Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Paul-Staffanstorp skrev:
Det står ju klart och tydligt i Blockets regler...

Tjänster: Annonserade tjänster måste följa de lagar och föreskrifter som finns i Sverige för respektive bransch. När du annonserar om tjänster måste du därför intyga att du följer dessa. Trafiktillstånd, F-skatt samt ansvarsförsäkringar kontrolleras av Svenska Flyttföretagarförbundet.

1. Alltså om man annonserar som företagare så ska man inneha F-skatt. :rolleyes:
Det finns något som heter FA-skatt också... ;)

2. Ok, så du påstår att småföretagare sköter sin bokföring sämre än större företag. q(;^;)p

3. Tydligen inte då det tydligen enligt TS förekommer företag som inte innehar F-skatt. :rolleyes:

- Snälla...

Kan du inte istället förklara på ett seriöst sätt vad du har emot att Blocket hade visat lite mer seriositet genom att kontrollera de företag som lägger in annonser så att de har F-skatt och är momsregistrerade så att det hade underlättat för Svensson...? :S
d^_^b

Sorry Paul, du brukar vara en klok o insiktsfull man men nu är du ute på hal is.;)

1. pga av att det förekommit mycket svartarbete inom "Flyttfirmesektorn" så har deras riksförbund bett Blocket att annonser som berör Flyttningstjänster att alla dessa annonser skall kontrolleras av Svenska Flyttföretagarförbundet INNAN dom läggs ut. Exakt vad du skriver.

2. TS påstår att han vet i förväg om en viss annonsör är en potentiell bedragare skattemässigt och har därmed anmält annonser till Blocket vilka helt korrekt har negligerats av Blocket. Min kommentar var mer saklig i den bemärkelsen att ett storföretag med egen ekonomiavdelning har bättre koll på bokföringen än en lite egen firma, man kan ju inte vara bäst på allt:D

3. Med tanke på TS Nick "Snickar-Urban" så trodde jag ju i min enfald att han jobbade med Snickeriverksamhet. Men uppenbarligen besitter du information att han jobbar och driver en Flyttfirma. Hur kunde jag vara så korkad att gå på den luringen. Det hade ju förenklat för alla parter om TS skrivit att det inte handlade om hantverkare i hantverkartråden.

"Snälla Paul"..;)

Jag kan inte förstå varför du vill stoppa alla "hobbyhantverkare" att annonsera på Blocket genom att avkräva F-skattsedel. Sådana inskränkta regler kan ni få ha i Köksmontörernas Riksförbund men please låt Blocket vara ifred.

Paul-Staffanstorp
Nimajneb skrev:
Jag kan inte förstå varför du vill stoppa alla "hobbyhantverkare" att annonsera på Blocket genom att avkräva F-skattsedel. Sådana inskränkta regler kan ni få ha i Köksmontörernas Riksförbund men please låt Blocket vara ifred.
Nu är du ju inne på något helt annat också... :rolleyes:

Jag är inte ute efter att stoppa alla hobbyhantverkare för att annonsera på Blocket eller någon annanstans alls...

Jag syftade på att de som lägger in sin annons SOM FÖRETAGARE ska inneha F-skatt.

Men på dig låter det ju som att du tycker det är fullt lagligt och rätt att driva företag utan F-skatt i landet Sverige. :S

Du kan ju tydligen lägga in annons både som privatperson och som företagare och de som lagt in sig som företagare får ett (f) efter annonsen, eller hur... ;)
(Rätta mig gärna om jag har fel för jag annonserar inte på Blocket och lär aldrig göra det heller för då lägger jag hellre ner verksamheten om jag skulle behöva tvingas till att jaga jobb på sådana sidor.) :blushing:

Som du resonerar så skulle det vara bättre för t.ex mig att lägga ner företaget och annonsera på Blocket och köra utan F-skatt istället...

Hur f*n skulle landet sett ut om alla företag hade gjort så... :rolleyes:

Redigerat:
Paul-Staffanstorp skrev:
Nu är du ju inne på något helt annat också... :rolleyes:

Jag är inte ute efter att stoppa alla hobbyhantverkare för att annonsera på Blocket eller någon annanstans alls...

Jag syftade på att de som lägger in sin annons SOM FÖRETAGARE ska inneha F-skatt.

Men på dig låter det ju som att du tycker det är fullt lagligt och rätt att driva företag utan F-skatt i landet Sverige. :S
Det är fullt lagligt att driva ett företag på heltid utan F-Skatt (och olagligt om det är en bisysla), men det medför bara krångel så det är inget jag rekommenderar, men å andra sidan ingen anledning att förbjuda dessa företag att annonsera på blocket.

Det är verkligen Troll-varning på det sätt du debatterar. Vrider lite på sanningen, påstår att debattmotståndare har menat saker som inte står i inläggen, är oförskämd o.s.v.

Nimajneb skrev:
medans jag inte alls gillar dessa Stasifasoner
Östtyskland var en diktatur där staten krävde att medborgarna skulle ange varandra. Detta för att makten skulle kunna hålla koll på motståndarna och därmed bevara sin egen frihet. Alltså maktens frihet på övriga medborgares bekostnad.
I ett öppet land som Sverige så fungerar det inte så. Så därför fungerar jämförelsen med Stasi bara som ett medel för att elda på debatten (Trolling!).

När man upptäcker att någon inte har "rent mjöl i påsen" och försöker lura andra så skall man konfrontera personen med detta eller/och anmäla detta. (Om man vågar). (Civilkurage?)
Rufflarna skall inte få öka sin frihet på kundernas bekostnad.

Du är sur på blocket för att dom i din sinevärld förmedlar något olagligt:
Inte bara i sinnevärlden utan också i verkligheten.

Det finns ingen lag som säger att dom måste ha F-Skattesedel.
Helt fel! Man kan inte få ROT-avdrag om inte hantverkaren har F-skatt. Lag 2007:346 5§ punkt 2 med ändringen 2009:538.
Dessutom: Om man köper en tjänst av någon som inte har F-skatt så skall man dra av 30% i skatt och betala sociala avgifter. Annars kan skattemyndigheten se det som svartjobb och då blir summan som skall betalas ännu högre.

Om jag tex som tycker det är småkul o snickra lite skulle annonsera på blocket o bedriva lite hobbyverksamhet så har jag inte ens rätt att få en F-skattesedel!
Jag tycker att tant Ada, 78 år, i Baggböle som har fått takläckage skall kunna ringa en hantverkare på Blocket.se utan att få en som "bedriver lite hobbyverksamhet" och dessutom inte känner till reglerna om ROT-avdrag.
Om man "bedriver lite hobbyverksamhet" så skall det framgå i annonsen och det skall inte presenteras som ett företag med F-skatt och med möjligheter till ROT-avdrag.

Denna tråd handlar överhuvudtaget inte om hobbyverksamhet. Det är OT. (Ett försök att vrida till debatten. Trolling!)

Mao kan vi skrota det där med F-skattesedel snacket?
Absolut inte, eftersom det är grunden för seriösa företag.

Paul-Staffanstorp
Snickar-Urban... d^_^b

Jag slutar mata Trollet och inser bara att jag är väldigt nyfiken på vad som förvrängt och irriterar Nimajneb som annars brukar hålla sig till seriösa och vettiga diskussioner... :S

Trollar jag gör absolut inte utan vad jag naturligtvis sakligt och målande reagerade på var:

1. Att man kan vara stolt för att man gör massa undersökningar i syfta att smutskasta konkurrenter. Eftersom jag är nära vän med folk som upplevde detta i DDR (Dom vart naturligtvis inte tvingade men dom fick ett uppmuntrande tack). Begreppet Stasifasoner härstammar därifrån.

2.Att kräva F-skattesedel för att annonsera på Blocket och som ursäkt försöka skrämmas om att det är olagligt utan. Skrivs rena skrämselfelaktigheter återigen troligtvis för att hindra konkurrens å skall detta naturligtvis bemötas med korrekta svar. Och det är ingen som har sagt att man kan utnyttja ROT avdraget utan F-skattesedel, men det handlade om rätten att annonsera utan.

3. Sedan bjuder du ju in till dans när du tex börjar yla om flyttgubbars Trafiktillsstånd mm ;)

Ha en bra helg nu allihopa!

Paul-Staffanstorp skrev:
Snickar-Urban... d^_^b

Jag slutar mata Trollet och inser bara att jag är väldigt nyfiken på vad som förvrängt och irriterar Nimajneb som annars brukar hålla sig till seriösa och vettiga diskussioner... :S
Du föregår med gott exempel och jag följer dig! Det är omöjligt att argumentera mot ett Troll.

