Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Jag kan komplettera med att Blocket.se ännu inte tagit bort de tre annonser som jag anmälde för drygt två veckor sedan. Jag är av den uppfattningen att Blocket.se inte bryr sig om köparna.

Jag hoppas verkligen inte att Blocket ska börja gå in med en jättestab för att kolla varje enskild annons. Det är ju för tusan en anslagstavla och det är upp till köpare o säljare att komma överens och dessa parter får ta det juridiska ansvaret.

Att däremot förhindra handel av olagliga produkter är rätt (knark, barm vapen etc)

Självklart skall Blocket.se inte stödja kriminell verksamhet.

Snickar-Urban skrev:
Självklart skall Blocket.se inte stödja kriminell verksamhet.
Vi har en rättstat där vi inte tillåter privata företag eller privatpersoner att döma individer för kriminell handling.

Lösningen är då att vi låter Polisen göra en utredning om varje annons på blocket, finns misstanke om brott så skall detta hanteras av domstol.
q(;^;)p

Med ditt synsätt så skulle aldrig tex ett forum som detta kunna existera.

Om vi tar dina exempel från ovan så vet jag inte på vilka juridiska grunder dessa annonsörer skulle kunna fällas i domstol för sina annonser.

Nimajneb skrev:
Vi har en rättstat där vi inte tillåter privata företag eller privatpersoner att döma individer för kriminell handling.
Alldeles riktigt och så skall det förbli tycker jag men det har inte med den här saken att göra. Det handlar inte om att döma någon.

Lösningen är då att vi låter Polisen göra en utredning om varje annons på blocket, finns misstanke om brott så skall detta hanteras av domstol.
q(;^;)p
Jag tror att du har missuppfattat altihop. Det handlar om att försvåra att brott begås. Blocket.se underlättar istället, tyvärr.

Hur menar du att mitt synsätt är?

Om vi tar dina exempel från ovan så vet jag inte på vilka juridiska grunder dessa annonsörer skulle kunna fällas i domstol för sina annonser.
Annonserna i sig är inte olagliga men företag/hantverkare som säger sig utföra arbeten skall som minimum ha F-skatt och betala moms. Annars finns det risk för att kunden får betala företagarens skatter.
Går de dessutom ut med att de kan göra ROT-avdrag så blåser de kunderna rejält.

Nimajneb skrev:

q(;^;)p

Nu är ju innehållet i första meningen inte helt sant, vi är redan där, så första steget i riktning mot ditt inlägg är redan taget...

I grund o botten är vi säkert överens men i sakfrågan runt annonserna så tycker du att dom inte är OK för att du anser att individerna bakom planerar ett skattebrott ,men jag tror inte detta planerande är olagligt samt att vare sig du eller jag har kompetensen att bedöma detta.

eran skrev:
Nu är ju innehållet i första meningen inte helt sant, vi är redan där, så första steget i riktning mot ditt inlägg är redan taget...
Förklara gärna närmare

Nimajneb skrev:
I grund o botten är vi säkert överens men i sakfrågan runt annonserna så tycker du att dom inte är OK för att du anser att individerna bakom planerar ett skattebrott ,men jag tror inte detta planerande är olagligt samt att vare sig du eller jag har kompetensen att bedöma detta.
Jag är mycket kompetent att bedöma detta.
Jag har kollat upp dessa företag mycket noga. Skatteverket, bolagsverket, SHJ (Svensk Handelstidning Justitia), "Alla Bolag" m.fl.
De företag jag har anmält är så tydligt oseriösa att det inte är någon svårighet att upptäcka det.
Skatteverket har bekräftat och gör utredningar.

Alltså: Om en person annonserar om att göra arbeten och uppger ett företag som har fått indragen F-skatt, så inser nog de flesta att det är fel utan att kompetensen behöver vara så hög.

Snickar-Urban skrev:
Jag är mycket kompetent att bedöma detta.
Jag har kollat upp dessa företag mycket noga. Skatteverket, bolagsverket, SHJ (Svensk Handelstidning Justitia), "Alla Bolag" m.fl.
De företag jag har anmält är så tydligt oseriösa att det inte är någon svårighet att upptäcka det.
Skatteverket har bekräftat och gör utredningar.

Alltså: Om en person annonserar om att göra arbeten och uppger ett företag som har fått indragen F-skatt, så inser nog de flesta att det är fel utan att kompetensen behöver vara så hög.
OK

du har kompetensen att skvallra o spionera på dina grannar men det betyder inte att du har kompetensen att Döma en person för eventuella framtida brott och det är ju vad tråden handlar om.
Lite soppolis över det hela.;)

Om du har gått mot röd gubbe en gång så kan det väl inte vara OK om jag ringer Polisen o säger att du måste ha husarrest för att inte upprepa brottet.

Jag tycker du ska reflektera lite över ditt agerande, vill du ha ett samhälle där alla misstänker alla och skvallrar på varandra? Jag har vänner från forna Stasi-DDR så jag vet vad det innebär.

Back2topic.

