4 662 läst ·
22 svar
5k läst
22 svar
Schneider koppling .
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 934 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 934 inlägg
X plinten är inte anslutet till något i uttaget, det är korrekt.M Mattikoleman skrev:
Jag förstår inte varför du kopplat ihop övre och nedre brunnen på ena uttaget. Inget tyder väl på att det är separat brunnständning på det uttaget? Iallafall står det inget om det på Hornbachs hemsida.
Ok jag kan fixa det men på det andra fotot finns elko med samma sak kopplat ihop ( inte sys precis ) det är fel också ? Har läst här att elko är internt ihopkopplatFairlane skrev:
Ja, det är också fel att lägga externa byglar på Elko-uttaget. Elko’s uttag har interna kopplingar mellan anslutningspunkterna.M Mattikoleman skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Följande uttag har interna kopplingar för N & PE, men separat anslutningar för L1 & L2.
Just detta är godkänt för 440V.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Följande Eljo (Trend) har också interna kopplingar för N & PE, men separata för L & L.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 934 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 934 inlägg
Risl för elektrisk stöt skulle jag nog inte säga att det är, delarna sitter väl oåtkomligt?
Däremot är det ju onödigt och en risk skulle väl vara om det är slarvigt utfört.
Normalt är uttagen ihopkopplade internt. Sen finns det uttag med separat brunnständning där de inte är ihopkopplade. Poängen är få att du kan styra ena brunnen med en strömbrytare. Köper man ett sådant uttag och vill ha spänning på båda brunnarna konstant så kan man ju göra så, men jag tycker att man då köpt fel uttag.
Däremot är det ju onödigt och en risk skulle väl vara om det är slarvigt utfört.
Normalt är uttagen ihopkopplade internt. Sen finns det uttag med separat brunnständning där de inte är ihopkopplade. Poängen är få att du kan styra ena brunnen med en strömbrytare. Köper man ett sådant uttag och vill ha spänning på båda brunnarna konstant så kan man ju göra så, men jag tycker att man då köpt fel uttag.
Renoverare
· Kalmar län
· 2 596 inlägg
Ska man dona på egen hand är det nästan miniminivå att skaffa en spänningsprovare och då gärna en som kan mäta kontinuitet så kan man enkelt kontrollera hur uttag eller omärkta brytare är kopplade internt.
Produkter som diskuteras: "spänningsprovare"
Spänningsmätare
Spänningsmätare, även kända som spänningsprovare, är verktyg som används för att fastställa om en elektrisk krets är "live", det vill säga om den har spänning. De kan användas för att testa allt från hushållsuttag till
Läs mer
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden