Hej
tyvärr vet inte om jag har förstått det rätt. Om Schneider kräver vid dubbel eluttag anslutning L, N och jordledare på en sidan och att lämna X plintar avkopplad , vänligen kolla mitt ell eluttag på bild 2 och 3.
Elko ch Egalt har 2x L koppling samt 2x N . Då frågar jag om jag har kopplat de rätt ( dubbel koppling) tack för hjälpen!
tyvärr vet inte om jag har förstått det rätt. Om Schneider kräver vid dubbel eluttag anslutning L, N och jordledare på en sidan och att lämna X plintar avkopplad , vänligen kolla mitt ell eluttag på bild 2 och 3.
Elko ch Egalt har 2x L koppling samt 2x N . Då frågar jag om jag har kopplat de rätt ( dubbel koppling) tack för hjälpen!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Detta har jag funderat över. Vad är finessen med att uttagen i ett 2-vägs uttag inte är internt ihopkopplade?
Är det för att kunna styra det ena uttaget med en väggbrytare?
Eller för att kunna mata de 2 uttagen från separata fasledningar?
Är det för att kunna styra det ena uttaget med en väggbrytare?
Eller för att kunna mata de 2 uttagen från separata fasledningar?
Tack alla . Ja det är det är bara en snabb anslutning för ett foto, jag fixar snart.H halj skrev:
Jag är också intresserad av denna Schneiders lösning och förklaring …
Kan väl vara smidigt till t.ex tvättmaskinen och torktumlaren med två faser och ett dubbeluttag. Brukar dock inte rekommenderas separat tändbrunn med två faser i privatbostäder då Svensson kanske missar att bryta båda säkringarna när han ska byta uttaget.Dan1891 skrev:
Annars kan man ju styra ena uttaget till fönsterlampan med en smart puck eller en strömbrytare och låta andra uttaget vara konstant spänningssatt.
Förstår inte riktigt vad du undrar över men X-plinten kan användas för att skarva vidare en ledare som inte används till vägguttaget eller "parkera" en ledare som för tillfället inte behövs.M Mattikoleman skrev:
För att dubbeluttag ska få matas med två faser så måste uttaget vara konstruerat för det, det finns bara några få uttag som är klassade för 440V, Elko har två modeller, en utanpåliggande och en infälld.
Vanliga vägguttag och vägguttag med separat brunnständning är bara klassade för 250V.
Vägguttag med separat brunnständning kan tex användas för att ena uttagsbrunnen ska ha fast fas och den andra styrd av brytare (samma fas som andra brunnen).
Vanliga vägguttag och vägguttag med separat brunnständning är bara klassade för 250V.
Vägguttag med separat brunnständning kan tex användas för att ena uttagsbrunnen ska ha fast fas och den andra styrd av brytare (samma fas som andra brunnen).
Men är det inte bättre ur säkerhetssynpunkt att sätta 2 enkeluttag i så fall?H halj skrev:Kan väl vara smidigt till t.ex tvättmaskinen och torktumlaren med två faser och ett dubbeluttag. Brukar dock inte rekommenderas separat tändbrunn med två faser i privatbostäder då Svensson kanske missar att bryta båda säkringarna när han ska byta uttaget.
Annars kan man ju styra ena uttaget till fönsterlampan med en smart puck eller en strömbrytare och låta andra uttaget vara konstant spänningssatt.
Det beror på hur flerfasgruppen delas upp till två enfasgrupper.Dan1891 skrev:
Tvåfasuttagen ska oftast(/alltid) (beroende på tillverkare) föregås av en flerpolig dvärgbrytare.
Tex Elko’s tvåfasuttag ska alltid föregås av flerpolig dvärgbrytare.
nisse123 skrev:
den tredjeE elmont skrev:
https://www.hornbach.se/shop/Vagguttag-2-vags-utanpaliggande-jordat/8418646/artikel-detaljer.html
menar du att fel koppling?
Då jag förstår rätt att x- plinten på vänster sidan ( bild) inte har något att göra med spänningen i det nedra vänstra stickhållet?H halj skrev: