98 648 läst ·
400 svar
99k läst
400 svar
Schneider Wiser Zigbee
Fick nyss reda på att Wiser fanns. Var helt inne på Plejd och har beställt Plejd för hela slanten till det nya huset som håller på att byggas.
Nu blev jag osäker.
Det verkar som att Wiser är dyrare, men hur mycket? Visst man kan kolla diffen på de olika separat, men kan tänka mig procentuellt cirka 50%. Är det värt det?
Hur är användarvänligheten, ni som haft båda?
Kommer ha:
- Nibe Uplink
- Simens Smarta vitvaror
- Ajax Systems som larm (och brandvarnare, samt läckage protect)
- Unifi Wifi samt kameror
- Solceller från LG med Fronius uppkopplade växelriktare
- Säkert något jag missat....
Med andra ord, det som återstår är belysningen. Ser att Wiser även kan mäta elen och att det finns vanliga eluttag som är uppkopplade, det är ju intressant!
Vad tror ni? Plejd eller Wiser?
Nu blev jag osäker.
Det verkar som att Wiser är dyrare, men hur mycket? Visst man kan kolla diffen på de olika separat, men kan tänka mig procentuellt cirka 50%. Är det värt det?
Kommer ha:
- Nibe Uplink
- Simens Smarta vitvaror
Med andra ord, det som återstår är belysningen. Ser att Wiser även kan mäta elen och att det finns vanliga eluttag som är uppkopplade, det är ju intressant!
Det verkar som om du har lite större krav på ditt system än att bara kunna tända och släcka lampor. Då hade jag verkligen inte valt plejd eftersom du kommer få det svårt, eller helt enkelt omöjligt att koppla ihop det med övrig utrustning. De har ett proprietärt (stängt) protokoll till skillnad från exempelvis wiser.E enoch85 skrev:Fick nyss reda på att Wiser fanns. Var helt inne på Plejd och har beställt Plejd för hela slanten till det nya huset som håller på att byggas.
Nu blev jag osäker.
Kommer ha:
- Nibe Uplink
- Simens Smarta vitvaror
Hmm, intressant! Känns ju helt klart som att Schneider är med på tåget.R Ro36 skrev:
https://www.mynewsdesk.com/se/schne...terna-foer-smarta-hem-och-fastigheter-3099286
Jag kommer dra extra el/nätverk för 6-siffrigt, men nu är det tajt. Ska jag satsa på annat än Plejd så får något annat ryka, känns lite så. Det jag vill säga är att; ja jag har lite större krav.R RoAd skrev:Det verkar som om du har lite större krav på ditt system än att bara kunna tända och släcka lampor. Då hade jag verkligen inte valt plejd eftersom du kommer få det svårt, eller helt enkelt omöjligt att koppla ihop det med övrig utrustning. De har ett proprietärt (stängt) protokoll till skillnad från exempelvis wiser.
Ska jag göra det så gör jag det all-in. D.v.s alla kontakter blir Wiser. Eller hur "onödigt" är det att först montera vanliga kontakter för att successivt byta till Wiser?
Det jag tänkte med Plejd är ju just belysning, scenarion osv. Vill man styra kaffekokaren kan man ju köpa deras "smart-kontakt". Plejd har ju även planerat att bli smartare, belysning är bara deras första grej som släppts till den stora marknaden. Och, det är svenskt.
Jag är 50/50. Hör vad du säger, och håller med. Svårt detta alltså! Dagens i-landsproblem!
Plejd pratar mycket men gör lite så jag skulle ta deras uttalande med en stor nypa salt. De har bl.a. lovat stöd för homekit i några år nu om jag minns rätt. Pluggen (smartkontakten) är väl den första nya produkten på väldigt länge nu. Så jag vill påstå att ihop med deras stängda protokoll är det uteslutet att satsa på om man vill utöka systemet eller koppla ihop det med andra system i framtiden.E enoch85 skrev:Jag kommer dra extra el/nätverk för 6-siffrigt, men nu är det tajt. Ska jag satsa på annat än Plejd så får något annat ryka, känns lite så. Det jag vill säga är att; ja jag har lite större krav.
Ska jag göra det så gör jag det all-in. D.v.s alla kontakter blir Wiser. Eller hur "onödigt" är det att först montera vanliga kontakter för att successivt byta till Wiser?
Det jag tänkte med Plejd är ju just belysning, scenarion osv. Vill man styra kaffekokaren kan man ju köpa deras "smart-kontakt". Plejd har ju även planerat att bli smartare, belysning är bara deras första grej som släppts till den stora marknaden. Och, det är svenskt.
Jag är 50/50. Hör vad du säger, och håller med. Svårt detta alltså! Dagens i-landsproblem!
Att montera wiser bakom alla uttag låter väldigt onödigt. Jag skulle bara göra det bakom de uttag jag är helt säker på att jag vill styra. Det är inte svårt att eftermontera. Se bara till att nolla är framdraget till alla strömbrytare så blir det enkelt.
Du fick mig nu att luta 60/40 åt Wiser.R RoAd skrev:Plejd pratar mycket men gör lite så jag skulle ta deras uttalande med en stor nypa salt. De har bl.a. lovat stöd för homekit i några år nu om jag minns rätt. Pluggen (smartkontakten) är väl den första nya produkten på väldigt länge nu. Så jag vill påstå att ihop med deras stängda protokoll är det uteslutet att satsa på om man vill utöka systemet eller koppla ihop det med andra system i framtiden.
Att montera wiser bakom alla uttag låter väldigt onödigt. Jag skulle bara göra det bakom de uttag jag är helt säker på att jag vill styra. Det är inte svårt att eftermontera. Se bara till att nolla är framdraget till alla strömbrytare så blir det enkelt.
Som du säger, man kanske inte behöver ta varenda kontakt. Men, känns bara "wasted" money (och mest miljö) om jag ändå tänkt byta ut det eftersom.
Hmm, tillbaka till ritbordet!
Jag anser att det är så enkelt att lägga till en puck där det behövs att det snarare är slöseri att göra alla från början. Men det är klart, om man måste ta in en elektriker varje gång så kan det ju dra iväg i arbetskostnad istället.E enoch85 skrev:
Det gamla rådet att bo in sig först kanske kan appliceras? Se till så att nolla finns draget, montera puckar där du redan nu är SÄKER på att du vill ha det och ta dit en elektriker igen ett år efter ni flyttat in och du vet precis vad du vill ha (och ta de ändringar av annat du kommer på samtidigt).
Ja, för man får väl inte pilla med sånt här utan att vara elektriker?R RoAd skrev:
Helt ohändig är jag inte.
Plejd är ett stängt proprietärt system.E enoch85 skrev:Fick nyss reda på att Wiser fanns. Var helt inne på Plejd och har beställt Plejd för hela slanten till det nya huset som håller på att byggas.
Nu blev jag osäker.
Kommer ha:
- Nibe Uplink
- Simens Smarta vitvaror
Wiser är med i Matter.
Det hade avgjort det för mig.
Jag är med på ditt resonemang och skulle nog tänkt liknande om jag inte haft något och skulle välja nytt idag.D droidekas skrev:
Har Plejd och är nöjd med det. Önskar att de kunde utöka funktioner via gatewayn, kanske Matter-stöd i framtiden?
än så länge är ju inte Matter släppt och tiden för släpp är framflyttad från i höstas till nästa år. Innan vi vet vad Matter faktiskt kommer att ge oss så är jag avvaktade.