Fairlane
M Mattikoleman skrev:
Då jag förstår rätt att x- plinten på vänster sidan ( bild) inte har något att göra med spänningen i det nedra vänstra stickhållet?
X plinten är inte anslutet till något i uttaget, det är korrekt.

Jag förstår inte varför du kopplat ihop övre och nedre brunnen på ena uttaget. Inget tyder väl på att det är separat brunnständning på det uttaget? Iallafall står det inget om det på Hornbachs hemsida.

Är man osäker mäter man...

Fairlane Fairlane skrev:
g förstår inte varför du kopplat ihop övre och nedre brunnen på ena uttaget. Inget tyder väl på att det är separat brunnständning på det uttaget? Iallafall står det inget om det på Hornbachs hemsida.
Ok jag kan fixa det men på det andra fotot finns elko med samma sak kopplat ihop ( inte sys precis ) det är fel också ? Har läst här att elko är internt ihopkopplat

M Mattikoleman skrev:
Ok jag kan fixa det men på det andra fotot finns elko med samma sak kopplat ihop ( inte sys precis ) det är fel också ? Har läst här att elko är internt ihopkopplat
Ja, det är också fel att lägga externa byglar på Elko-uttaget. Elko’s uttag har interna kopplingar mellan anslutningspunkterna.

Elko vägguttag med interna kopplingar för N och PE, och separata anslutningar för L1 och L2.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Följande uttag har interna kopplingar för N & PE, men separat anslutningar för L1 & L2.
Just detta är godkänt för 440V.

Elko vägguttag bakifrån som visar interna kopplingar för N och PE samt separata för L1 och L2.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Följande Eljo (Trend) har också interna kopplingar för N & PE, men separata för L & L.

• Gilla
Mattikoleman
  • Laddar…
Toppen , nu jag
Demmpa Demmpa skrev:
Ja, det är också fel att lägga externa byglar på Elko-uttaget. Elko’s uttag har interna kopplingar mellan anslutningspunkterna.
Toppen tack , nu förstår jag. Tycker att att jag kan ha fler i huset :thinking: risk för någon form av elektrisk stöt?

• Gilla
Holmen74
  • Laddar…
Fairlane
Risl för elektrisk stöt skulle jag nog inte säga att det är, delarna sitter väl oåtkomligt?

Däremot är det ju onödigt och en risk skulle väl vara om det är slarvigt utfört.

Normalt är uttagen ihopkopplade internt. Sen finns det uttag med separat brunnständning där de inte är ihopkopplade. Poängen är få att du kan styra ena brunnen med en strömbrytare. Köper man ett sådant uttag och vill ha spänning på båda brunnarna konstant så kan man ju göra så, men jag tycker att man då köpt fel uttag.

• Gilla
Tomtom79
  • Laddar…
Ska man dona på egen hand är det nästan miniminivå att skaffa en spänningsprovare och då gärna en som kan mäta kontinuitet så kan man enkelt kontrollera hur uttag eller omärkta brytare är kopplade internt.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Ja, det måste vara hundra gånger bättre att lägga tio sekunder på att mäta om brunnarna är internt förbundna än att lägga upp en fråga och en massa bilder på ett forum?
Svaren här blir ju bara gissningar...

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.