9 842 läst ·
60 svar
10k läst
60 svar
Se upp för Blocket.se och några tips
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Det måste ju vara så eftersom vem som helst som uppfyller de krav jag skrev ner har rätt att få F-skatt och är du anställd har du rätt att få FA-skatt om du...falegname skrev:
...har för avsikt att bedriva näringsverksamhet.
...bedriver näringsverksamhet.
...har lämnat inkomstdeklaration samt redovisat dina skatter & avgifter.
De två första är ju självklara eftersom det är därför du söker om F eller FA-skatt, så det är ju i princip bara den sista punkten som får det att falla...
Sen kompromissar inte jag när du är så envis som du är för jag anser fortfarande och kommer alltid att anse att ett företag utan F-skatt eller FA-skatt är oseriöst !!
Enda anledningen till att detta saknas är att personen som driver näringsverksamheten inte har rätt till att inneha F-skatt eller FA-skatt och har man inte den rättigheten så tyder det på oegentligheter och fifflande för annars finns inga hinder att få denna.
Nog hade det varit positivare för Svensson om de kunde känns sig trygga med att företaget de vill anlita innehar en F-skattsedel så de inte själva riskerar hamna i problem...
Redigerat:
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Sen hade det bästa varit att det ändrades i lagen så vi hade sluppit allt myglande känns det som.
Idag kan vem som helst starta ett "låtsasföretag" utan att anmäla detta någonstans...
Köra och göra arbeten och uppge att de innehar F-skatt...
Skita fullständigt att betala in både moms och skatter...för de är ju inte reggade någonstans.
FÖR... hur många Svensson kollar verkligen upp att den som utför arbetet innehar en F-skatt !!?
Hur många ber att få se den...
Det räcker ju inte att bara kolla upp det på internetsidor som "allabolag" då den s.k hantverkaren eller vem det än må vara kan köra på ett företagsnamn som redan finns och som har F-skatt och annat...
Själva F- eller FA-skattsedeln kan bara den som har företaget visa upp !
MEN...detta tänker inte många på !
Sååååå....
Det enklaste sättet att klara sig som kund är att verkligen be att få se F-skattsedeln av den som ska utföra tjänster åt en för då kan man vara trygg med att företagaren sköter sina ekonomiska åttagande på ett seriöst sätt.
Dock hade det ju underlättat för Svensson att slippa sitta och sålla agnarna från vetet på siter som Blocket m.fl.
Idag kan vem som helst starta ett "låtsasföretag" utan att anmäla detta någonstans...
Köra och göra arbeten och uppge att de innehar F-skatt...
Skita fullständigt att betala in både moms och skatter...för de är ju inte reggade någonstans.
FÖR... hur många Svensson kollar verkligen upp att den som utför arbetet innehar en F-skatt !!?
Hur många ber att få se den...
Det räcker ju inte att bara kolla upp det på internetsidor som "allabolag" då den s.k hantverkaren eller vem det än må vara kan köra på ett företagsnamn som redan finns och som har F-skatt och annat...
Själva F- eller FA-skattsedeln kan bara den som har företaget visa upp !
MEN...detta tänker inte många på !
Sååååå....
Det enklaste sättet att klara sig som kund är att verkligen be att få se F-skattsedeln av den som ska utföra tjänster åt en för då kan man vara trygg med att företagaren sköter sina ekonomiska åttagande på ett seriöst sätt.
Dock hade det ju underlättat för Svensson att slippa sitta och sålla agnarna från vetet på siter som Blocket m.fl.
Redigerat:
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Det skulle väl möjligtvis vara om man är anställd som intern på Kumla eller nåt efter att man undanhållit skatter för farbror staten...Dalbotös skrev:
Men jag låter nimajneb svara på detta istället utan att spekulera för han är ju självutnämnd expert i denna tråden har jag fått en känsla av...
...och han om någon borde ju veta vad han arbetar med.
Jissus Paul vad jag är besviken på dig!!
Tidigare hade jag respekt för dig o din firma men efter att att ha läst dina shortcommings inom bänkskivor och skatterätt så har du fallit som en sten i kvicksand.
Att påstå att jag sitter på Kumlanstalten är årets lågvattenmärke och jag har och därför fört över frågan till en av mina juridiska vänner för att bedöma om det är värt att slösa tid på att processa.
Jag hoppas verkligen att du inte ska får problem runt detta då du uppenbarligen gör ett skapligt jobb i att skruva ihop IKEA stommar i Skånetrakten, även om du inte kan fixa till rediga bänkskivor.
