Hej,

Vi håller på att rusta upp ett s.k. härbre på våran gård i Dalarna. Från att vara helt oinrett och endast använts till sitt ursprungliga ändamålsenliga syfte att vara en förrådsbyggnad för olika sädesslag förr i tiden - ska det nu bli ett gästhus.

Timmerstommen är i gott skick men det glipar på sina ställen och blåser rakt igenom, och jag funderar nu på hur vi ska göra för att minska drag och vid olika tillfällen kunna värma upp byggnaden utan att elda åt kråkorna.

Vi vill behålla timmerstommen utan fasadbeklädnad så att montera utvändig vindduk och sedan panel är inget alternativ, sedan tänkte vi regla upp och isolera insidan och sedan beklä väggar och tak med panel.

Önskemålet är att med någon typ av duk kunna minska draget, utan att äventyra fukt/kondens under perioderna härbret står ouppvärmt (vilket kommer vara många månader per år, framförallt vintern). Men samtidigt ha det effektivt så att vid behov kunna slå igång element och få upp lite temperatur för att kunna ha övernattning åt gäster tidig vår och höst, kanske t.o.m. mildvinter.

Är det någon som har erfarenhet av detta, och kan komma med goda råd gällande placering av typ vindduk, ångbroms eller liknande och vart i konstruktionen detta skulle göra sig bäst?

Jag har bifogat en PDF-fil med två alternativ jag ser framför mig. Tar tacksamt emot andra förslag.
Har även tänkt på olika alternativ av drevning av timret men tänker att en ångbroms på insidan av isoleringen ändå är nödvändig.

Alternativen skiljer sig främst vart i konstruktionen ångbromsen/vindduken är placerad. Men även val av duk-produkt.

Taket har givetvis en luftspalt på 28mm mellan råspont och isolering. Missade att rita in det på skissen.

Hälsningar och tack,
Thomas.

• Byggnadsskiss av en vägg- och takkonstruktion med timmerstomme, isolering, vindduk, takstol, spiklåda, ångbroms, och paneler för ett förråd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Diagram över alternativa byggkonstruktioner för ett härbre med specifikationer för tak, väggar och golv, inklusive isoleringsmaterial och ångbroms.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Vi har ett härbre som vi gjort om till gäststuga. För oss behöver inte väggarna tilläggsisoleras. Det är vältimrat och drevat med lindrev. Vi har isolerat golv och tak samt gjort innerbågar till fönstren, det håller värme/kyla väldigt bra.
Om du vill göra något på insidan så hade jag valt att lerklina, då blir det dragfritt och fuktreglerande.

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.