större eget kapital, vilket är ett resultat av deras enorma vinster genom åren, som de vill fortsätta upprätthålla. Man ska ju inte glömma att det egna kapitalet byggs upp av föregående års vinster.
Så man kan säga att där träffade du huvudet på spiken ;)

Sedan är återigen frågan om H&M's resultat är representativt för den svenska detaljhandelsbranschen.

C
thomasx skrev:
Vilket är ett resultat av att Swedbank har ett större eget kapital, vilket är ett resultat av deras enorma vinster genom åren, som de vill fortsätta upprätthålla. Man ska ju inte glömma att det egna kapitalet byggs upp av föregående års vinster.
Så man kan säga att där träffade du huvudet på spiken ;)
Helt rätt. Du verkar dock missa på vilket sätt det har betydelse för jämförelsen.

Kollade just, de har gjort exakt samma "misstag" på mitt SEB-konto...

• Gilla
leffe-e och 2 till
  • Laddar…
C
Malino skrev:
Kollade just, de har gjort exakt samma "misstag" på mitt SEB-konto...
Också delat/gemensamt konto?

Duttarmajster
Min erfarenhet av storbanker och speciellt SEB är att de går inte misstag som gynnar dem, de gör kalkylerade risker om de kan suga ut mer pengar och komma undan med det. Kalkylen visar alltid att kunderna är för lata, fega och dumma för att kräva ersättning och ursäkt eller ännu bättre byta bank.

Byt bank oftare!

Duttarmajster skrev:
Min erfarenhet av storbanker och speciellt SEB är att de går inte misstag som gynnar dem, de gör kalkylerade risker om de kan suga ut mer pengar och komma undan med det. Kalkylen visar alltid att kunderna är för lata, fega och dumma för att kräva ersättning och ursäkt eller ännu bättre byta bank.

Byt bank oftare!
Så tänkte jag också, men nu har Seb mer än väl kompenserat mig för sina misstag.😁

image.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
leffe-e
  • Laddar…
Peter2400 skrev:
Så tänkte jag också, men nu har Seb mer än väl kompenserat mig för sina misstag.😁

[bild]
De kompenserade dig med 0 kr? Schysst.

• Gilla
leffe-e
  • Laddar…
thomasx skrev:
Tja, jag vet inte vilka andra branscher du tänker på, men Swedbank hade 2014 en omsättning på 39 miljarder och en EBIT på 21 miljarder. Vilka andra branscher uppvisar sådana resultat, menar du? Kan du ens nämna en enda bransch?
Hantverkare tjänar betydligt mer pengar!!!

hantverkare1 skrev:
Hantverkare tjänar betydligt mer pengar!!!
Jag erkänner, där fick du mig! ;)

Vår bank har också gjort samma sak vid upprepade tillfällen.
I början sa de att det var ett misstag och att det inte skulle hända igen, andra-tredje gången så sa dom att dom var schyssta som gav oss våra kort gratis, 4 gången så betalade jag snällt men sa samtidigt upp korten som vi förövrigt inte använder så dom får inte en femte gång att göra rätt...

• Gilla
Peter2400
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.