Varför kunde du bara inte lagt ner ditt tjat för några trimmar sedan, då hade du ju sluppit denna debatt. Jag lider verkligen med dig.
Tidigare hade jag respekt för dig o din firma men efter att att ha läst dina shortcommings inom bänkskivor och skatterätt så har du fallit som en sten i kvicksand.
Att påstå att jag sitter på Kumlanstalten är årets lågvattenmärke och jag har och därför fört över frågan till en av mina juridiska vänner för att bedöma om det är värt att slösa tid på att processa.
Jag hoppas verkligen att du inte ska får problem runt detta då du uppenbarligen gör ett skapligt jobb i att skruva ihop IKEA stommar i Skånetrakten, även om du inte kan fixa till rediga bänkskivor.
Varför kunde du bara inte lagt ner ditt tjat för några trimmar sedan, då hade du ju sluppit denna debatt. Jag lider verkligen med dig.
Om du slår upp reglerna för att bedriva näringsverksamhet på SKV.SE så blir det självklart varför.Dalbotös skrev:
Många här på forumet har svårt för lite svåra svenska ord speciellt om dom blir längre än 6 bokstäver så please ha förstående för detta.
Men du tycks ju vara en Smart tjej så jag kan tipsa dig lite some en hemils varför jag inte kan få F-skatt---
Kontentan av SKV beslut var att då jag redan idag upprätthåller ett välbetalt lönerabete på heltid så menar SKV att det inte finns substans för att "Nimajneb" skall kunna bedriva en långsiktig daglig verksamhet inom XXX i vinstsyfte.
Eftersom SKV har helt rätt är det inte möjligt att överklaga, men jag ansökte med helt öppna kort då det skattetekniskt är ganska OK att vara F-skattad. Att det sedan finns en massa fifflare som missbrukar F-skattesedeln o moms registreringen lämnar vi därhän.
Låt alla skenheliga F-skattebetalare rannsaka sig själva utan att vi ska blanda oss i.
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Då är vi nog på samma nivå då för jag är ju ganska besviken på dig med eftersom du som annars bedriver ganska seriösa diskussioner, i denna tråd helt spårat ur och inte kan se något positivt i det som tråden handlar om. :|Nimajneb skrev:Jissus Paul vad jag är besviken på dig!!
Jag har aldrig utnämnt mig som expert inom skatterätt utan läser helt enkelt bara innantill vad som gäller för att få skaffa sig F- och FA-skatten...
Kommentaren med "Kumla" var inte personligt riktad utan mer ett led i att försöka få fram att den vanligaste anledningen till att man inte får bedriva näringsverksamhet är just därför att man inte skött sina åtagande tidigare...
Detta betyder naturligtvis inte ordagrant att man måste sitta på Kumla, men som vanligt i denna tråden vänder du på allting till din egen fördel som urban också skrev innan.
Du hoppar ju över de delar som tar emot att svara på... eller som är positiva för att det skulle underlättat i djungeln för Svensson.
Fortfarande med dina förklaringar borde du ha rättighet till en FA-skatt om du uppfyller de tre punkterna, men visst ska det som du skriver drivas varaktigt och med vinstsyfte för att det ska räknas som näringsverksamhet och för att du ska ha rätt till F-skatt...
Dock såg jag det som en självklarhet att din tanke var detta. :blushing:
I annat fall ser jag inte det som att man startar ett företag (och kör utan F-skatt) utan man bedriver en hobbyverksamhet...
...och tillbaka till trådens mening så är det ingen som vill hindra varken dig , Kalle, Gunnar, Martin eller någon annan att bedriva hobbyverksamhet och annonsera om detta någonstans.
MEN...då borde man inte annonsera som "företagare" heller utan som privatperson.
Var påhoppet om Ikeastommar & bänkskivor passar in i detta vet jag inte, och jag vet inte vad du syftar på heller men det känns ju samtidigt helt ointressant i en tråd som handlar om ifall "företag" utan F-skatt borde få annonsera på Blocket eller inte...:blushing:
Redigerat:
Det var inte så att du sökte FA-skatt inom det område du har en A-skatt? Jag tycker ju inte direkt att jag är lågavlönad inom min A-skatt men skatteverket såg då inga problem alls att ge mig en FA-skatt då F-delen låg i ett skilt område från A-delen.Nimajneb skrev:
Medlem
· Västerbotten
· 309 inlägg
Råkade snava över detta i en annan tråd:
http://www.byggahus.se/forum/politik/154848-i-morgon-20-00-gar-taget-2.htmlNimajneb skrev:Men om vi har ett parti som driver skattehöjning som enda lösning och att denna skattehöjning skall hamna hos bi(e)edragstagare
Ska man vara riktigt elak så är det väl bara att titta efter vem som röstat på VPK..
