Hej!
Detta är en 2 dubbel strömbrytare (med 2 switchar). Kan någon förklara för mig hur jag kopplar lampa a och b så att inte lampa b (switch b) är beroende av att lampa a är i läge på (switch a = on)……
Verkar ju inte klokt att inte kunna få 2 oberoende strömbrytarfunktioner…..

Tack!

Jan

• Grön Schneider Electric komponent, tekniska markeringar, QR-kod, säkringsliknande symboler, silverfärgad metall.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Matande fas på L och tändtrådarna på pil ut.

• Gilla
Nissens och 3 till
  • Laddar…
Vet du inte själv hur man gör är det nog lag på att anlita elektriker

• Gilla
avh67f och 1 till
  • Laddar…
Så här?

• Elektrisk kretsschema, brytare A och B, utgångar till lampor, strömingång, anmärkningar på svenska, grön bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
rigost och 3 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Matande fas på L och tändtrådarna på pil ut.
Ja detta är självklart för mig.... men tändtråd b kan bara manövreras till aktiv OMM tändtråd a är aktiv! :-D.... således är brytare b beroende på brytare a...... Jag vill ju att de skall fungera OBEROENDE....

Med vänlig hälsning,

Jan

Violina Violina skrev:
Vet du inte själv hur man gör är det nog lag på att anlita elektriker
Tack för tipset, men kommer han / hon / hen få krets a och krets b kunna switchas oberoende av varandra?
Jan

T TIG-aren skrev:
Ja detta är självklart för mig.... men tändtråd b kan bara manövreras till aktiv OMM tändtråd a är aktiv! :-D.... således är brytare b beroende på brytare a...... Jag vill ju att de skall fungera OBEROENDE....

Med vänlig hälsning,

Jan
Då har du kopplat/läst fel på anslutningarna.

• Gilla
Nissens och 4 till
  • Laddar…
Ja, brytarna är oberoende av varandra om man kopplar rätt. Kopplar man fasen på en av pilarna blir de beroende. Enligt mig är det tydligt uppmärkt.

• Gilla
Nissens och 6 till
  • Laddar…
T TIG-aren skrev:

Med vänlig hälsning,

Jan
Byt plats på tändtråd A och Fas. Du har kopplat fel.

• Gilla
Nissens och 2 till
  • Laddar…
T TIG-aren skrev:
Tack för tipset, men kommer han / hon / hen få krets a och krets b kunna switchas oberoende av varandra?
Jan
Ja, för de vet vad de håller på med

• Gilla
avh67f och 1 till
  • Laddar…
Nyfiken fråga: Hur har du kommit fram till att den ledaren du kopplat på L ska sitta där?

T TIG-aren skrev:

Med vänlig hälsning,

Jan
Som sagt du har inte koll på vilka funktioner dom olika trådarna har, ta reda på det först och sedan kopplar du som jag skrev.

Violina Violina skrev:
Ja, för de vet vad de håller på med
Tack för din omtanke om min livhanke, Violina 😍! Önskar min fru var lika omtänksam 😊

• Gilla
avh67f
  • Laddar…
Inte bara ditt liv, alla som i framtiden skall vistas i huset..

Kan man inte koppla el så ska man inte göra det, faktsikt..

• Gilla
avh67f och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.