Hejsan,
Håller på att bygga garage och har den senaste tiden smällt upp vindduk på garaget som nu är helt klart, och fastsatt med läkt.
först nu kollade jag på vad jag egentligen satt dit vilken kan ses som ganska dumdristigt...
på bygghandeln beställde jag bara vindduk och tänkte inte så mycket mer på det. den jag fick var Icopal windy base.
den duken har ett Sd-värde på 0,4m. jämför man med deras primaduk, eller isovers eller andra märken så brukar dessa ligga på ca 0,04m,dvs ca 10ggr så mycket mer genomsläppliga.
någonstans har jag läst att allt under 0,5m ses som diffusionsöppet
tumregeln säger ju att man ska ha 5-10ggr så tätt skikt på insidan som på utsidan och då jag ska ha ångspärr (plast) på insida garage så kommer det att uppnås med råge. (plast har ca 50m)
men jag är ändå lite fundersam på om det är bra eller dåligt med duk som är lite "tätare".
det är inte säkert att jag kommer värma upp garaget, och gör jag det så kommer det inte bli till mer än ca 10gr.
så vad säger ni? det är ju ändå en vindduk, så den borde ju vara avsedd för detta ändamål. jag är nog mest jävligt nojig, men vill ändå bolla det lite med någon.
jag antar att icopal windy base har blivit monterat på nåt mer hus än mitt...
Med vänlig hälsning Henke