Gör sedan en "Ubbe" och anmäl din granne för fifrfel då han enligt Ubbelogiken måste vara fifflare då ahn inte röstat som Ubbe. (Ubbe problemet debatteras i en annan tråd)
Alltså jag har försökt hålla mig ifrån den här tråden (och också lyckats) men kan nu inte hålla mig.
Jag är inte hantverkare eller på något sätt anser att jag vill bedriva en stasipolitisk diktatur där jag vill hänga ut andra människor som vill tjäna pengar vid sidan av. Jag kommer själv ifrån en diktatur där Securitate jobbade hårt med angivare MEN däremot tycker jag att man som den stora annonsören som Blocket.se faktiskt är skulle kunna göra den mertjänsten att kategorisera bättre.
Blocket har i vissa led valt att samarbeta med företag för att motverka försäljning av kopior etc (t.ex att Peak m.fl har marknadsansvariga som tillsammans med blocket granskar annonser för att förhindra annonsering av plagiat). Detta trots att det rent marknadsrättsligt inte förpliktas av blocket att utföra denna tjänst åt externa företag så har man valt denna ståndpunkt från Blocket.se
Varför skall man då inte kunna göra en ståndpunkt att anse att de som skall annonsera som företag under Blocket.se skall kunna uppvisa en F eller FA skattesedel och helst i mina ögon även en företagsförsäkring innehållande en ansvarsdel. Detta för att tydliggöra för konsument att denna firma kan komma och utföra tjänster precis som man själv förväntar sig. Om man av någon anledning vill utföra tjänster utan dessa kriterier så konkurrerar man i mina ögon ändå inte med företag då man erbjuder samma tjänster kanske men inte under samma premisser.
Då konkurrerar man med vanliga hemmafixare eller privatpersoner då konsumenten står med det arbetsrättsliga ansvaret, man står som ansvarig för inbetalning av eventuella avgifter/moms för detta arbete, ROT avdrag är inte tillbörligt i detta fall och dessutom så är man ansvarig för arbetsmiljön för den man anställer på dessa premisser. Alltså har man egentligen i mina ögon anställt en privatperson för att utföra en tjänst. Absolut inget fel i detta och ingenting man skall hindra men det finns en alltför stor sannolikhet att en konsument inte förstår skillnaden och därför tycker jag att det kan vara en tjänst som Blocket.se kan göra. Detta är något som i mina ögon är en tjänst gentemot MIG som konsument och inte gentemot de annonserande företagen även om de självklart också kanske kan dra nytta av att man tydliggör gränsen...
MVH Lorant
Jag är inte hantverkare eller på något sätt anser att jag vill bedriva en stasipolitisk diktatur där jag vill hänga ut andra människor som vill tjäna pengar vid sidan av. Jag kommer själv ifrån en diktatur där Securitate jobbade hårt med angivare MEN däremot tycker jag att man som den stora annonsören som Blocket.se faktiskt är skulle kunna göra den mertjänsten att kategorisera bättre.
Blocket har i vissa led valt att samarbeta med företag för att motverka försäljning av kopior etc (t.ex att Peak m.fl har marknadsansvariga som tillsammans med blocket granskar annonser för att förhindra annonsering av plagiat). Detta trots att det rent marknadsrättsligt inte förpliktas av blocket att utföra denna tjänst åt externa företag så har man valt denna ståndpunkt från Blocket.se
Varför skall man då inte kunna göra en ståndpunkt att anse att de som skall annonsera som företag under Blocket.se skall kunna uppvisa en F eller FA skattesedel och helst i mina ögon även en företagsförsäkring innehållande en ansvarsdel. Detta för att tydliggöra för konsument att denna firma kan komma och utföra tjänster precis som man själv förväntar sig. Om man av någon anledning vill utföra tjänster utan dessa kriterier så konkurrerar man i mina ögon ändå inte med företag då man erbjuder samma tjänster kanske men inte under samma premisser.
