9 813 läst ·
60 svar
10k läst
60 svar
Se upp för Blocket.se och några tips
Sida 1 av 5
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Medlem
· Västerbotten
· 309 inlägg
Tyvärr så underlättar Blocket.se för de oseriösa säljarna och bryr sig inte om köparna. Blocket.se är en av de största säljmarknaderna vi har i Sverige och skulle med mycket enkla medel kunna öka säkerheten för kunderna men det vill man inte.
Det är till och med så att om annonser anmäls så drar man ut på tiden innan man gör något åt saken. En koll som tar dig som privatperson 5 minuter att göra behöver blocket många dagar för att göra.
Så därför vill jag lämna några tips till den som ändå använder blocket för att anlita hantverkare.
Finns det telefonnummer i annonsen? Kolla upp, på Eniro.se eller Hitta.se att telefonnumret är registrerat på en person eller ett företag.
Finns det ett företagsnamn? Kolla upp det på samma sätt som med telefonnumret.
Om det inte går att spåra annonsören på detta sätt så lämna den åt sitt öde. Ett seröst företag vill synas utåt och gömmer sig inte.
Om du, genom att göra det ovanstående, lyckats hitta ett personnamn eller ett företagsnamn så ring till skatteupplysningen 0771-567 567 och välj 1 frågor om skatter och avgifter. Om företaget inte finns registrerat hos skattemyndigheten eller om företaget/personen inte har f-skatt så anlita inte företaget.
Det är till och med så att om annonser anmäls så drar man ut på tiden innan man gör något åt saken. En koll som tar dig som privatperson 5 minuter att göra behöver blocket många dagar för att göra.
Så därför vill jag lämna några tips till den som ändå använder blocket för att anlita hantverkare.
Finns det telefonnummer i annonsen? Kolla upp, på Eniro.se eller Hitta.se att telefonnumret är registrerat på en person eller ett företag.
Finns det ett företagsnamn? Kolla upp det på samma sätt som med telefonnumret.
Om det inte går att spåra annonsören på detta sätt så lämna den åt sitt öde. Ett seröst företag vill synas utåt och gömmer sig inte.
Om du, genom att göra det ovanstående, lyckats hitta ett personnamn eller ett företagsnamn så ring till skatteupplysningen 0771-567 567 och välj 1 frågor om skatter och avgifter. Om företaget inte finns registrerat hos skattemyndigheten eller om företaget/personen inte har f-skatt så anlita inte företaget.
Bra tips. Det finns så många oseriösa av alla de slag därute som florerar på diverse siter. Det tål att upprepas till dödagar att man skall vara försiktig och undersöka grundligt de företag man anlitar, oavsett bransch. tummen upp!
Medlem
· Västerbotten
· 309 inlägg
Vill påpeka att denna koll är fösta steget. När detta är gjort och visar sig vara OK så måste man be hantverkaren/företaget om referenser (minst 3 st.) och verkligen ta kontakt med dem.
Visar sig detta vara bra så skall man skriva ett avtal även om jobbet bara kommer att vara i 2 timmar.
Visar sig detta vara bra så skall man skriva ett avtal även om jobbet bara kommer att vara i 2 timmar.
Medlem
· Västerbotten
· 309 inlägg
Tja, när det gäller hantverkare är det ju ofta så att de duktiga och seriösa är fullsketna med jobb och behöver knappast annonsera på Blocket...
Fråga bekanta/kollegor grannar om dom vet någon bra hantverkare.. Inte letar man på blocket...
Dra inte alla över en kam, känner flera mycket duktiga hantverkare som är rätt så kreativa i sin markandsföring, inkl blocket, även om de har mycket att göra.Fotografen skrev:
Det blir ju lite spännande när du har en koppling som sprutar vatten och ska diktera ett avtal innan vad som ska görasSnickar-Urban skrev:
Jag tror att dom flesta har hittat sina bästa hantverkare på Blocket nuförtiden.
Jag har själv aldrig misslyckats där men gått på riktiga nitar när man lyssnat på "goda råd".
När jag tänker efter så gäller nog samma erfarenhet i min bekantskaps träff.
Tycker nog TS ska testa att lägga ut sina tjänster där åxå.
Jag har själv aldrig misslyckats där men gått på riktiga nitar när man lyssnat på "goda råd".
När jag tänker efter så gäller nog samma erfarenhet i min bekantskaps träff.
Tycker nog TS ska testa att lägga ut sina tjänster där åxå.
Medlem
· Västerbotten
· 309 inlägg
Vid akuta arbeten får det kanske bli lite chansning i värsta fall. Hantverkaren kanske inte har fått in rutinerna för avtalsskrivning.falegname skrev:
Det är ett intressant uttryck du har, "diktera ett avtal". Vad har man för syn på kunderna om man uttrycker sig så?
Det finns förtryckta avtal som hantverkaren kan ta med sig och fylla i det som behövs. Det är hantverkarens ansvar att avtal skrivs och är en trygghet både för kunden och hantverkaren.
Det finns många rötägg som förstört ryktet för hantverkare. Vi som är seriösa måste sätta ner foten och visa på alla sätt att det finns hederliga hantverkare.
Medlem
· Västerbotten
· 309 inlägg
Jag använder mig av Blocket.se. Har fått de flesta kunderna den vägen.Nimajneb skrev:
Anledningen till mitt inlägg var att jag behöver en medarbetare. Jag tänkte att jag skulle leta efter en annan snickare som jobbar solo.
Efter att kollat upp 6st hantverkare på Blocket.se så fann jag att tre av dem inte hade F-skatt. Jag anmälde dem till Blocket.se i tisdags och de finns fortfarande kvar.
Blocket behöver många dagar för att göra en koll på en anmälan. Hur seröst är det?
Blocket säger sig inte heller ha något ansvar för annonserna utan det åligger annonsörerna att vara seriösa. Det betyder att på Blocket.se är fritt fram för de ohederliga.
Det kan vara bra att känna till att ett företag som inte har F-skatt, inte heller kan göra ROT-avdrag. Dessutom kan den som om anlitar ett sådant företag bli skyldig till att betala skatter och avgifter, utöver den fakturerade kostnaden.
Det skitsvårt att få tag på hantverkare nu för tiden, iaf i Stockholm med omnejd. Särskillt om man är ingenjör å inte har några hantverkskompisar...
Blocket + extra kontroll med skatteverket etc är därför bra.
Blocket + extra kontroll med skatteverket etc är därför bra.