Jag startade denna tråd för att få igång en debatt hur vi kan underlätta för kunder att komma i kontakt med seriösa hantverkare. De flesta förstår säkert det.
Men så kidnappades ämnet av ett ”Troll”, tyvärr.

Jag är aldrig beredd när det börjar utan jag tror att det är seriösa inlägg och att debattören har missuppfattat det jag skriver. Jag försöker förklara men då har man hamnat i klorna på trollet. Han/hon är aldrig intresserad av att förstå vad som skrivs.
OBS! Med att förstå menar jag inte att man skall tycka likadant.

Trollen behöver inte alltid trolla. De kan vara väldigt serösa i många ämnen men tycker om att djävlas med debattörer i andra ämnen. Just här på byggahus.se är trådar under Hantverkare ibland kidnappade av troll.

Ibland kan det vara så att en debattör begår ett misstag som till exempel att man har missuppfattat en tråd ordentligt. Om man då har svårt för att både inse sitt misstag och att erkänna det, kan man hamna i att börja trolla.

Wikipedia har en mycket bra beskrivning:

Från Wikipedia:
Internettroll

Internettroll, eller bara troll, (anspelning på engelskans trolling, både i betydelsen dragroddfiske och de troll i nordisk folklore som utför hyss) är nedlåtande Internetslang för användare som skriver ett stort antal provokativa, märkliga, ickerelevanta eller oseriösa diskussionsinlägg på Internetforum (ursprungligen på Usenet).
Övriga användare uppfattar ofta att trollen har huvudsyfte att reta upp dem, och att trollen mestadels är ointresserade av fakta eller att föra en egentlig dialog. Trollen ses ofta delta i ett otal diskussioner samtidigt och föder ilska, vanmakt och rent allmänt skadar sinnesstämningen hos övriga användare som hugger på de krokar de lägger ut. Om trollen inte ignoreras eller blockeras kan de ibland lyckas ta död på forum. Det är inte ovanligt att de som uppfattas som Internettroll är barn och ungdomar.

En litet försök till analys av sista inlägget i ”debatten”:

Nimajneb skrev:
Trollar jag gör absolut inte utan vad jag naturligtvis sakligt och målande reagerade på var
Ingen erkänner att man trollar och självklart beskriver man det som om inläggen verkligen är seriösa.

Att man kan vara stolt för att man gör massa undersökningar i syfta att smutskasta konkurrenter.
Här misskrediterar Trollet trådskaparen genom att påstå att syftet är ett annat än det som TS menat. Dessutom ett mycket negativt syfte.
Varför?

Eftersom jag är nära vän med folk som upplevde detta i DDR (Dom vart naturligtvis inte tvingade men dom fick ett uppmuntrande tack). Begreppet Stasifasoner härstammar därifrån.
Det här är egentligen inte så mycket säga om annat än att Trollet i ett tidigare inlägg på ett nedsättande sätt kallat TS agerande för Stasifasoner.
Varför?

Att kräva F-skattesedel för att annonsera på Blocket och som ursäkt försöka skrämmas om att det är olagligt utan.
Osakligt, osant och nedsättande. Varför?

Skrivs rena skrämselfelaktigheter återigen troligtvis för att hindra konkurrens å skall detta naturligtvis bemötas med korrekta svar.
Här beskriver sig Trollet som den seriöse, med hjälp av osanningar. Varför?

Och det är ingen som har sagt att man kan utnyttja ROT avdraget utan F-skattesedel, men det handlade om rätten att annonsera utan.
Helt irrelevant. Har man läst inläggen så vet man att detta är OT.

Sedan bjuder du ju in till dans när du tex börjar yla om flyttgubbars Trafiktillsstånd mm
Detta riktas nog egentligen inte till TS

Svaren på varför, anser jag finns i Wikipedia´s ordförklaring.

Eftersom mitt senaste inlägg, nr 38, var väldigt hårt så har jag nu rapporterat det.

Jättetråkigt Urban att du inte uppskattar att någon argumenterar runt dina åsikter och handlingar.

Den stora skillnaden mellan hur du och jag argumenterar är att du verkar gå igång med personangrepp o kalla mig troll medans jag försöker bita mig i tummen och hålla en debatt som handlar om saklighet.

Det jag argumentart för är inte-behovet av F-skattesedel för att annonsera på blocket och här har jag fått massa påhopp som varit helt osakliga flera inlägg från flera personer. Jag har på intet sätt jagar dig personligen.

Nästa sak som jag reagerat på är att bedriva en medveten undersökande verksamhet gentemot kollegor so slutar med en anmälan till myndigheter. Jag har sagt att jag inte gillar sådant beteende och jag väljer att använda det välkända begreppet stasifasoner.

Jag tycker att intentionen med tråden är jättebra men det vart lite fel när F-skattekravet kom in. Här kan du som trådskapare hjälpa till och var tydlig med att man inte behöver F-skattesedel...då dör ju alla argument.

Att sedan fortsätter att "analysera och undersöka" i detta fallet mig för att sedan genast springa till "Polisen" i detta fallet moderatorerna är ju inte direkt förvånade.;)

Denna diskussion är såååå OT

Paul-Staffanstorp
Nimajneb skrev:
Jättetråkigt Urban att du inte uppskattar att någon argumenterar runt dina åsikter och handlingar.

Den stora skillnaden mellan hur du och jag argumenterar är att du verkar gå igång med personangrepp o kalla mig troll medans jag försöker bita mig i tummen och hålla en debatt som handlar om saklighet.

Det jag argumentart för är inte-behovet av F-skattesedel för att annonsera på blocket och här har jag fått massa påhopp som varit helt osakliga flera inlägg från flera personer. Jag har på intet sätt jagar dig personligen.

Nästa sak som jag reagerat på är att bedriva en medveten undersökande verksamhet gentemot kollegor so slutar med en anmälan till myndigheter. Jag har sagt att jag inte gillar sådant beteende och jag väljer att använda det välkända begreppet stasifasoner.

Jag tycker att intentionen med tråden är jättebra men det vart lite fel när F-skattekravet kom in. Här kan du som trådskapare hjälpa till och var tydlig med att man inte behöver F-skattesedel...då dör ju alla argument.

Att sedan fortsätter att "analysera och undersöka" i detta fallet mig för att sedan genast springa till "Polisen" i detta fallet moderatorerna är ju inte direkt förvånade.;)

Denna diskussion är såååå OT
Jag skulle ju hålla mig från detta men vill ändå lägga en liten (och förhoppningsvis sista) åsikt... ;)

Det är ju lite svårt att vara tydlig med detta som du skriver då TS menar att de företag som annonserar på Blocket borde ha F-skatt för att få annonsera där för att det hade underlättat för Svensson som vill anlita ett seriöst företag...

...och jag backar verkligen upp honom som sagt.

...och kom inte med att företag utan F-skatt är seriösa för det kan ingen vettig människa anse. :rolleyes:

Dom flesta människor i det här landet har INTE rätt att skaffa sig F-skattesedel då vi inte uppfyller kravet på att få en sådan. Massor av dessa människor har firmor registrerade eller jobbar i egenskap av fysisk person.
Jag är övertygad att det inte finns någon anledning att klassa dessa människor som oseriösa. Det är rent oförskämt att påstå något sådant.

Om vi vänder på det hela och försöker använda argumentet att alla med F-skattesedel är seriösa...
om jag tex skulle säga upp mig från min anställning, registera firman "Flyg&Far" samt annonsera på blocket att jag tar mig an ala flyguppdrag, allt från luftballong till rymdfärja..

Seriöst???

Så för att inte förstöra mer för SnickarUrban, please sluta tjata om detta;)

Att det däremot finns praktiska fördelar som kund att anlita ett seriöst företag som DESSUTOM har F-skatt är ingen som säger emot ...tror jag.:wow:

Paul-Staffanstorp
Nu börjar du ju snart komma dit vi är lite intresserade av att få dig... ;)

Vilka krav ska man uppfylla för att ha rätt att skaffa F-skatt...

Jo, följande...

- Du har för avsikt att bedriva näringsverksamhet.
- Du bedriver näringsverksamhet.
- Du har lämnat inkomstdeklaration samt redovisat dina skatter & avgifter.

Det de flesta faller på för att då få rätt att skaffa F-skatt är ju då den sista punkten men om det är de flesta människor i detta landet som du påstår det är jag knappast benägen att hålla med dig om.

Dock finns det nog en hel del som inte skött detta och således inte har rätt att skaffa F-skatt.

MEN... då kan ju inte jag anse att man är seriös heller !! :S

Ge dig nu och inse att det visar på seriositet som företagare att ha en F-skatt att visa upp !!

(Hobbyverksamhet sidan om en anställning är något helt annat och för detta kan man inte heller få F-skatt men nu pratar vi om företag och F-skatt.)