Då konkurrerar man med vanliga hemmafixare eller privatpersoner då konsumenten står med det arbetsrättsliga ansvaret, man står som ansvarig för inbetalning av eventuella avgifter/moms för detta arbete, ROT avdrag är inte tillbörligt i detta fall och dessutom så är man ansvarig för arbetsmiljön för den man anställer på dessa premisser. Alltså har man egentligen i mina ögon anställt en privatperson för att utföra en tjänst. Absolut inget fel i detta och ingenting man skall hindra men det finns en alltför stor sannolikhet att en konsument inte förstår skillnaden och därför tycker jag att det kan vara en tjänst som Blocket.se kan göra. Detta är något som i mina ögon är en tjänst gentemot MIG som konsument och inte gentemot de annonserande företagen även om de självklart också kanske kan dra nytta av att man tydliggör gränsen...
MVH Lorant
Min gissning är att det helt enkelt är just så att SKV bedömde att du inte hade för avsikt/möjlighet att avsätta den tid eller energi som krävs för att kunna bedriiva en långsiktig daglig verksamhet i vinstsyfte. Absolut inget fel i detta och då kan man i mina ögon bedriva verksamheten på en mer hobbybetonad nivå utan FA-skattesedel och kanske utan några försäkringar etc. Men då tycker jag också att man egentligen kan annonsera sina tjänster som privatperson eftersom man utför dem under samma rättsliga grunder som en sådan. Det innebär att det kan bedömas som att beställaren skall betala alla eventuella avgifter till skatteverket själv och endast utbetala lönedelen för tjänsten till dig. Det finns då ingen arbetsgivare med principalansvar för de tjänster som utför utan konsumenten har endast det skydd som kan åtnjutas i skadeståndsrätten gentemot privatperson utan möjlighet till uppbackande av eventuella försäkringar utan skall då räkna med att din personliga likviditet skall räcka till för eventuella reklamationer.Nimajneb skrev:Om du slår upp reglerna för att bedriva näringsverksamhet på SKV.SE så blir det självklart varför.
Många här på forumet har svårt för lite svåra svenska ord speciellt om dom blir längre än 6 bokstäver så please ha förstående för detta.
Men du tycks ju vara en Smart tjej så jag kan tipsa dig lite some en hemils varför jag inte kan få F-skatt---
Kontentan av SKV beslut var att då jag redan idag upprätthåller ett välbetalt lönerabete på heltid så menar SKV att det inte finns substans för att "Nimajneb" skall kunna bedriva en långsiktig daglig verksamhet inom XXX i vinstsyfte.
Eftersom SKV har helt rätt är det inte möjligt att överklaga, men jag ansökte med helt öppna kort då det skattetekniskt är ganska OK att vara F-skattad. Att det sedan finns en massa fifflare som missbrukar F-skattesedeln o moms registreringen lämnar vi därhän.
Låt alla skenheliga F-skattebetalare rannsaka sig själva utan att vi ska blanda oss i.![]()
Om du annonserar som vanlig privatperson (även om du använder ditt firmanamn) så har jag haft lättare möjlighet att förstå att det inte är ett företag jag förhandlar med, Blocket.se har åtminstone gjort sin beskärda del av att kategorisera upp sina annonser
Detta är min ståndpunkt iaf och med det inte sagt att man aldrig bör anställa någon som inte uppfyller alla dessa premisser utan bara att det är positivt om man motverkar möjligheterna till missförstånd
MVH Lorant
Administrator
· Skåne
· 8 665 inlägg
Jag har rensat lite i den här tråden och flyttar den till Övrigt, eftersom det är mest hantverkare som diskuterar här. Tänk på att diskutera sakligt och föra diskussionen framåt.
Jag tror vi har kommit till slutet av debatten.
1. Vi är på det klara med att dom flesta inte kan få F-skatt för sin sidoverksamhet om den är marginell.
2. Vi vet att det inte är lagkrav på F-skatt för företag men att det är en klar fördel att ha för både kund företagare.
3. Vi är oense om företag utan F-skatt skall förbjudas att annonsera på Blocket eller om det räcker att det finns angivet i annonsen.
Jag har full respekt för dom som promotar förbud även om jag själv är en sådan som alltid försöker undvika att skapa förbudsregler oavsett om det handlar om uppfostran, arbete, familj eller politik.
1. Vi är på det klara med att dom flesta inte kan få F-skatt för sin sidoverksamhet om den är marginell.
2. Vi vet att det inte är lagkrav på F-skatt för företag men att det är en klar fördel att ha för både kund företagare.
3. Vi är oense om företag utan F-skatt skall förbjudas att annonsera på Blocket eller om det räcker att det finns angivet i annonsen.
Jag har full respekt för dom som promotar förbud även om jag själv är en sådan som alltid försöker undvika att skapa förbudsregler oavsett om det handlar om uppfostran, arbete, familj eller politik.