Små okända firmor ska man naturligtvis vara lite aktsam med oberoende om man hitta dom på Blocket eller ryktesvägen. Jag som köpare får ta mitt fulla ansvar innan kontrakt skrives. Jag ser inga möjligheter att gå o stämma blocket 5år senare pga av någon "olagligt" som firman gjort.

Nimajneb: Jag inser att bemöta dig är lite meningslöst. Du vrider till hela diskussionen lite så du får anklaga mig för saker som jag inte hävdar.
Jag kan bara se tre anledningar till detta: Du agerar Troll, eller så har du svårt för att tillgodogöra dig text, eller så begriper du i grunden inte vad det hela handlar om.

Paul-Staffanstorp
Nimajneb skrev:
OK

du har kompetensen att skvallra o spionera på dina grannar men det betyder inte att du har kompetensen att Döma en person för eventuella framtida brott och det är ju vad tråden handlar om.
Lite soppolis över det hela.;)

Om du har gått mot röd gubbe en gång så kan det väl inte vara OK om jag ringer Polisen o säger att du måste ha husarrest för att inte upprepa brottet.

Jag tycker du ska reflektera lite över ditt agerande, vill du ha ett samhälle där alla misstänker alla och skvallrar på varandra? Jag har vänner från forna Stasi-DDR så jag vet vad det innebär.

Back2topic.

Små okända firmor ska man naturligtvis vara lite aktsam med oberoende om man hitta dom på Blocket eller ryktesvägen. Jag som köpare får ta mitt fulla ansvar innan kontrakt skrives. Jag ser inga möjligheter att gå o stämma blocket 5år senare pga av någon "olagligt" som firman gjort.
Små firmor är oftast okända och får oftast sina arbeten ryktesvägen p.g.a att de är mer skötsamma för att kunna överleva då det är deras levebröd.

Stora företag har en massa anställda som oftast inte bryr sig på samma sätt om att vårda kunderna, så jag kan inte tycka att man ska vara mindre aktsam vad det gäller de större företagen.

Detta är min åsikt i ämnet.

Dessutom förstår jag inte vad problemet är med att Blocket kunde kolla så att de företag som lägger in annonser innehar F-skatt och är reg. för moms innan annonsen godkänns. :rolleyes:

Hur svårt ska det behöva vara !? :S

Blocket är ju väldigt snabba att ta bort annonser som inte stämmer i övrigt.

Precis, det handlar ju bara att städa i eget bo, att tillse att dom som lägger upp annonserna följer användarvillkoren. precis som när forumpoliserna är ute här och röjer.....;0)

Jahadu Urban... våra värderingar går tydligen inte ihop:S

du är stolt över över detta:
De företag jag har anmält...
medans jag inte alls gillar dessa Stasifasoner

Du är sur på blocket för att dom i din sinevärld förmedlar något olagligt:
Efter att kollat upp 6st hantverkare på Blocket.se så fann jag att tre av dem inte hade F-skatt. Jag anmälde dem till Blocket.se i tisdags och de finns fortfarande kvar.
Det finns ingen lag som säger att dom måste ha F-Skattesedel. Om jag tex som tycker det är småkul o snickra lite skulle annonsera på blocket o bedriva lite hobbyverksamhet så har jag inte ens rätt att få en F-skattesedel!
Mao kan vi skrota det där med F-skattesedel snacket?

Paul:
att småfirmor ofta erbjuder en bättre service i snitt kan vara sant i vissa branscher men här syftade vi snarare på om småfirmornas bokföring.

Pappskallen;
Det är väl just det som Blocket gör innan annonserna läggs ut.

Paul-Staffanstorp
Nimajneb skrev:
(1.)
Det finns ingen lag som säger att dom måste ha F-Skattesedel. Om jag tex som tycker det är småkul o snickra lite skulle annonsera på blocket o bedriva lite hobbyverksamhet så har jag inte ens rätt att få en F-skattesedel!
Mao kan vi skrota det där med F-skattesedel snacket?

(2.)
Paul:
att småfirmor ofta erbjuder en bättre service i snitt kan vara sant i vissa branscher men här syftade vi snarare på om småfirmornas bokföring.

(3.)
Pappskallen;
Det är väl just det som Blocket gör innan annonserna läggs ut.
Det står ju klart och tydligt i Blockets regler...

Tjänster: Annonserade tjänster måste följa de lagar och föreskrifter som finns i Sverige för respektive bransch. När du annonserar om tjänster måste du därför intyga att du följer dessa. Trafiktillstånd, F-skatt samt ansvarsförsäkringar kontrolleras av Svenska Flyttföretagarförbundet.

1. Alltså om man annonserar som företagare så ska man inneha F-skatt. :rolleyes:
Det finns något som heter FA-skatt också... ;)

2. Ok, så du påstår att småföretagare sköter sin bokföring sämre än större företag. q(;^;)p

3. Tydligen inte då det tydligen enligt TS förekommer företag som inte innehar F-skatt. :rolleyes:

- Snälla...

Kan du inte istället förklara på ett seriöst sätt vad du har emot att Blocket hade visat lite mer seriositet genom att kontrollera de företag som lägger in annonser så att de har F-skatt och är momsregistrerade så att det hade underlättat för Svensson...? :S

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.