PS:
Om du nu säger upp dig för att starta firman Flyg&Far så är det ju bara att ansöka om F-skatt och kan du inte göra detta så tyder det ju på att du inte uppfyller kraven för att få F-skatt vilket du förvisso också skriver.

Du får ta det hur du vill, men om man inte sköter sina åtagande oavsett om det är till vänner och bekanta eller farbror staten så kan jag inte anse att man är en seriös och ärlig människa.

Sorry !! :blushing:

falegname
Nimajneb skrev:
Dom flesta människor i det här landet har INTE rätt att skaffa sig F-skattesedel då vi inte uppfyller kravet på att få en sådan. Massor av dessa människor har firmor registrerade eller jobbar i egenskap av fysisk person.
Jag är övertygad att det inte finns någon anledning att klassa dessa människor som oseriösa. Det är rent oförskämt att påstå något sådant.

Om vi vänder på det hela och försöker använda argumentet att alla med F-skattesedel är seriösa...
om jag tex skulle säga upp mig från min anställning, registera firman "Flyg&Far" samt annonsera på blocket att jag tar mig an ala flyguppdrag, allt från luftballong till rymdfärja..

Seriöst???

Så för att inte förstöra mer för SnickarUrban, please sluta tjata om detta;)

Att det däremot finns praktiska fördelar som kund att anlita ett seriöst företag som DESSUTOM har F-skatt är ingen som säger emot ...tror jag.:wow:
Har inte dom flesta människor rätt till F-skattsedel som vill driva företag? Allt annat är ju ointressant.

Du ska ju trots allt registrera firman "flyg och far" och i beviset står det ju då att du kan hålla på med rymdfärjeresor. Jag tror nog det är viktigare att du har "flygcertifikat" för att blåsa iväg med en rymdfärja med kanske 10 personer. Det räcker inte med vanligt busskort då.

Ditt exempel känns lite löjligt och jag förstår dom som kallar dig troll.

Nej, du verkar inte seriös.

Paul-Staffanstorp skrev:
Nu börjar du ju snart komma dit vi är lite intresserade av att få dig... ;)

Vilka krav ska man uppfylla för att ha rätt att skaffa F-skatt...

Jo, följande...

- Du har för avsikt att bedriva näringsverksamhet.
- Du bedriver näringsverksamhet.
- Du har lämnat inkomstdeklaration samt redovisat dina skatter & avgifter.

Det de flesta faller på för att då få rätt att skaffa F-skatt är ju då den sista punkten men om det är de flesta människor i detta landet som du påstår det är jag knappast benägen att hålla med dig om.

Dock finns det nog en hel del som inte skött detta och således inte har rätt att skaffa F-skatt.

MEN... då kan ju inte jag anse att man är seriös heller !! :S

Ge dig nu och inse att det visar på seriositet som företagare att ha en F-skatt att visa upp !!

(Hobbyverksamhet sidan om en anställning är något helt annat och för detta kan man inte heller få F-skatt men nu pratar vi om företag och F-skatt.)

PS:
Om du nu säger upp dig för att starta firman Flyg&Far så är det ju bara att ansöka om F-skatt och kan du inte göra detta så tyder det ju på att du inte uppfyller kraven för att få F-skatt vilket du förvisso också skriver.

Du får ta det hur du vill, men om man inte sköter sina åtagande oavsett om det är till vänner och bekanta eller farbror staten så kan jag inte anse att man är en seriös och ärlig människa.

Sorry !! :blushing:
Nu börjar du närma dig sanningen.

bara en sak....
Problemet med att får F-skatt har inte med fiffel o båg o göra utan att man har en anställning som göra att man inte kan bedriva Näringsverksamhet enligt de av skattemyndigeheten uppställda krav.

Jag har tex själv försökt för ett par år sedan o det blev blankt nej just pga detta. (Därför som jag åxå skrev, måste jag säga upp mig om jag vill starta min F-skattade JumboJet firma)

Om för att då knyta till Tråden igen så handlade det om att man måste ha F-skatt för att annonsera på Blocket för att erbjuda Hantverkstjänster och det är detta och inget annat jag motsätter mig emot.
Vad jag däremot skulle kunna tycka vara OK var om det krävdes svar på frågan om man har F-skattesedel eller inte.
Kan vi nöja oss med den kompromissen?:wow:

Sedan har du helt rätt, skall man bedriva närningsverksamhet så är man ju korkad om man inte har F-skattesedel.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.